Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Racefiets voor de kleine vrouw

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 27 jul 2010 17:57

Hallo allen,

Sinds het zien van de afgelopen Tour heeft mijn ega haar zinnen gezet op een racefiets om haar bestaande MTB te vervangen, ook omdat zij eigenlijk niet van plan is offroad te gaan rijden.

Nu valt het met haar 1.50m en 68cm binnenbeenlengte niet mee om iets geschikts te vinden, een framemaat zou bij benadering op ca. 45cm uitkomen.

Komt zij opnieuw in de kinderfietsen uit of weet iemand van merken (wellicht Italiaans) die voorzien in dergelijke kleine maten en toch nog een beetje leuke fiets leveren?

Dank voor alle info!


groeten,

Lawrence.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

mako
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 aug 2009 15:22

mako 27 jul 2010 18:04

Ik weet dat Red Bull speciale vrouwen modellen heeft, Red Rose genaamd. Een blik op de website leerde dat het kleinste frame (XS) aanbevolen wordt voor een binnenbeenlengte vanaf 67 cm.... De prijs-kwaliteit verhouding is erg goed bij Rose. Ik heb zelf een Pro SL.

Zie bijvoorbeeld hier

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 27 jul 2010 18:52

BMC heeft ook mooie kleine frames, voorheen de Streetfire SSW en nu weer een ander specifiek vrouwenmodel maar ook de gewone Streetfire SSX01 is in zeer kleine maten te krijgen met 51cm bovenbuis (lengte <155cm volgens de site).

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 jul 2010 23:05

[quote="Laulau"]Hallo allen,

Nu valt het met haar 1.50m en 68cm binnenbeenlengte niet mee om iets geschikts te vinden, een framemaat zou bij benadering op ca. 45cm uitkomen.

of weet iemand van merken (wellicht Italiaans) die voorzien in dergelijke kleine maten en toch nog een beetje leuke fiets leveren?

[/quote]

Ik heb al vele gelijkgestemden een plezier gedaan met het advies te rade te gaan bij:
http://www.kerry-litka.com//main/wordpress/
zij heeft dezelfde maat en wellicht kom je ook uit bij die Orbea van haar. Als je haar mailt, krijg je heel snel antwoord. Zoek niet naar een kleine fiets met grote wielen. Alles moet in verhouding tot elkaar staan. Dus 650c is de maat.

Op dit moment heb ik geen fiets voor je vrouw beschikbaar, maar ik weet er wel een, die wellicht te koop is. Ik heb hem zelf opgebouwd. Stuur me na het lezen van Kerry een pm.

Kerry's wedstrijdfiets:

Sjef
[img=http://www.kerry-litka.com/main/wordpre ... 00x199.jpg]

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 28 jul 2010 12:17

Bedankt voor alle reacties tot dusver. Wellicht handig te noemen, de fiets mag een (jonge) gebruikte zijn dus zeker niet te duur (het is vooralsnog een probeersel nu).
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jul 2010 16:15

Racefietsen in de 650C maatvoering zijn in Nederland schaars. In Frankrijk staan ze zowel gebruikt als nieuw in bijna ieder sportfietsenzaak. In Nederland worden ze wel als jeugdfiets gebruikt en dan opgebouwd met het voorgeschreven verzet van de betreffende jeugdgroep (met een enkel tandwiel aan de voorkant). Daar kun je eens zoeken. Meestal gaan die fietsen binnen de verenigingen van hand tot hand. Giant heeft enkele jaren geleden (in Nederland heettte het 26inch) een goedkoop 650C racemodel gehad. Ik dacht in de kleur groen. Verder hebben zowel Trek, Specialized als Cannondale meerdere 650C modellen gehad en nog.
Sjef

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 28 jul 2010 16:29

Ok, ja ik zag op de site die je eerder doorlinkte al 650C voorbijkomen. Ik denk eerlijk gezegd dat het ook geen gezicht is om 28" wielen onder een klein frame te zetten, maar dat terzijde.

Giant e.d. is inderdaad waar ik naar kijk, doorgaans wat leuker geprijsd voor de beginnende racefietser.

Dank voor de reactie!

gr.,

Lawrence.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jul 2010 16:48

[quote="Laulau"]Ok, ja ik zag op de site die je eerder doorlinkte al 650C voorbijkomen. Ik denk eerlijk gezegd dat het ook geen gezicht is om 28" wielen onder een klein frame te zetten, maar dat terzijde.

[/quote]

Het belangrijkste bezwaar van geforceerd kleine frames met 622mm wielen is, dat de korte bovenbuis het resultaat is van de keuze van een slappe stuurhoek, 70 of zelfs 69 graden (71 tot 72,5 is normaal), en een steile zithoek (75 of zelfs 76 graden), dan zit je te ver voor het bracket. Voorts is er vaak sprake van toe-overlap: bij scherpe bochten komt voorwiel tegen de voeten. En meestal lig je dan.
Bij een 650C frame (met 571mm wielen) zijn alle afmetingen weer in de juiste proporties tot elkaar. Bovendien zijn die fietsen korter, waardoor ze zowel beter klimmen als dalen.
succes, Sjef

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 29 jul 2010 14:19

Is dit iets wellicht?
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jul 2010 14:36

Lijken mij gewoon 622 wielen. Wel kleinere kettingbladen, is gunstig. Stuur en stuurpen zijn te lang, Stuur ook nog erg diep. Zijn te vervangen. Dubbel crankstel en dus schakelaars niet geschikt voor triple. Vraag adverteerter naar de lengte horizontale bovenbuis. Moet ca 50cm zijn. Bij 622 wielen is dat onmogelijk. Minimum is ca 52 cm, anders krijg je hele slappe stuurhoek.
Ik heb op Marktplaats ook een witte Trek 43cm 650C aangeboden gezien. Er kon op worden geboden. ca. 350 euro als ik me goed herinner.
Succes
correctie Tiagra schakelaars zijn ook geschikt voor triple, gunstig dus.

paulien
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:28

paulien 29 jul 2010 19:12

Hallo,

Ik ben zelf ook klein (1.52 met een binnenbeenlengte van 67 cm). Als je een beetje zoekt zijn er genoeg fietsen te vinden, ook met gewone 28 inch wielen.
Zelf rijd ik op een Stevens racefiets met 48 cm frame. Ik weet dat ook Trek en Specialized kleine frame hebben. Wat ik echter het grootste probleem vond is de afstand zadel-stuur, die is vaak echt te lang.
Ik kan dan ook niet anders zeggen, ga naar een goede fietsenzaak die zo nodig een kortere stuurpen kunnen monteren die je ook meteen kan proberen.
Veel succes met verder zoeken en mocht je nog wat willen weten over kleine fietsen.....
Paulien
Paulien

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 29 jul 2010 19:16

[quote="Paulien"]Hallo,

Ik ben zelf ook klein (1.52 met een binnenbeenlengte van 67 cm). Als je een beetje zoekt zijn er genoeg fietsen te vinden, ook met gewone 28 inch wielen.
Zelf rijd ik op een Stevens racefiets met 48 cm frame. Ik weet dat ook Trek en Specialized kleine frame hebben. Wat ik echter het grootste probleem vond is de afstand zadel-stuur, die is vaak echt te lang.
Ik kan dan ook niet anders zeggen, ga naar een goede fietsenzaak die zo nodig een kortere stuurpen kunnen monteren die je ook meteen kan proberen.
Veel succes met verder zoeken en mocht je nog wat willen weten over kleine fietsen.....
Paulien[/quote]

Met zo'n kleine maat kun je juist beter voor kleinere wielen gaan om toe-overlap te reduceren.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie