Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Sportieve fiets met kinderzitje?

..
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 sep 2008 17:04

.. 03 jul 2010 20:05

Beste dames,

Ik ben op zoek naar tips en ervaringen mbt een sportieve fiets, waar je een goed stukje op kan rijden MET een kinderzitje voorop (en later achterop).

Ik heb een racefiets en MTB, maar met een zwangere buik (+6mnd) gaat dat niet zo lekker, ook als je net een kindje hebt wil ik nog niet direct de racefiets op (dan is het overigens ook weer najaar-winter).

Wat mijn vraag is:
Wie weet welke sportieve damesfiets geschikt is voor de iets actievere fietser? Ik wil dus niet aan een mama-fiets. En heb zelf ook een trekking-fiets maar daar is een voor-zitje niet ideaal op.

Ik heb zelf uiteraard ook wel zitten kijken op internet, maar zoek echt naar ervaringen/tips.

Alvast bedankt !
Evelien

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 03 jul 2010 21:54

Waarom wil je geen mama fiets? Je zou daarbij toch gewoon het zadel ietwat hoger kunnen zeggen, en het stuur wat naar voren laten kantelen zodat je zelf een wat sportievere zit creeert?
Ik zou iig niet voor een race/mtb-achtig iets gaan, stuurt mega nerveus en lijkt me gevaarlijk indien er 2 zitjes gemonteerd zijn.

..
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 sep 2008 17:04

.. 03 jul 2010 23:09

omdat ik een mamafiets echt lomp en zwaar vind, en lang en onhandig.
ik heb al een MTB en Race dus ik die ga ik niet gebruiken. maar zoek iets wat sportief is, goed rijdt en waar een zitje op kan.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 04 jul 2010 04:09

tja, die mama-fietsen zijn natuurlijk gemaakt om stabiel te zijn met kids en een hoop boodschappen. Misschien moet je het in de hybrides zoeken? Vaak zit je dan ietsje rechterop zodat er misschien wel plek is voor een kinderzitje?

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 04 jul 2010 11:17

Ik heb 1 stalen/stevige fiets gehouden waar 2 kinderzitje op passen en nog zo'n beugel om een buggy aan te hangen.
Kind al snel op een loopfietsje gezet waardoor het fietsen zonder zijwieltjes als van nature ging al vanaf 3,5-4 jaar.
De keren dat mijn kind nog bij me op de hybride zit gebeurd met de benen in de fietstassen.
In 1 van de fietstassen bewaar ik een kussentje die ik dubbelgeklapt onder de snelbinders vouw om de billetjes te ontzien.
Afspraak gemaakt dat ze zich met beide handjes vasthouden aan m'n heupen zodat de kans op vingers tussen spaken wat kleiner wordt. Ben me ervan bewust dat een kinderzitje veiliger is.
Beetje ongevraagd advies natuurlijk.
On topic:
http://www.beslist.nl/sport_outdoor_vri ... Ahead.html

Of zoeken op kinderzitje+ahead

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 04 jul 2010 11:58

Wij hebben een normale/moeder fiets met kinderzitje. En als we op de racefiets weggaan dan hangen we een croozer kinderkar achter de racefiets.

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 04 jul 2010 18:10

Je zou een kunnen kijken naar een hybride (herenframe). Mijn vrouw heeft een Koga Terraliner (stalen versie, ouder type dus zonder verende voorvork en minimale 'ballast' als lampen etc.) en dat bevalt goed. Stabiel, niet te lomp en fijne geometrie... Bobike voorzitje is even passen en meten maar dat is met de juiste stuurpenkeuze goed te doen...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 04 jul 2010 18:27

Heb een kinderzitje achter op mijn pinarello, speciaal gemaakt door Evertse in Zierikzee :)
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

..
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 sep 2008 17:04

.. 04 jul 2010 18:50

madhill lache zeg...zwenk je niet uit?
Serbak, croozer kinderkar is een goede tip!

Erik ik zal's kijken op google naar wat je vrouw heeft. Ik heb zelf koga roadrunner maar dacht dat die combi met bobike voorop niet gaat (zowieso hele smalle instap stuur-zadel, en hoog frame om in te stappen) maar moet even zien. die buik is straks weg he! :)

Bedankt voor jullie reacties.

kikker
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 jan 2006 11:49

kikker 24 okt 2010 01:48

Madhill, ik ben heel benieud naar een plaatje daarvan....

jmdegroot
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jun 2009 12:27

jmdegroot 24 okt 2010 16:37

Toen mijn kids klein waren fietste ik met zitjes op een stalen Batavus Fugato. Dat oogde i.i.g. iets sportiever dan de mama-fiets ....

Het duurt overigens wel even voor je met een Bobike zitje op pad kan. Je kind moet eerst goed kunnen zitten en zijn/haar hoofd overeind kunnen houden (nekspieren!)

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 24 okt 2010 16:43

Beetje oude post om nog op te reageren :) TS zal onderhand al wel aan het rondrijden zijn met de kleine.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

Plaats reactie