Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 nov 2017 23:07

daniel1975 schreef: 16 nov 2017 18:28 Endurace is juist de logica voor schijven: frame is geschikt voor bredere banden dan met goed fatsoen in standaard velgremmen kan.
Ik zie de logica van endurance fietsen met schijfremmen en ruimte voor 30+mm banden dan weer niet. Neem dan een echte gravelracer. Met een setje wegbanden is er geen enkel wezenlijk nadeel t.o.v. de endurance fiets en je kunt er ook nog mee gaan crossen als je wilt.
Het enige voordeel is dat je kunt zeggen dat het een racefiets is omdat de fabrikant het zegt.

Ik vind het jammer dat de fiets met endurance geometrie die verder een echte racefiets is langzaam uitsterft.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 nov 2017 06:31

Die laatste alinea heb jij dan weer een punt.
Een beetje minder diepe racer is ook voor mij zeer welkom.
Less is bore

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 17 nov 2017 07:00

Als je vindt dat een echte racer geen schijfremmen heeft heb je gelijk. Anders zie ik niet in waarom de Endurace niet voldoet. Te veel ruimte bij de banden?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5058
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 nov 2017 08:28

daniel1975 schreef: 17 nov 2017 06:31 Die laatste alinea heb jij dan weer een punt.
Een beetje minder diepe racer is ook voor mij zeer welkom.
De Ultimate CF SLX is toch een stuk minder diep dan vergelijkbare andere racers.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 nov 2017 08:48

Klopt, daarom staat hij ook nog steeds op mijn lijstje ;-)
Alleen de blauwe willen ze als los frame niet verkopen (belachelijke levertijden) en als complete fiets alleen te krijgen in een configuratie die ik écht niet wil.
Als ik een Ultimate CF SLX 9.0 Di2 koop voor dat geld wil ik dat ie perfect is (dus geen mavic wielen) en een Ultimate CF SLX 8.0 Di2 moet ik alles aan verbouwen (groep en wielen). Dus canyon valt gewoon af.
Erg jammer dat ze niet gewoon dat blauwe frame op alle uitvoeringen beschikbaar maken.

Dwangarbeider schreef het hier boven al uitstekend: "Het is eigenlijk wel verwonderlijk dat Canyon ermee weg komt om high end racefietsen te verkopen als één geheel, te nemen of te laten zoals ie is. Dingen als cranklengte, stuurbreedte, stuurpen, cassette, kettingbladen, zadel zijn toch zaken die fietsers graag gepersonaliseerd zien en dat is hier dus allemaal onmogelijk."
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 nov 2017 12:09

Keezx omschreef het ook goed.

Het is niet verwonderlijk dat canyon ermee weg komt. De prijs is gewoon goed genoeg. Daniel hebben ze door de strategie als klant dan niet binnen gehaald... Maar voldoende anderen wel.

Je kunt voor dat geld ook de fiets kopen, onderdelen die je niet wilt doorverkopen.. En wat je wel wilt erop zetten. Is meer werk voor jezelf, maar je hebt dan ook niet de hoofdprijs betaald die je bij een ander merk wel had neergelegd.
Anyhoe, rose is de grote concurrent, met vrijwel vergelijkbare lage prijzen, maar wel de mogelijkheid om eenvoudig wat basics (zadel, cassette, stuur etc) aan te passen. Al het andere in de wereld is ofwel zelf opbouwen (ook leuk) ofwel meer betalen voor de kwaliteit icm flexibiliteit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5058
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 nov 2017 12:17

MarkVeenstra schreef: 17 nov 2017 12:09 Keezx omschreef het ook goed.

Het is niet verwonderlijk dat canyon ermee weg komt. De prijs is gewoon goed genoeg. Daniel hebben ze door de strategie als klant dan niet binnen gehaald... Maar voldoende anderen wel.

Je kunt voor dat geld ook de fiets kopen, onderdelen die je niet wilt doorverkopen.. En wat je wel wilt erop zetten. Is meer werk voor jezelf, maar je hebt dan ook niet de hoofdprijs betaald die je bij een ander merk wel had neergelegd.
Anyhoe, rose is de grote concurrent, met vrijwel vergelijkbare lage prijzen, maar wel de mogelijkheid om eenvoudig wat basics (zadel, cassette, stuur etc) aan te passen. Al het andere in de wereld is ofwel zelf opbouwen (ook leuk) ofwel meer betalen voor de kwaliteit icm flexibiliteit.
Ja, ik bouw al sinds ik weer ben begonnen met fietsen (4 jaar geleden) al mijn fietsen zelf op. Dit was vooral in het begin erg leerzaam en alles kan zoals je zelf wil. Niet altijd de goedkoopste oplossing vergeleken met fabrieksfietsen, maar je krijgt wel veel meer gevoel bij je fiets en als er iets stuk is kan je jezelf gelijk helpen.

Ik heb inmiddels dit frame besteld:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fijne bij deze geometrie is dat er een aerostuur met 12cm pen op kan en ik geen spacers nodig heb (krijg de verlaagde headset van Canyon)

bwerter
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 mar 2015 10:36

bwerter 17 nov 2017 14:16

Strakke fiets :-)

michaeldaerden
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 sep 2017 14:14

michaeldaerden 17 nov 2017 18:01

NuitKor schreef: 17 nov 2017 12:17
MarkVeenstra schreef: 17 nov 2017 12:09 Keezx omschreef het ook goed.

Het is niet verwonderlijk dat canyon ermee weg komt. De prijs is gewoon goed genoeg. Daniel hebben ze door de strategie als klant dan niet binnen gehaald... Maar voldoende anderen wel.

Je kunt voor dat geld ook de fiets kopen, onderdelen die je niet wilt doorverkopen.. En wat je wel wilt erop zetten. Is meer werk voor jezelf, maar je hebt dan ook niet de hoofdprijs betaald die je bij een ander merk wel had neergelegd.
Anyhoe, rose is de grote concurrent, met vrijwel vergelijkbare lage prijzen, maar wel de mogelijkheid om eenvoudig wat basics (zadel, cassette, stuur etc) aan te passen. Al het andere in de wereld is ofwel zelf opbouwen (ook leuk) ofwel meer betalen voor de kwaliteit icm flexibiliteit.
Ja, ik bouw al sinds ik weer ben begonnen met fietsen (4 jaar geleden) al mijn fietsen zelf op. Dit was vooral in het begin erg leerzaam en alles kan zoals je zelf wil. Niet altijd de goedkoopste oplossing vergeleken met fabrieksfietsen, maar je krijgt wel veel meer gevoel bij je fiets en als er iets stuk is kan je jezelf gelijk helpen.

Ik heb inmiddels dit frame besteld:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fijne bij deze geometrie is dat er een aerostuur met 12cm pen op kan en ik geen spacers nodig heb (krijg de verlaagde headset van Canyon)

Mooie fiets. Doet me denken aan de Rapha x Canyon fiets.

michaeldaerden
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 sep 2017 14:14

michaeldaerden 17 nov 2017 18:14

Hoi

Ik heb hier al zeer veel nuttige tips gekregen, dus ik probeer nog eens advies te krijgen voor mijn eeuwige twijfel tussen Endurace en Ultimate. Ik heb enkele weken geleden mijn eerste fiets gekocht, een Endurace CF SL Disc 9.0 (2018). Ik had voor een Endurace gekozen omdat ik geen ervaring heb met fietsen en niet té sportief wou gaan. Maar blijkbaar heb ik veel minder last van rug/schouder/armen dan ik verwacht had. Daarom dat ik twijfelde om de fiets terug te sturen en om te ruilen voor een Ultimate. Ik heb daarom een Ultimate CF SL Disc 7.0 bestelt om te kunnen vergelijken.

