Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Lichte snelle damesfiets

duralumin
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2017 20:10

duralumin 02 sep 2018 10:36

Hallo,

Ik zoek een moderne lichte snelle damesfiets in de stijl van de vintage Peugeot Champagne of de Koga Road Mixed Vintage. Ik ben geen racer, dus een echte koersfiets zie ik niet onmiddellijk zitten en een meer klassieke fiets of e-bike lijkt met veel trager en/of minder elegant.

Ik zie dat Creme Echo interessante modellen zijn. Zijn er nog andere gelijkaardige merken ? Wat is jullie ervaring met deze fietsen ? Met een 8-speed cassette heb je toch al heel wat schakelmogelijkheden. Bovendien zien de fietsen er heel licht uit. Ze lijken me echt vooruit te gaan.

Mvg.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 02 sep 2018 21:05

Waarom wil je een damesfiets? Voor je kleding, lange rokken of zo?

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 02 sep 2018 21:06

Ik kende Echo cycles niet, maar ze zien er mooi uit, zeker vintage. Of het 'snelle' fietsen zijn hangt toch vooral van je eigen vermogen af 😉
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

duralumin
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2017 20:10

duralumin 03 sep 2018 07:37

Een damesfiets lijkt mij iets handiger dan een racefiets - als je helemaal geen ervaring hebt op een racefiets.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 sep 2018 15:49

... in de stijl van....
De voorbeelden zijn stalen vrouwenfietsen. Die hebben een specifieke stijl maar zijn dus niet licht.
Ze lijken misschien licht omdat ze toeters en bellen als spatbord, bagagedrager, lichten missen... maar in vergelijking met alu of carbon zijn ze zwaar.

Dus je moet kiezen; een minimalistische fiets in staal zoals de oude of een lichte snelle fiets in carbon/alu...

Voor staal ben ik wel fan van de vsf fietsen.

Walter

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 04 sep 2018 16:33

frau standert ?

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 04 sep 2018 21:51

"Handiger", met opstappen of zo? Damesmodellen zijn iets zwaarder, meer flexibel, minder stevig. Een "gewone" fiets heeft niet voor niets het model dat 'ie heeft, met een bovenbuis.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 jan 2020 12:26

Een paar jaar geleden werd er bij ons in de kringloopwinkel door een hoogbejaarde mevrouw een prachtige vintage Gitane sportieve damesfiets binnengebracht, Helemaal puntgaaf alsof er nooit op gefietst was. Het was wel een echte damesfiets, met laag frame etc, maar wel een sportief stuur. Ik had helaas het bedrag dat ze er voor wilden hebben niet liggen maar ik heb er nog spijt van dat ik hem niet even apart heb laten zetten en deld had geleend van iemand, De fiets heeft er wel geteld 15 minuten gestaan. Ik had hem graag als gewone-boodschappenritjes fiets gehad, Godsamme nog nachtmerries van.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 jan 2020 01:04

duralumin schreef: 02 sep 2018 10:36 Met een 8-speed cassette heb je toch al heel wat schakelmogelijkheden. Bovendien zien de fietsen er heel licht uit. Ze lijken me echt vooruit te gaan.
Alle fietsen gaan goed vooruit. Dat ligt aan jou. Stalen fietsen (vintage of hoe je dat wilt noemen) zijn op zijn minst 2-2,5kg zwaarder dan een moderne alu race (=koers-)fiets, maar die Echo modellen zijn wel 4 kg zwaarder. Zijn ook geen racefietsen. Fietsen uit de jaren '80, dan zit je met schroefpignons. Echt niet aan te raden. Je kunt wel mooie fietsen vinden via Google, maar dat betekent nog niet dat ze te koop zijn. Het gewicht van dergelijke fietsen voel je vooral, wanneer je zelf een lichtgewicht bent. Voor dat geld voor die Echo vind je ook een alu fiets met 2 x 8v. Kijk bij Liv, de Avail 2. Die valt niet uit elkaar. Liv is een merk van Giant.
Ik zou toch eens de reviews lezen......; doffe ellende.
Een 8v cassette, dus net 8 versnellingen, biedt voldoende verzet voor het vlakke deel van Nederland. Wel grote stappen tussen de versnellingen. Houd er ook rekening mee dat de ketting geen geleider heeft, zoals de kooi van een voorderailleur. En het is ook geen narrow-wide blad waar de ketting niet af kan lopen. Dat zal zeker een keer gebeuren. Een body die plaats heeft voor een 8v cassette (geen schroefpignon dus) biedt ook plaats aan 9v en 10v cassettes. Dit is met de buiscommandeur(s), mits op frictie omgezet, te schakelen.
Er zijn ook schroefpignons in 8v. Die moet je echt mijden: de achterassen breken. Ik betwijfel wel of je die nog ergens vindt.
Ook moet je van stalen velgen weg blijven (ze remmen bijna niet en bij nat weer: helemaal niet. Als het even kan : dubbelwandig aluminium.
Ook aanbiedingen op marktplaats, zoals laatst: 45 jaar oude damesfiets met derailleur en dan doodleuk €450,- vragen, negeren. Zeker een fiets met diamanten........ :mrgreen:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 jan 2020 01:08

Bij Bikester vind je een alternatief en voor minder geld ook. Het laatste is vaak bij een eerste aanschaf een hindernis. En zonder krom stuur. Vanaf het plaatje en de verstrekte details is nooit een volledige indruk van de kwaliteit te krijgen. Toch maar deze tip: https://www.bikester.nl/marin-fairfax-s ... 13359.html . Of loopt eens bij Decathlon binnen. Neem een deskundige mee.
Een fiets van minder dan €500,- blijft geen 5 jaar zonder probleem. De ketting slijt het eerste, maar dat geldt voor alle fietsen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jan 2020 00:07

Het belangrijkste van een fiets is dat hij goed past. Voor een groot persoon: deze marktplaats advertentie van een "vintage" fiets die er, ondanks enkele onjuistheden in de tekst, er best goed uitziet. Voor een nette prijs ook nog. Met Shimano Dura Ace 7400 groep (ca. 1995) en met moderne wielen :
https://link.marktplaats.nl/m1504181783

Heel anders, maar ook een passend aanbod: Giant hybride: https://link.marktplaats.nl/m1504148066

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 18 jan 2020 05:26

Ik denk dat TS inmiddels wel voorzien is.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie