Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Koop ik een racefiets?

Doglefoxx
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2021 00:32

Doglefoxx 15 aug 2021 00:47

Hey allemaal

Ik ga al 6 maanden naar mijn werk met de elektrische fiets, dat is 34km heen en terug op een grotendeels platte baan.

Ik wist niet zeker of ik dit zou volhouden, daarom kocht ik een zeer aftandse elektrische fiets waar ik ongeveer 20km/u mee haalde. De fiets staat momenteel op instorten, dus nu stel ik mezelf de vraag: koop ik een treffelijke elektrische fiets of een racefiets?

Belangrijke info omtrent mijn keuze:

- Ik moet soms om 7u 's ochtends al starten, dus ik wil echt niet langer dan 1u over de fietstocht doen (17km). Hoelang ik erover doe wanneer ik terug naar huis rijd, maakt me niet veel uit. Ik kan me ook douchen op het werk.

- Met 168 cm en 86 kg ben ik best een stevige vrouw (lees: curvy of gewoon dik :D). Door de laatste 6 maanden met de elektrische fiets te rijden zal mijn conditie wel al iets verbeterd zijn - maar zie me vooral als de kneus die in de turnles steevast als laatste werd gekozen. Ik werk als verpleegkundige op een psychiatrische afdeling, dus geweldig intensief werk is dat eigenlijk niet.

- Ik denk dat ik wel voldoende gemotiveerd ben om aan het fietsen te slaan, ik probeer de laatste maanden erg op gezonde voeding te letten en denk dat dit een goede manier zou zijn om op een gezond gewicht te komen. Mijn vriend fietst al langer en het lijkt me ook erg tof om samen ritjes te gaan doen :)

Ik neig eerder naar het kopen van een goede racefiets in de plaats van weer voor een elektrische te gaan, maar ben bang dat ik mezelf misschien wat overschat.
Ik vraag me ook af welke snelheid ik als lome starter ik zou kunnen halen. Denken jullie dat 20km/u mogelijk zou zijn, of is dit te hoog gegrepen?
Idealiter ga ik vijf dagen in de week met de fiets naar het werk, maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling om mezelf te gaan overbelasten. Misschien ga ik in het begin best ook nog een paar dagen in de week met de auto...?

Sorry voor de lange post :) Ben zeer benieuwd naar jullie mening!
Groetjes!

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 15 aug 2021 12:03

17 km in een uur haal je al bijna op een gewone stadsfiets.
Denk wel aan het meenemen van baggage, met een racefiets zit je al gauw vast aan een rugzak. Ook zal het comfort wellicht minder zijn dan op een elektrische fiets die waarschijnlijk ook nog eens is voorzien van vering.

20 per uur op een racefiets moet volgens mij makkelijk te halen zijn. Maar dit is natuurlijk wel persoonlijk. Ik fiets regelmatig naar mijn werk, althans vóór het thuiswerken, enkele reis van 32-37 km. Afhankelijk van de route.
Dan doe ik 's ochtends vrij rustig aan omdat ik nog een hele dag moet werken, dan doe ik gemiddeld zo rond de 29. Totaal afhankelijk van de wind ook nog.
Nogmaals, dit is persoonlijk, er zulen zeker fietsers zijn die het sneller doen maar ook die het langzamer doen.

Gaandeweg zul je fitter worden en zal het makkelijker (en leuker) worden.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 15 aug 2021 12:31

Een racefiets kopen is de beste investering in je gezondheid, de keuze zou dus niet zo moeilijk moeten zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 aug 2021 12:38

Ik zou geen racefiets kopen, maar eerder iets in het gravel segment, zodat je makkelijk fatsoenlijke spatborden en een bagagedragen kunt laten monteren. Het kost relatief weinig snelheid en geeft wel veel comfort, zeker als het nat is.

De snelheid waarmee hierboven geschermd wordt kan de TS niet zoveel mee, 25 gemiddeld op een mooie dag zal eerder realistisch zijn na een paar maanden, zeker als je niet volledig verlept op je werk aan wilt komen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 aug 2021 12:40

Het antwoord is natuurlijk ‘ja’. Altijd doen. Altijd nieuwe wegen inslaan.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 15 aug 2021 13:20

Mijn vrouw heeft vergelijkbare BMI en rijdt met normale stadsfiets naar werk. Zij haalt een gemiddelde van 16km/h maar is geaccidenteerd terrein. Met een race of sportieve fiets zou ze zeker sneller kunnen. Van wat ik lees, moet 17km in 1 uur makkelijk lukken en waarschijnlijk zelfs zonder douchen bij aankomst.
Elektrische fiets weet je zeker dat de reistijd kort genoeg blijft, qua conditie heb je er natuurlijk niet zoveel aan. En diefstal risico is bij de e-bike ook vele malen groter.
Vijf dagen fietsen in de week is in het begin best veel. Je moet je lichaam ook herstel geven om sterker te worden.

Ik ken ook wel mensen die auto ingeruild hebben voor speedpedelec en racefiets, qua tegenwaarde gelijk. De Speedbike voor slecht weer/weinig tijd en de racer voor andere momenten. Als je 1 auto in het gezin kunt uitsparen dan is dat een slimme zet.
Dogma F

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 aug 2021 14:17

Denk je dat je naast je woon-werk ook nog in de weekenden wat op die (race)fiets wilt gaan doen? Dan denk ik dat zoiets als Amclassic zegt een logische actie zou zijn. Zo niet, dan zou ik bijvoorbeeld naar een sportieve stadsfiets kijken.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 15 aug 2021 16:18

Ik zou dan eerder in uw geval voor een goede "trekking"of "light touring" fiets gaan.
Een racefiets is zeer beperkt in zijn gebruik en, is eigenlijk geen zo een goede keuze voor w/w verkeer.
Dus eerder:
https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... sen/f3-2-0
En valt het fietsen te zwaar uit?
Dan laat je deze monteren:
https://pendix.be/
En met deze twee samen, ben je ook maar de prijs kwijt van een goede elektrische fiets.

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 15 aug 2021 16:44

bikerke schreef: 15 aug 2021 16:18 Ik zou dan eerder in uw geval voor een goede "trekking"of "light touring" fiets gaan.
Een racefiets is zeer beperkt in zijn gebruik en, is eigenlijk geen zo een goede keuze voor w/w verkeer.
Dus eerder:
https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... sen/f3-2-0
En valt het fietsen te zwaar uit?
Dan laat je deze monteren:
https://pendix.be/
En met deze twee samen, ben je ook maar de prijs kwijt van een goede elektrische fiets.
Of deze vergelijkbare Stevens: https://www.stevensbikes.de/2019/index. ... lang=en_US

Of een Cube Road SL: een sportieve fiets met gravelgeometrie en bredere banden en mogelijkheid tot het monteren van spatborden en bagagdraher (die ja snel kan verwijderen voor de sportievere ritten)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 15 aug 2021 21:40

Ik zou een elektrische fiets nemen. Als je een sportief model neemt dan ga je rustig naar je werk en pak je voor mijn part op de terugweg een omweg met minimale ondersteuning.
Het is anders best lastig om okselfris op je werk aan te komen. Iedere keer douchen is ook niet handig. Kost veel tijd en je moet dan op je werk setjes kleren hebben.
Zelf fiets ik 8,5 km naar mijn werk op een hybride (50:50 stad:buitenaf) en ik moet echt dun kleden en langzaam fietsen want anders ben ik nat.

Als dat goed gaat en je wil meer dan kan die sportieve fiets met spatbordjes altijd nog en heb je al een goed begin gemaakt met je conditie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 aug 2021 22:02

Ik heb een flink deel van mijn school en werkleven met de fiets gedaan. School en de eerste 6 jaar van mijn werkzame leven 12km enkele reis. Ik zou zeggen een e-bike kan later altijd nog.
Maar TS reageert nog niet.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 16 aug 2021 06:04

Doen, nooit geschoten is altijd mis.

Sommige racefieten frames hebben vaste oogjes voor volledige spatborden, het is aan te raden ivm als het weer iets minder wordt.

Het gevoel van een racefiets vind je bij geen enkele andere fiets. Een gravel (zoals aangeraden) zal zeker ook voldoen, vooral als je mooie gladde bandjes gebruikt.

Goed bezig! hoe snel het ook gaat je beleving en die glimlach gaat voor alles.

Plaats reactie