Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Nieuwe fiets, andere spieren/conditie?

clarabellakoei
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2019 08:01

clarabellakoei 09 mei 2019 08:05

Hoi, nieuweling hier (stuur me gerust naar een subforum).

Ik heb jaren veel gefietst zonder moeite op stadsfietsen en mtbs. Nu heb ik een nieuwe fiets (Specialized Surrus), want dan kan ik lekker doorfietsen dacht ik.

Maar nu ben ik helemaal kapot na 30 km en haal ik de 20km/h niet eens.

Zit er zo'n verschil in het soort spieren dat je kweekt? Is mijn fiets kapot of verkeerd afgesteld? Ik ben 27, dus m'n leeftijd is het hopelijk niet. :roll: Of waar kan dit aan liggen?

Bedankt!

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 09 mei 2019 08:54

Hoe hard reed je op je andere fietsen? Dat je even moet wennen aan een nieuwe fiets is redelijk gewoon. Ook kan je door je veranderde houding spiergroepen anders aanspreken...
:winkthumb:

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 09 mei 2019 09:02

Goede kans dat je houding inderdaad toch wat anders is. Soms zit je wat hoger op een sportievere fiets dan op andere fietsen (misschien omdat je denkt dat dat hoort), en daarmee verandert ook je heuphoek. Ook is de 'weerstand' bij een 'snellere' fiets (door gewicht, bandjes) anders waardoor je misschien een andere beleving hebt van wanneer je stuk gaat. Je bent met je nieuwe fiets sneller op gang maar dan daarna vasthouden is een tweede.

Uiteindelijk een kwestie van wennen, misschien nog iets aanpassen om je positie wat meer te laten lijken op je vorige fiets (mtb)?

Ik heb zelf op een MTB ook een hogere snelheidsbeleving (qua gevoel van 'lekker doortrappen') maar ik denk zelf dat dat komt omdat je met meer rolweerstand gewoon wat meer hebt om tegenaan te trappen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 mei 2019 10:03

@Wouter: Soms zit je wat hoger op een sportievere fiets dan op andere fietsen. hoe bedoel je dat? Volgens mij zit je op een gewone fiets met je bovenlichaam al heel snel hoger.

@Klarabellakoei, hoeveel fietste je op je MTB? doe je nog aan andere sporten? Hoe lang had je al geen 30km meer gefietst? Allemaal vragen waar we geen antwoord op weten.
Ga komende tijd gewoon om de dag (als je daar de tijd voor hebt, De avonden worden weer lekker lang)) een rondje van 30km fietsen en kijk dan eens na 2 weken hoe het voelt. Ach en dan in het weekend maar een keertje 50km.
Je zult zien hoe snel het wel goed aanvoelt. Maar verwacht niet zo maar met een gemiddelde van 30km/u thuis te komen. (Doen heel veel mannen hier ook niet, al zou je uit hetgeen geschreven wordt wel denken dat ze dat bijna allemaal maar even doen.)

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 09 mei 2019 10:25

Jans schreef: 09 mei 2019 10:03 @Wouter: Soms zit je wat hoger op een sportievere fiets dan op andere fietsen. hoe bedoel je dat? Volgens mij zit je op een gewone fiets met je bovenlichaam al heel snel hoger.
Ik bedoel: Zadelstand, zadelhoogte tov trapas. Dus niet bovenlichaam. Ik heb de indruk dat sommige mensen denken dat bij een sportievere fiets, een hogere zadelstand hoort. Dat is deels waar, maar soms gaat zo'n zadel dan te ver de hoogte in. Ik doelde niet op stand van het bovenlichaam of schouders oid.

Ik zit niet met mijn bovenlichaam, ik zit doorgaans met mn kont ;).

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 mei 2019 11:41

Die indruk heb ik helemaal niet als ik zie wat er om me heen rijdt. Sommigen zitten te hoog, anderen echt te laag. Maar goed, we zullen horen of topicstarter er iets mee kan.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 09 mei 2019 12:21

Jans schreef: 09 mei 2019 11:41 Die indruk heb ik helemaal niet als ik zie wat er om me heen rijdt. Sommigen zitten te hoog, anderen echt te laag. Maar goed, we zullen horen of topicstarter er iets mee kan.
Jans, ik ervaar jouw constante genitpick op elke uitzondering die je maar vinden kan, als echt bijzonder naar.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 09 mei 2019 12:23

+1

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 mei 2019 12:34

wouterf schreef: 09 mei 2019 12:21
Jans schreef: 09 mei 2019 11:41 Die indruk heb ik helemaal niet als ik zie wat er om me heen rijdt. Sommigen zitten te hoog, anderen echt te laag. Maar goed, we zullen horen of topicstarter er iets mee kan.
Jans, ik ervaar jouw constante genitpick op elke uitzondering die je maar vinden kan, als echt bijzonder naar.
Niet meer en niet minder dan mijn persoonlijke ervaring. Maar goed, jij zou zo maar kunnen denken dat ze haar zadel te hoog heeft staan. Terwijl je verder niets, maar dan ook niets over haar en haar fiets weet.

BrEw
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 aug 2018 12:54
Locatie: Antwerpen

BrEw 09 mei 2019 18:31

Hoi Clarabella,

Ik heb sinds een maandje ook een specialized sirrus en ben er heel erg tevreden over. We zullen maar aannemen dat je de juiste framemaat voor je lengte hebt. Misschien staat je zadel niet op de goede hoogte maar het kan natuurlijk ook een beetje gebrek aan conditie zijn (neenee niet slaan :lol: ). Ik heb er zelf ook nog last van.

Jordi9
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 sep 2018 00:30

Jordi9 11 mei 2019 21:25

Zelf een paar jaar geleden ook overgeschakeld van MTB naar weg en dat viel in het begin ook niet mee, maar als je op je 27e na 30 kilometer al helemaal kapot zit en 20 km/h niet eens haalt, dan ligt dat toch echt aan je conditie en niet of je zadel 'n centimeter te hoog of te laag staat.,

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 12 mei 2019 09:45

Ik ben vooral benieuwd naar waar het gevoel van kapot gaan 'm in zit. Is het je benen - dan is het mogelijk gebrek aan conditie en/of verkeerde zadelhoogte (te laat kan net zo goed als te hoog). Maar het kan ook meer in je bovenlijf, houding, zitvlak enzo zitten, en dat zou algemene afstelling kunnen zijn. De meeste vrouwen hebben een iets 'gedrongen' afstelling nodig (dus stuur relatief dichtbij) omdat we (gemiddeld) iets anders zitten met ons bekken dan mannen, en als een afsteller daar geen rekening mee houdt, kan het zwaar voelen omdat je te ver naar voren moet reiken. Sowieso is fietsafstelling maatwerk en niet alleen maar een kwestie van de goede framemaat.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie