Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

alpenbrevet

lucydevalk
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:17

lucydevalk 09 mei 2011 12:25

Dag dames,

Zijn er onder jullie ook die het Alpenbrevet (zilver, 132 km 3875 hm) hebben gereden? En hoe is dat bevallen? En hoe was jullie voorbereiding? Ik zit er sterk over te denken om daar aan mee te gaan doen, maar weet niet goed of het haalbaar is, al trainend in het vlakke Nederland.

Groeten,
Lucy
Lucy

Gebruikersavatar
nikkib
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 jan 2011 19:02

Gebruikersavatar nikkib 09 mei 2011 18:55

Heb je al ervaring in de Alpen?

Het vlakke fietsen in Nederland (en zelfs de heuvels in Limburg) is niet te vergelijken met het beklimmen van een Alp. Bij het beklimmen van een Alp is het verstand op nul en je ritme proberen te vinden. Laat je niet gek maken door anderen. Ik zou je aanraden om zoveel mogelijk tochten met zoveel mogelijk hoogtemeters te fietsen (Belgie). Ook is het aan te raden om een tripje naar de Vogezen te plannen ter voorbereiding. De Vogezen zijn iets makkelijker te bereiken (wel even kort van tevoren het weer checken).

Succes.
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."

lucydevalk
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:17

lucydevalk 09 mei 2011 22:30

Ik heb geen ervaring in de Alpen. Dit jaar moet m'n eerste bergervaring gaan worden. Ondertussen ben ik al wel in Limburg geweest en kom ik net terug uit de Eifel, bij Gerolstein, maar veel meer zit er niet in (op de paar heuvels na op de Veluwe...). Wat denk je, kom je met duurtraining ook een eind?
Lucy

Gebruikersavatar
nikkib
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 jan 2011 19:02

Gebruikersavatar nikkib 10 mei 2011 16:47

Natuurlijk, ik moet het zelf ook meer van mijn duurtraining hebben dan mijn ervaring met Alpen. Toch zou ik iedere mogelijkheid pakken die er is om wat ervaring op te doen. Zelf train ik voor de Marmotte en oefen hiervoor ook nog op de Tacx met de real life video's zodat ik straks wellicht wat omgeving herken;-).
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 10 mei 2011 17:09

[quote="NikkiB"]Natuurlijk, ik moet het zelf ook meer van mijn duurtraining hebben dan mijn ervaring met Alpen. Toch zou ik iedere mogelijkheid pakken die er is om wat ervaring op te doen. Zelf train ik voor de Marmotte en oefen hiervoor ook nog op de Tacx met de real life video's zodat ik straks wellicht wat omgeving herken;-).[/quote]

Hey, dat doe ik ook! (Trainen op de Tacx zodat ik straks de bergen in de Marmotte een beetje zal herkennen) :)

Duurtrainingen zijn inderdaad belangrijker. Al is wat ervaring in de Alpen ook best wel handig. (niks is vergelijkbaar met er echt fietsen)

lucydevalk
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:17

lucydevalk 10 mei 2011 18:10

Helaas, een tacx heb ik nog niet ter beschikking en dit weer lokt mij ook meer naar buiten dan naar binnen...
Lukt het jullie dus ook om met duurtrainingen de bergen over te komen?
Lucy

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 10 mei 2011 21:30

Dat gaan we 2 Juli zien ;)

Als je je eigen tempo rijdt en er voor zorgt dat je de juiste versnelling kan kiezen (niet te zwaar), dan moet het goedkomen.
Mits je een goede conditie hebt en al getrained hebt op duurvermogen.

lucydevalk
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:17

lucydevalk 10 mei 2011 23:30

Ik hoop en verwacht dat één berg beklimmen zou moeten lukken, maar bij het alpenbrevet gaat het om drie bergen en daar houd ik nog een beetje m'n hart voor vast. Ik train er voor, maar tegelijkertijd houd ik een slag om de arm. Misschien moet ik dit jaar eerst maar eens één of enkele bergen in Oostenrijk proberen. Daar zit ik dus over te dubben.
Lucy

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 11 mei 2011 11:47

Tsja, 100% zekerheid dat je het gaat halen is er natuurlijk nooit.
Het zal er ook aan liggen of je dan een goede dag hebt, of het weer een beetje meezit, je genoeg eet/drinkt onderweg, geen pech krijgt, enz.

Het beste is gewoon zorgen dat je genoeg kilometers gemaakt hebt waaronder een paar ritten van tenminste 135 km, zodat je weet hoe ver dat is.

Goed voorbereid beginnen en een beetje vertrouwen in jezelf! :)

Gebruikersavatar
nikkib
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 jan 2011 19:02

Gebruikersavatar nikkib 11 mei 2011 13:30

Mocht je de mogelijkheid hebben, zou ik naar de Vogezen gaan. Redelijk dichtbij om naar toe te rijden en naar horen zeggen een uitstekend gebied om te trainen ter voorbereiding op de Alpen. Wel dus even kort van te voren het weer checken, want het schijnt nogal wisselvallig te zijn.

@Roos69: wellicht via pm verder mailen? Ik wil graag in contact komen met andere vrouwen met dezelfde plannen;-).
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."

Plaats reactie