Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Tips en adviezen gevraagd

cyclingkick
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2015 17:04

cyclingkick 20 mei 2015 17:18

Hoi Bianca,

Als je aan een basis conditie wil werken is het slim om minimaal een keer per week een langere tocht te doen. Maar ik kan goed begrijpen dat je natuurlijk niet elke dag veel tijd hebt om te trainen. Daarom zou het ook slim zijn om bijvoorbeeld 1 a 2 keer in de week een korte maar intensievere training te doen. Denk daarbij aan bv. 3 minute zeer intensief en vervolgens 5 minute heel rustig. Herhaal dit om te beginnen 3 keer 3 minute (met elke keer 5 minute rust).

Als dit goed gaat kun je dit uitbouwen. Hopelijk lukt het je om je doel te bereiken!

Bianca
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2015 10:18

Bianca 01 jun 2015 23:21

Sorry dat ik zo lang niet reageerde.

Inmiddels zie ik langzaam verbetering. Maar... langzaam. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik te weinig fiets: ik ben blijkbaar een luxepaardje, want bij windkracht 5 en regen blijft hij in de schuur.

Inmiddels maak ik rondjes van 75 km, langzaam maar zeker een paar km er bij. De gemiddelde snelheid blijft me frustreren: hoewel ik nu pieken heb van 30 km/u, komt mijn gemiddelde nog steeds niet boven de 20 km/u over de 75 km.

Ook met mijn hartslag 'stoei' ik nog. Ik fiets nog te veel in een te hoge hartslag, maar gek genoeg mérk ik het niet meer. Waar ik eerder bij een te hoge hartslag snel uitgeput raakte, merk ik minder uitputting.

Kwa gewicht is er nog veel werk aan de winkel. Ik ben inmiddels 10 kg kwijt (in 6 weken) en heb nog 10 te gaan voor ik een acceptabel (niet eens optimaal) gewicht heb. Die laatste 10 zal langer duren overigens.

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 22 jun 2015 17:47

Ik ben ook lang een mooi weer fietser geweest hoor ;) Helemaal geen schande, inmiddels gemerkt dat het met meer wind ook best leuk fietsen kan zijn. Dit jaar voor het eerst dat ik kan zeggen dat ik mij sterk voel op de fiets en dat komt voornamelijk doordat ik sinds 3 jaar een doel heb waarvoor ik fiets en ik dus ook met minder weer ga trainen.

Door het meer fietsen gaat mijn gemiddelde ook langzaam maar zeker omhoog en sinds ik bij een wieler toer club fiets rijd ik in een groep ook een hogere snelheid.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 jun 2015 20:04

@Bianca Ik moet zeggen dat ik 10 kg in 6 weken heel veel vind. En zoals je zelf zegt, de volgende zullen lang zo snel niet gaan, Misschien vind je het wel frustrerend, maar voor je lichaam is het veel beter als het niet al te snel gaat. Als de volgende 10 kg er over een maand of 4 af is, vind ik dat al erg veel. Ik denk zelfs dat je er een half jaar voor uit zult moeten trekken. En 75 km per keer is helemaal niet gek. Maak je voorlopig niet te druk over allerlei randverschijnselen, zolang je je er goed bij voelt.
En dat je als mooiweerfietser bezig bent is zoals Globeskater het al zegt, helemaal niet erg, als je die mooie momenten dan ook maar gebruik. Probeer nu nog even voor de schoolvakanties het ritme er in te houden, als de kinderen thuis zijn, zal het lastiger worden. Dan misschien de avonden maar gebruiken.

Plaats reactie