Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Beginner: doorbijten/harden of rust nemen?

Gebruikersavatar
Janeway
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2016 16:14

Gebruikersavatar Janeway 07 sep 2016 16:26

Ik ben onlangs overgestapt van een sportieve hybride fiets naar een racefiets. Ik reed met die hybride fiets regelmatig afstanden van 30 tot 50 km in een tempo tot 25 km/u. Nu heb ik sinds een week een racefiets en het volgende gereden:
Dag 1 proefrondje 17 km, ff wennen maar ging wel goed
Dag 2 40 km met een groep met goede fietsbroek, ging als een zonnetje
Dag 3 50 km alleen. Kon mijn draai niet vinden op het zadel. Deze fietsbroek leek ook minder comfortabel.
Dag 4 rust
Dag 5 60 km met een groep met een fietsbroek die schuurde :(. De rit was een marteling. Sinds die rit afgelopen zaterdag heb ik overal last van. Schuur/zadelpijn, beurse handen, zere armen (rond elleboog), schouders en heupen. Ik heb sinds zaterdag ook niet meer gereden.

Als beginner weet ik nu niet wat te doen. Is dit het "harden" waar ik nu mee bezig ben en moet ik vanavond doorbijten en weer een rit doen of is het nu verstandiger om rust te nemen tot alle kwaaltjes weg zijn? Wie heeft er advies voor mij?

Alvast bedankt.

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 07 sep 2016 16:31

Misschien een stomme vraag maar waarom bijna elke dag fietsen en waarom de stap van 17 naar 40 km? De zit is waarschijnlijk anders dus ik zou eerst eens zorgen dat de zithouding helemaal OK is. Daarna rustig opbouwen, niet op snelheid zozeer letten als we cadans en zithouding. Als alles goed voelt en zit (houding, kleding etc) kan je toch rustig afstanden gaan uitbouwen?

Dat je al op een hybride fiets reed, doet niet zo ter zake. Racefiets is anders. Opbouwen alsof je begint lijkt me maar misschien hebben anderen een ander advies.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 07 sep 2016 16:31

Je kan ook een uurtje op een rustig tempo doen, zodat je je spieren en pezen een beetje in beweging houdt, maar niet te zeer belast. De fenomenen die je beschrijft, zijn normale beginnersverschijnselen, die doorgaans ook heel snel weer overgaan. Doe heel rustig verder en probeer alles rustig op te bouwen. Het brengt weinig op om van niets naar heel veel te gaan, want dan ge je vroeg of laat jezelf ergens tegenkomen. Afharden zou ik nu nog niet doen, je lichaam gaat daar nu nog niet bestand tegen zijn.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 sep 2016 16:33

rustig begin is het halve werk (je lichaam moet ook wennen aan de houding).
maar misschien nog belangrijker: heb je de juiste maat fiets?

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 07 sep 2016 16:33

En zoals de eerste schrijver eigenlijk al zei: je zithouding goed laten nameten. Dit gaat je een beetje centjes kosten, maar je spaart er waarschijnlijk op termijn de dokter en/of kinesist mee uit. Als je op goed geluk bent begonnen of met een fiets op het zicht door een fietsenverkoper afgesteld, zit je 9 kansen op 10 niet optimaal op je fiets, hetgeen bepaalde delen van het lichaam kan overbelasten.

Gebruikersavatar
Janeway
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2016 16:14

Gebruikersavatar Janeway 07 sep 2016 17:04

De fiets heb ik gekocht bij een fietsenmaker om idd te voorkomen dat ik een verkeerde maat zou kopen en zodat de fiets op mijn maten afgesteld zou worden. Zitbotjes zijn opgemeten en op basis daarvan heb ik een passend dameszadel uitgezocht. Ik dacht zo goed voorbereid te zijn en meteen aan de slag te kunnen. Direct zo veel en ver fietsen leek mij geen kwaad kunnen omdat ik al veel fietste. Ik had het idee dat met een racefiets het rijden van afstanden alleen maar makkelijker zouden gaan.....

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 07 sep 2016 17:20

@ janeway: dat klopt ook, rijden met een racefiets is 'gemakkelijker' (of anders het is maar net hoe je het ziet) dan met de hybride fiets. Maar het is ook compleet verschillend. Op sommige vlakken eigenlijk een stuk minder comfortabel ook. Echt iets waar je even aan moet wennen. Op de hybride zal je waarschijnlijk ook 'anders' fietsen, met ander verzet, minder omwentelingen (=lagere cadans) etc. Echt, zorg eerst dat de zithouding goed is (en zadel). Zorg dan voor lekkere kleding of zorg dat er niets schuurt. Dat is echt onnodig en jammer. Ga daarna rustig opbouwen. Begin met die rondjes van 15 a 20 km. Niet keihard fietsen, maar gewoon eerst 'leren fietsen'. Voelt dat allemaal goed, bouw dan rustig uit en op. Heus, daar eb je straks alleen maar baat bij. En ehm... aanschaf bij een fietsenmaker zegt nog niets. Het kán natuurlijk in 1 keer goed zijn maar meestal moet je toch wat rommelen met zadelhoogte, stand van zadel, stuur etc voordat je echt lekker zit. Er even van uitgaand dat de frame maat etc. OK is.

Gebruikersavatar
Janeway
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2016 16:14

Gebruikersavatar Janeway 08 sep 2016 08:25

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga een stapje terug doen en het rustiger opbouwen, Heb gisteravond een kort rondje gedaan met mijn beste fietsbroek en dat viel niet tegen.

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 08 sep 2016 08:57

Wat de rest ook al zegt. Je kan gewoon heel lekker zitten op een racefiets mits de afstelling goed is. Daarnaast ligt het er ook wel aan met wat groep je bent gaan fietsen. Was dit van een club?

60k met groep die aardig doorrijdt, en dan ook nog broek die niet lekker zit. Das ook wel vragen om problemen.

Weet je toevallig met welk systeem je bent opgemeten door de FM? En aan een zadel moet je trouwens altijd wel even wennen. Had je toevallig een gelzadel op de hybride?
Biking is Living!

Gebruikersavatar
Janeway
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2016 16:14

Gebruikersavatar Janeway 10 sep 2016 21:19

Ik reed idd met een club. Maar we rijden met kleine groepen met voor elke groep een verschillende gemiddelde snelheid. Ik rijd in de groep van gemiddeld 25 km/h.

Bij de FM is mijn totale lengte en de lengte van mijn bovenlichaam opgemeten. En zoals gezegd de stand van de zitbotjes.

Het zadel van mijn hybride fiets was idd een gelzadel (Selle Royal Viper). Hoezo?

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 10 sep 2016 22:01

Janeway schreef:Ik reed idd met een club. Maar we rijden met kleine groepen met voor elke groep een verschillende gemiddelde snelheid. Ik rijd in de groep van gemiddeld 25 km/h.

Bij de FM is mijn totale lengte en de lengte van mijn bovenlichaam opgemeten. En zoals gezegd de stand van de zitbotjes.

Het zadel van mijn hybride fiets was idd een gelzadel (Selle Royal Viper). Hoezo?

Ok. Dat je inderdaad niet bij een hele snelle groep rijdt. En zo onbedoeld boven je kunnen.

Je nieuwe zadel zal vast een harder race zadel zijn? Dan kan ik me voorstellen dat je daar ook aan moet wennen.
Biking is Living!

Plaats reactie