Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Sportieve stadsfiets. Tips?

mehado
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2015 11:02

mehado 27 okt 2015 11:04

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Ik heb nu een MTB maar ik rijd daar absoluut niet graag mee, ik zit echt niet comfortabel.

Ik ben meer op zoek naar een stadsmodel maar wij wonen niet in de stad :D
Wij wonen heel landelijk en heel heuvelachtig. De fiets moet dus ook geschikt zijn om veel bergop te rijden , met babyzitje en soms al eens een minder verharde weg (grind enzo). meestal wel verhard.

Dus een comfortabele fiets die toch sportief rijdt.

Naar welke modellen/merken kijk ik dan best? Eventueel aanraders? in de winkels raden ze allemaal iets anders aan...

Op wat moet ik letten, wat is belangrijk, etc...?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 okt 2015 12:57

Batavus Zonar, Giant Aero RS of Sensa Superlite Full LX. Keuze nogal afhankelijk van budget....? Kinderzitje achterop vraagt om een stevig gemonteerde achterdrager, dan valt de Batavus af.
Opletpunten wat mij betreft: gewicht: <14-15kg, geen verende vorken of zadelpennen. Wat er niet op zit, gaat ook niet kapot. Schijfremmen heb je niet nodig, zijn ook nogal gewichtig. Goede V-brakes of Magura's. Banden bij voorkeur 40-622, zeker geen 32-622, daarmee loop je vast in zachte ondergrond.
In de winkel raden ze uiteraard hun eigen producten aan, of wat ze denken dat de klant wil horen, hetgeen lang niet altijd klopt.

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 27 okt 2015 13:29

Cannondale Tesoro vind ik een mooie fiets.
Wat is het budget?

bwerter
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 mar 2015 10:36

bwerter 27 okt 2015 18:18

Canyon Commuter, niet goedkoop maar wel een gaaf fietsje. Vorige week nog in het echt bewonderd bij bikemotion :winkthumb:

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 27 okt 2015 18:22

Wat sportiever maar met onderhoudsvrije riemaandrijving: Focus Planet. Ik fiets er nu een half jaar op, echt een top fiets!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 okt 2015 18:26

wmc schreef:Wat sportiever maar met onderhoudsvrije riemaandrijving: Focus Planet. Ik fiets er nu een half jaar op, echt een top fiets!
Wel een heel mooie fiets, tenminste nog met CDC riem. Hij/zij wil echter niet nog sportiever zitten! Enne...waar laat je dat kinderzitje?

mehado
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2015 11:02

mehado 27 okt 2015 19:02

Inderdaad, ik wil zo comfortabel mogelijk zitten, maar ik moet wel de heuvels opgeraken natuurlijk :)

Ik wil de eerste jaren een zitje vooraan aan het stuur, als ze groter is dan achteraan. Dat maakt mss ook nog verschil in mijn keuze?

Het budget is rond de 800 euro (niet zoveel waarschijnlijk, maar mijn cube MTB is splinternieuw en ik krijg er blijkbaar amper nog geld voor...)

Zou ik al iets vinden onder de 1000 euro? mag ook tweedehands zijn eventueel zelfs.
Al goeie tips ivm gewicht enzo, zal ik zeker op letten dan.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 okt 2015 19:07

bwerter schreef:Canyon Commuter, niet goedkoop maar wel een gaaf fietsje. Vorige week nog in het echt bewonderd bij bikemotion :winkthumb:
Montage drager (en kinderzitje) onmogelijk! Heb je de vraagstelling wel gelezen?
En dan nog die CDX-riem, slijt net zo hard als een ketting en dat voor €70,- per stuk!

mehado
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2015 11:02

mehado 27 okt 2015 19:08

klimmer schreef:Batavus Zonar, Giant Aero RS of Sensa Superlite Full LX. Keuze nogal afhankelijk van budget....? Kinderzitje achterop vraagt om een stevig gemonteerde achterdrager, dan valt de Batavus af.
Opletpunten wat mij betreft: gewicht: <14-15kg, geen verende vorken of zadelpennen. Wat er niet op zit, gaat ook niet kapot. Schijfremmen heb je niet nodig, zijn ook nogal gewichtig. Goede V-brakes of Magura's. Banden bij voorkeur 40-622, zeker geen 32-622, daarmee loop je vast in zachte ondergrond.
In de winkel raden ze uiteraard hun eigen producten aan, of wat ze denken dat de klant wil horen, hetgeen lang niet altijd klopt.
die die je aanhaalt zijn allessinds binnen budget.
Zou een klassiek damesstuur ok zijn voor bergop enzo? of moet ik dan sowieso een platter stuur?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 okt 2015 19:13

mehado schreef:Het budget is rond de 800 euro .
Zou ik al iets vinden onder de 1000 euro? mag ook tweedehands zijn eventueel zelfs.
Achthonderd euro is voldoende. Koop je bij een dealer in de buurt, zou het iets duurder kunnen worden. Wat is een klassiek dames stuur? Ik wist niet dat die bestonden. Het stuur is te verstellen middels de stuurpen. Bergop moet je minder rechtop zitten, anders zijn de spieren (hamstrings) die het werk moeten doen, niet aangespannen. Bij een diepere zit wel.
Indien je MTB 559mm wielen heeft, dan zijn ze thans inderdaad niets meer waard. Komt door de overstap naar 584- en 622mm wielen bij de betere fietsen.
Cube heeft in de Travel serie ook een passende fiets, het gewicht zit aan de hoge kant, maar dat komt door de overdreven dikke banden (voor Siberië), die zijn snel vervangen door lichte vouwbanden in 42-622. https://www.fietsenwinkel.nl/cube-travel-2016-dames
Laatst gewijzigd door klimmer op 27 okt 2015 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 27 okt 2015 21:21

Je hebt echt geen bagagedrager nodig om een kinderzitje te monteren.
http://www.fiets-zitje.nl/contents/nl/d ... zitje.html
De Canyon nog steeds buiten bereik maar hiudt misschien wel wat andere opties open.

Succes

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 okt 2015 21:25

Jij hebt zeker geen kinderen (gehad)?

Plaats reactie