Het is misschien een idee van mij, maar ik vind de Ultimate een stuk vinniger rijden. Het lijkt alsof de fiets wendbaarder, lichter (speelser) is dan de Ultimate. Eigenlijk vind ik het enige nadeel dat de Ultimate wel érg hard is. Op asfalt gaat alles perfect maar op de typische Belgische betonweg voel ik toch behoorlijk schokken. In ieder geval veel meer dan bij de Endurace. Ik weet wel dat de Endurace exact hiervoor gemaakt is, maar ik vraag me toch af of dit ook een soort gewenning is voor een beginneling. Met de sportievere zithouding heb ik geen probleem, maar de hardheid stoort mij wat.

Volgens Canyon zou dit met de Ultimate CF SL Disc 8.0 minder zijn door het verschil van wielset DT Swiss P 1800 SPLINE vs DT Swiss PR 1600 SPLINE. Zij beweren dat de 1600 comfortabeler rijdt dan de 1800. Ik ken hier zelf niets van dus wou ik even jullie mening. Het verschil Ultegra of 105 voel ik eigenlijk niet, dus dat maakt me niet zoveel uit.

Een hele boterham, maar ik ben benieuwd naar jullie advies. De Ultimate 7.0 of 8.0? Of toch de Endurace houden en eventueel sportiever afstellen.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 17 nov 2017 19:07

Het vinniger rijden kan te maken hebben met verschillende hoeken van het balhoofd. De Endurace zal iets trager sturen. Ook de 28mm banden kunnen hier iets invloed op hebben.
Als ik op mijn Gravel racer stap dan moet ik ook de eerste bochten even wennen tov mijn Aeroad.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Bas de Vries
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:41

Bas de Vries 18 nov 2017 13:08

michaeldaerden schreef: 17 nov 2017 18:14
Het is misschien een idee van mij, maar ik vind de Ultimate een stuk vinniger rijden. Het lijkt alsof de fiets wendbaarder, lichter (speelser) is dan de Ultimate. Eigenlijk vind ik het enige nadeel dat de Ultimate wel érg hard is. Op asfalt gaat alles perfect maar op de typische Belgische betonweg voel ik toch behoorlijk schokken. In ieder geval veel meer dan bij de Endurace. Ik weet wel dat de Endurace exact hiervoor gemaakt is, maar ik vraag me toch af of dit ook een soort gewenning is voor een beginneling. Met de sportievere zithouding heb ik geen probleem, maar de hardheid stoort mij wat.
Ik heb zelf de 2017 versie van de Ultimate CS SL 8.0 Disc en moest in het begin ook wel wennen. De 'vinnigheid' ben ik het met jou eens, vergeleken met mijn 30 jaar oude stalen frame waren de stuureigenschappen enorm anders, veel meer responsive en had ik in de eerste dagen wel eens dat ik bijna een bocht 'invloog' omdat die veel scherper stuurt.
Ik heb geen ervaring met de Endurace maar de stuureigenschappen van de Ultimate bevallen mij enorm goed.

Qua hardheid, in de eerste weken was dit ten eerste ook wennen, zeker aangezien ik deze ook voor woon-werk gebruik en vaak gewoon met spijkerbroek. Met spijkerbroek waren de ritten niet zo comfortabel al vond ik het comfort goed genoeg met fietskleding met zeem.

Beste tip hiervoor, net als DOOR al aangaf, sinds een week heb ik de 25mm banden vervangen met 28mm. Enorm verschil in comfort, zeker met dit weer wanneer er veel takken op de wegen kunnen liggen en aangezien ik ook niet altijd op asfalt rijd, en zeker tijdens woon-werk.

Uiteraard zijn er nog meer opties om comfort te verbeteren, zoals een ander zadel of de zadelpen vervangen door bijvoorbeeld de verende versie van de Endurace serie., maar voor mij persoonlijk lijkt het aanpassen van de banden voldoende te zijn.
Laatst gewijzigd door Bas de Vries op 18 nov 2017 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie