Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

weer op de racefiets (en welke)?

marsja
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:48

marsja 04 mei 2011 10:51

Tot mijn 18 jaar heb ik aan wielrennen gedaan, daarna ben ik gestopt. Nu overweeg ik weer op de racefiets te stappen. Maar ja de twijfel, vrouw, net 40 geworden, is een racefiets dan nog een goede keuze? Bij de fietsclub waar ik vroeger lid was zijn de vrouwen nog steeds op 1 hand te tellen. En dan twijfel ik of ik weer redelijk snel weer de conditie kan hebben om mee te komen met een club? Ze rijden gelukkig wel in verschillende snelheden, maar ook de langzaamste groep is natuurlijk snel voor een ongetraind iemand :). De keren dat ik die tussenliggende periode op een racefiets heb gezeten vond ik het heerlijk. Ook spinnen vond ik leuk om te doen. Maar het binnensporten is niet aan mij besteedt. De snelheid (ja, je gaat gewoon sneller op een racefiets dan een boodschappenfiets met 2 kinderen) en het lekker buiten zijn trekken me. Zeker zo in het voorjaar begint het te kriebelen als ik mensen op de racefiets voorbij zie rijden. Heerlijk door de bossen op de Veluwe, de heuveltjes in Limburg.

Bij de plaatselijke FM kreeg ik het advies om toch voor een damesmodel Trek te gaan. 20 jaar geleden had je dat nog niet, damesfietsen, altijd op een aangepaste herenfiets gereden. En verder is er in die jaren ook wel veel veranderd. Vastklikkende schoenen, is dat erg wennen? Geen schakelhendeltjes meer op het frame. Geen idee wat prettig is en wat mijn eisen zijn. Ja, een goed op maat afgestelde fiets! en daar zou de FM voor zorgen. De keuze voor mij zou dan zijn de Trek SLX of SL, de eerste net boven buget, de 2e mooi binnen buget, maar ik denk (gevoelsmatig) dat de SLX wel een betere keuze is. Maar merk je dat prijsverschil als je fietst, of merk je dat pas echt bij veel fietsen? Of is het verstandig om toch even verder te kijken naar andere modellen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer?

Kan natuurlijk leuk passen in een winkel, naar de kleurtjes, uitstraling en afmontage kijken, maar ik denk dat je na x-km pas merkt of je de juiste keuze gemaakt hebt. Doelstelling is (na opbouwen) wel zeker tochten van 70/80 km en hopelijk soms wat langere.

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 04 mei 2011 12:06

Mijn schoonmoeder doet sinds 5 jaar aan wielrennen, en die is nu 50. Dus door je leeftijd moet je je zeker niet laten tegenhouden! Ze heeft overigens wel jaren lang fanatiek aan spinning gedaan (nu nog steeds). Mijn vriendin heeft toevallig een Trek SL besteld. De SLX zal ongetwijfeld weer net een beetje beter zijn, maar ze hield strak vast aan haar budget en de SL is ook een hele mooie fiets om mee te starten imo.
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Gebruikersavatar
nikkib
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 jan 2011 19:02

Gebruikersavatar nikkib 04 mei 2011 12:09

Kun je niet beter eerst kijken of je een en ander tweedehands kunt aanschaffen (fiets, schoenen, kleding etc.) en dan kijken of het bevalt voordat je een hoop geld uitgeeft? Mocht je het fietsen daadwerkeljk weer oppakken, dan kun je bijvoorbeeld volgend jaar een mooie fiets en spullen aanschaffen en weet je ook beter aan de hand van je ervaringen van dit jaar wat je precies wilt.

Succes in ieder geval.
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 04 mei 2011 13:48

[quote="NikkiB"]Kun je niet beter eerst kijken of je een en ander tweedehands kunt aanschaffen (fiets, schoenen, kleding etc.) en dan kijken of het bevalt voordat je een hoop geld uitgeeft? Mocht je het fietsen daadwerkeljk weer oppakken, dan kun je bijvoorbeeld volgend jaar een mooie fiets en spullen aanschaffen en weet je ook beter aan de hand van je ervaringen van dit jaar wat je precies wilt.

Succes in ieder geval.[/quote]

+1

In je leeftijd zie ik echt geen bezwaar. Ik zit bij een vrouwenwielrenclub en we hebben leden van halverwege de 20 tot ver in de 50. Dus zoek een leuke tweedehandsfiets en ga het lekker weer proberen. Speciale vrouwenfietsen zijn leuk maar echt niet per se noodzakelijk. Een mannenmodel in de goede framemaat kan prima voor jou op maat zijn met evt. wat aanpassingen in stuurpen en zadelpen. Een vrouwenzadel vind ik persoonlijk wel een aanrader, maar er zijn er die daar anders over denken. Misschien heb je met al je vragen wat aan het boek Vrouw & Fiets dat net uitgekomen is? (ik heb geen aandelen...)

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 04 mei 2011 14:04

Ik sluit me aan bij bovenstaande commentaren, gewoon weer gaan fietsen en je zeker niet vastpinnen op een damesfiets. Sommige merken bieden niet eens een andere geometrie maar enkel een ander kleurtje, zadel en compact stuur op een herenframe.
Wat betreft de leeftijd, het valt mij op dat er juist relatief veel 40+ zijn onder de toerfietsende dames.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 04 mei 2011 17:27

Leeftijd mag geen enkel probleem zijn.
Een damesmodel kan interessant zijn als je wat minder lang bent.
Ben je langer dan zeg 1.70m dan is een herenmodel vaak net zo goed passend, zeker als je kijkt naar de zogenaamde 'comfort'racers. Die zijn iets korter qua bouw, en je zit er ook minder diep op. Ideaal als je relatief lange benen hebt.
Als je zeker weet dat je wil gaan fietsen zou ik een iets duurder model aanschaffen zoals de Trek SLX.
Omdat de groep (105) kwalitatief beter is en daardoor langer meegaat en alles werkt vaak net iets prettiger. Twijfel je nog dan zou ik een minder dure instapper kiezen.
Vergeet niet dat goede fietskleding ook belangrijk is! En dat komt ook bij het budget.

Schakelen aan het stuur is veel praktischer, omdat je je handen aan het stuur kan houden en je blik op het verkeer.
Klik pedalen is even wennen, maar daarna erg fijn om mee te fietsen.

Maar ik zou het gewoon doen! Ik ben nooit gestopt met fietsen en zal dat pas doen als ik het niet meer kan! :)

dennis71
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 feb 2011 14:42

dennis71 04 mei 2011 18:04

Heel herkenbaar! Zelf ben ik zo'n anderhalf jaar geleden (bijna 40) weer begonnen met fietsen. De laatste keer dat ik het daarvoor deed schakelde je ook nog op het frame, maar dat schakelen aan het stuur is echt een verademing! Daar hoef je je geen zorgen om te maken. De klikpedalen zijn inderdaad wennen maar als je 't eenmaal door hebt fietst het super.
Zelf heb ik er voor gekozen aan het eind van het seizoen (als de modellen van het jaar erna verschijnen) een overjarig model met flinke korting aan te schaffen. Een fiets met 105 en dat bevalt prima maar van fietsvrienden begrijp ik dat je met tiagra ook goed uit de voeten kunt. Wel even goed op laten meten bij de fm.
Succes met je keuze en alvast veel fietsplezier!

marsja
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:48

marsja 19 mei 2011 13:50

Het is de Trek SL geworden. Kast van mijn pa gepunderd zodat ik rustig wat kleding uit kan proberen voordat ik vanalles moet kopen :) Vandaag rustig een 1e rondje gereden en het fietst heerlijk! Pedalen is even wennen met los en vastklikken, maar het fietst wel prettig. Tussendoor de plaatjes nog even goed afgesteld (hoop ik), voelt in elk geval beter nu.
Op naar heel veel veilige kilometertjes.

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 20 mei 2011 22:47

Veel plezier ermee!!
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Plaats reactie