Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Sportieve stadsfiets. Tips?

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 27 okt 2015 21:29

Twee. De oudste is bijna zes, die fietst zelf al :D

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 27 okt 2015 22:03

De Tesoro is daarvoor een heel mooi fietsje en is overjarig wel onder de 1000 te vinden.

Mocht je echter nog wat geld vrij kunnen maken, dan zou ik ook eens naar de Specialized Source 11 kijken. Riemaandrijving en 11 speed. Heb zelf sinds kort het 2014 model en ben er erg over te spreken, ook al is het de cdx en niet de cdc riem. Overigens zijn de meningen over de riemen verdeeld, niet iedereen vind de cdx niks.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

mehado
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2015 11:02

mehado 28 okt 2015 20:22

Is dat tesoro 1,2 of 3?

Met een damesstuur bedoel ik zo een gebogen stuur, zoals bij echte Hollandse stadsfietsen :). Die tesoro bijv heeft weeral een platter stuur precies?
Die sensa staat mij wel aan maar kost toch ook 1200 euro precies.
Er moet wel een zitje aan het stuur kunnen bevestigd worden ook, want dat gaat blijkbaar ook niet altijd?

Ik ben vandaag naar de winkel geweest waar ik mijn mtb gekocht heb en daar stelden ze de trek X300 voor.
is dat iets? ik heb er even op gereden en dat reed wel goed en voelt licht, maar ik heb er echt te weinig kennis van voor de rest.

Nog modellen die jullie voorstellen? Dat is voor makkelijker dan gaan zoeken op specificaties (ik zie door de bomen het bos niet meer).

En ik zou wel goed willen kiezen deze keer...

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 28 okt 2015 20:26

klimmer schreef:
wmc schreef:Wat sportiever maar met onderhoudsvrije riemaandrijving: Focus Planet. Ik fiets er nu een half jaar op, echt een top fiets!
Wel een heel mooie fiets, tenminste nog met CDC riem. Hij/zij wil echter niet nog sportiever zitten! Enne...waar laat je dat kinderzitje?
Sportieve zit wordt grotendeels bepaald door de maat. Daarnaast is een riser stuur ook zo te monteren.

Zelf heb ik een bagagedrager gemonteerd, daar kan toch een kinderzitje op?

mehado
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2015 11:02

mehado 28 okt 2015 20:26

Erik schreef:De Tesoro is daarvoor een heel mooi fietsje en is overjarig wel onder de 1000 te vinden.

Mocht je echter nog wat geld vrij kunnen maken, dan zou ik ook eens naar de Specialized Source 11 kijken. Riemaandrijving en 11 speed. Heb zelf sinds kort het 2014 model en ben er erg over te spreken, ook al is het de cdx en niet de cdc riem. Overigens zijn de meningen over de riemen verdeeld, niet iedereen vind de cdx niks.
Die kost om en bij de 2000 euro ? En ik vind precies enkel een herenmodel?
Dat is wel boven budget :D

mehado
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2015 11:02

mehado 28 okt 2015 20:28

klimmer schreef:
mehado schreef:Het budget is rond de 800 euro .
Zou ik al iets vinden onder de 1000 euro? mag ook tweedehands zijn eventueel zelfs.
Achthonderd euro is voldoende. Koop je bij een dealer in de buurt, zou het iets duurder kunnen worden. Wat is een klassiek dames stuur? Ik wist niet dat die bestonden. Het stuur is te verstellen middels de stuurpen. Bergop moet je minder rechtop zitten, anders zijn de spieren (hamstrings) die het werk moeten doen, niet aangespannen. Bij een diepere zit wel.
Indien je MTB 559mm wielen heeft, dan zijn ze thans inderdaad niets meer waard. Komt door de overstap naar 584- en 622mm wielen bij de betere fietsen.
Cube heeft in de Travel serie ook een passende fiets, het gewicht zit aan de hoge kant, maar dat komt door de overdreven dikke banden (voor Siberië), die zijn snel vervangen door lichte vouwbanden in 42-622. https://www.fietsenwinkel.nl/cube-travel-2016-dames
Die cube heb ik zien staan in de winkel, vond dat wel een mooie fiets maar volgens de verkoper veel zwaarder dan die trek X300

mehado
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2015 11:02

mehado 28 okt 2015 20:54

Zou het trouwens een mogelijkheid zijn om mijn mtb te laten aanpassen? Of heeft dat totaal geen zin?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 okt 2015 20:58

De Trek X300 heeft min of meer een gelijk zwak punt als de Batavus: Geen deugdelijke bevestiging van de drager aan de staande achtervork, in dit geval een soort noodanker: een kabeltje. Overigens zou dat wel door een handige jongen in orde gemaakt kunnen worden, want de boutjes met schroefdraad zijn wel aanwezig. Er is ook een zadelpenklem te koop met schroefdraadbussen voor dergelijke steuntjes, kost een paar euro. De drager zelf ziet er wel heel degelijk uit (beter dan die van Batavus).
Kinderzitje aan het stuur: met die afmetingen daarvan zul je zelf aan de slag moeten of bevestiging aan het stuur mogelijk is. Zo heeft de Trek een verstelbare stuurpen. Stuur kan dus omhoog om ruimte te maken, en de fiets met lage instap heeft een meer gebogen stuur dan de herenfiets. Ook is het verstandig te vragen of het (alu) stuur bestand is tegen de belasting door zitje met kind.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 okt 2015 21:03

mehado schreef:Zou het trouwens een mogelijkheid zijn om mijn mtb te laten aanpassen? Of heeft dat totaal geen zin?
Dat ligt er helemaal aan, waarom je er zo slecht op zit. Er is veel mogelijk, maar er zijn grenzen. Een fiets die veel te groot is (komt veel voor) is maar in beperkte mate kleiner te maken. Kun je foto plaatsen en wat afmetingen en je eigen lengte/verhoudingen? Veel eenvoudige mtb's hebben sturen "model bezemsteel", daar is heel veel te winnen. Voor enkele tientjes.
Als je in heuvelachtig gebied woont, zou dat in mijn buurt kunnen zijn. Ik bouw zelf fietsen op maat en zou je graag kunnen adviseren. Ik ben geen handelaar, maar een enthousiaste vakman. Zonodig stuur je een PB.

mehado
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2015 11:02

mehado 28 okt 2015 21:08

Het is deze fiets
https://www.google.be/search?q=cube+acc ... WsEChUM%3A

dat is niet de mijne maar het is exact dezelfde.
Ik kan morgen wel eens opmeten. Ikzelf ben 1m69.
Ik heb het gevoel dat ik erg plat moet gaan liggen en dan moet ik omhoog kijken om te zien en doet mijn nek pijn. het zadel zit ook echt niet goed. En er staan van die dikke banden op, meer voor offroad denk ik?

mehado
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2015 11:02

mehado 28 okt 2015 21:09

klimmer schreef:
mehado schreef:Zou het trouwens een mogelijkheid zijn om mijn mtb te laten aanpassen? Of heeft dat totaal geen zin?
Dat ligt er helemaal aan, waarom je er zo slecht op zit. Er is veel mogelijk, maar er zijn grenzen. Een fiets die veel te groot is (komt veel voor) is maar in beperkte mate kleiner te maken. Kun je foto plaatsen en wat afmetingen en je eigen lengte/verhoudingen? Veel eenvoudige mtb's hebben sturen "model bezemsteel", daar is heel veel te winnen. Voor enkele tientjes.
Als je in heuvelachtig gebied woont, zou dat in mijn buurt kunnen zijn. Ik bouw zelf fietsen op maat en zou je graag kunnen adviseren. Ik ben geen handelaar, maar een enthousiaste vakman. Zonodig stuur je een PB.
Ja maar ik woon in België, heel ver van jou vrees ik :)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 okt 2015 21:16

fotootjes dan maar! :)
Of een link naar je fiets op een website en de maatvoering.

Oh die staat er al op!

Plaats reactie