Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Houding racefiets

jasmijn86
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2017 16:01

jasmijn86 29 apr 2017 12:33

Heb een tweedehands Bianchi aangeschaft.
Als het goed is ga ik er morgen mijn eerste ritje mee rijden. Wel al even kort (10 min) gereden op de fiets, maar is het normaal dat je zo ver naar voren gebogen zit?
Hier moet je gewoon aan wennen, neem ik aan?
Mijn zadel staat op een goede hoogte, het stuur staat ongeveer even hoog als het zadel.

jasmijn86
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2017 16:01

jasmijn86 29 apr 2017 12:44

Het is trouwens mijn allereerste racefiets.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 29 apr 2017 12:54

Op een (hard core) racefiets is het zelfs gebruikelijk dat het stuur láger staat dan het zadel! Maar om te beginnen is even hoog ook prima, hoor. Net wat je zelf prettig vindt. Laat je niet ál teveel door anderen vertellen hoe je dingen zou moeten doen "omdat het zo hoort". Belangrijkste is dat je lekker fietst, de rest komt later wel.
Vorsprung durch Pedantik

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 29 apr 2017 13:35

Zeker in het begin kan je goed het gevoel hebben erg ver voorover te zitten. Als je sneller rijdt, wordt dat meestal minder een probleem en voelt het natuurlijker.

jasmijn86
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2017 16:01

jasmijn86 29 apr 2017 14:09

Bedankt jongens! Ik ga het gewoon eerst proberen. Het zal zeker even wennen zijn, maar ik geef het even de tijd. Als ik het na een tijd toch niet prettig vind, dan kan ik het altijd aanpassen. Dank Alien, ook voor je eerdere reacties.
Het is zo wennen in een nieuwe wereld te stappen. Ik weet echt helemaal niks. Ik kom eigenlijk uit het hardlopen, maar kan dit door terugkerende blessure niet doen, dus vandaar dat fietsen mij een goed alternatief leek.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 apr 2017 19:33

Let wel, je zadelhoogte en afstand (naar voren achter) staat in principe vast. Je moet de 'voor (stuur)' en 'achterkant (zadel)' van je fiets om het zo maar even te noemen dus los van elkaar zien bij het afstellen.

Met de hoogte van het stuur (spacers of omgekeerde stuurpen) en afstand (lengte stuurpen) kun je behoorlijk wat spelen. Ga bijvoorbeeld niet je zadel naar voren schuiven als je vindt dat het stuur te ver weg staat, dan kun je problemen krijgen met bijvoorbeeld je knieën.

Overbelast raken door een verkeerde houding is niet zo moeilijk (en door een gezonde dosis enthousiasme kan dat gebeuren kan ik uit eigen ervaring vertellen). Om daar dan vervolgens weer af te komen is lastig (rust is niet wat een enthousiasteling graag wil).

Vraag eens iemand die al wat langer fietst om naar je houding te kijken. Desnoods kun je een keer een foto plaatsen van jezelf op de fiets vanaf de zijkant en dan zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen.

Ps. Het is slechts een waarschuwing, laat je niet afschrikken :)!

jasmijn86
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2017 16:01

jasmijn86 29 apr 2017 21:04

Bedankt voor je tip. Ik zal eens kijken hoe het aanvoelt en inderdaad eens iemand te laten kijken.

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 29 apr 2017 21:17

Je zal moeten wennen aan de racehouding, maar zeer zeker ook aan de fiets, probeer steeds te wisselen tussen de handen bovenop het stuur en de handen op de remhendels, misschien soms ook even onderin de beugel.

Morgen mooi weer dus ook druk op de weg/fietspaden, hou hier rekening mee ivm plotseling moeten remmen of uitwijken.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 30 apr 2017 10:10

En niet met gestrekte (overstrekte) ellebogen "in" je schouders hangen, niet met geknakte polsen op je stuur leunen, niet op hoog verzet en laag toerental met veel kracht fietsen, …
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 30 apr 2017 10:21

jasmijn86 schreef:... Ik kom eigenlijk uit het hardlopen, maar kan dit door terugkerende blessure niet doen, dus vandaar dat fietsen mij een goed alternatief leek.
Ik heb exact dezelfde weg bewandeld en spijt gehad dat ik de overstap niet jaren eerder heb gemaakt. :winkthumb:
Veel plezier met je "nieuwe" hobby.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 01 mei 2017 11:03

De 'zit' van een racefiets is zeker een kwestie van wennen, maar zeker ook van dat de fiets goed moet passen.

Eén vraagje daarover: is je fiets eerst van een man geweest? Gemiddeld zitten vrouwen met het stuur iets dichterbij het zadel dan mannen (omdat ze ietsje anders zitten met hun onderrug/bekken). Plus dat mannen ook gemiddeld bredere schouders hebben, en dus past een breder stuur. Dus ook pas de fiets bij je lengte, dan is er een kans dat je te ver naar voren en te breed moet reiken, dat is allebei onnodig zwaar. Allebei is aan te passen: kortere stuurpen, smaller stuur.
Maar het is gemiddeld, hè, het geldt niet voor iedereen.

Dus:
ypuh schreef: Vraag eens iemand die al wat langer fietst om naar je houding te kijken. Desnoods kun je een keer een foto plaatsen van jezelf op de fiets vanaf de zijkant en dan zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen.
Dat lijkt me inderdaad een prima advies!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 01 mei 2017 11:56

jasmijn86 schreef:Heb een tweedehands Bianchi aangeschaft.
Als het goed is ga ik er morgen mijn eerste ritje mee rijden. Wel al even kort (10 min) gereden op de fiets, maar is het normaal dat je zo ver naar voren gebogen zit?
Hier moet je gewoon aan wennen, neem ik aan?
Mijn zadel staat op een goede hoogte, het stuur staat ongeveer even hoog als het zadel.
Wat is "ver" ?

En wie heeft de juiste zadelhoogte en framemaat bepaald?
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Plaats reactie