Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Tips en adviezen gevraagd

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 11 apr 2015 18:49

Ik fiets het hele jaar door, maar merk wel dat in de winter de conditie minder wordt. Gewoon door minder en korter fietsen. Rustig fietsen betekent voor mij HF<140. In het voorjaar ligt mijn gemiddelde dan rond de 23-24. In de zomer 28-29.
Morgen ga ik 130 km fietsen en weet nu al dat er veel wind staat. Dan kom ik thuis met gemiddeld 23 maar dat zal me een zorg zijn. Lekker fietsen en die snelheid komt wel.

Om af te vallen moet je energiebalans negatief zijn. Dat weet je vast al wel.
Je moet voorkomen dat je na een lange rit de snoeptrommel leeg gaat graaien "omdat je het verdient hebt"....Een beetje hongergevoel hoort er bij. Beste is gewoon geen zoete rommel en snacks in huis hebben.

Verder ben je goed bezig hoor. Bovendien komt het voorjaar er aan, het blijft 's avonds langer licht, dus alle seinen staan ook nog eens op groen om lekker te blijven fietsen.
older Budweiser

Sluwe
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:25

Sluwe 11 apr 2015 18:54

@Bianca
3.5 uur fietsen is niet per se te lang, maar ik denk dat het verstandiger om de trainingsbelasting en duur rustig op te bouwen, vanwege het feit dat je 20 jaar niet gesport hebt en de fiets pas 3 weken hebt. Heel mooi dat het je dit keer goed gelukt is, maar je bent wel meer blessuregevoelig tijdens ritten waar je nog niet gewend aan bent.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 apr 2015 18:57

Lcsmet schreef:Niets mis om 65 km te rijden met een gem van 18km/u.

Gewoon volhouden en blijven fietsen op hartslag.

En je kan dan na verloop van tijd kiezen om of je afstand te vergroten of om je snelheid te verhogen.

Succes.
+1.
En dan tussendoor een beetje variëren. Dus de ene keer lang en rustig en dan eens een keer proberen om kort en intensief te rijden. Snelheid is voor jou totaal niet belangrijk. Je bent heel duidelijk over je obesitas. Als je BMI afneemt, ga je gratis - met de zelfde inspanning - harder fietsen.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 11 apr 2015 19:27

Eerst maar jezelf leren dat sport een levensstijl is en niet iets dat je 5 uur per week doet. De grootste uitdaging is dat je zorgt dat het leuk blijft. Luister goed naar je lichaam, bedenk ruim voor je weer op de fiets klimt hoeveel en hoe intensief je wilt fietsen. Vraag je daarbij af hoe je je voelt. Als je moe bent doe je minder, vooral minder intensief. Het grootste gevaar is dat je te veel van jezelf vraagt.
Er zijn best manieren om harder te fietsen maar niemand hierboven is erover begonnen omdat je andere/grotere uitdagingen hebt. Als je de volgende winter doorfietst omdat je onpasselijk wordt van de gedachte om niet één of twee keer per week over het asfalt te rijden heb je een bijzonder succesvol seizoen achter de rug.
Het maakt niet zo veel uit hoeveel je eet; veel belangrijker is dat je geen onzin eet.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 11 apr 2015 19:48

Snelheid is in het begin niet zo belangrijk maar alles langzaam opbouwen. Ook ik heb vaker een gemiddelde snelheid van 20 km/p. uur. Maar dat komt omdat ik vaak moet stoppen voor rontondes en of stoplichten en het ligt er ook aan of er veel wind staat. Dus doe het in begin rustig aan dan komt de rest vanzelf.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 11 apr 2015 20:26

roos69 schreef:Ik denk dat je goed bezig bent. Een alstand van 65km is helemaal niet verkeerd als je zo recent een racefiets hebt aangeschaft!
En letten op je hartslag lijkt mij een stuk verstandiger dan te letten op je gemiddelde snelheid, dat kan later wel.
Gefeliciteerd met je prestatie hoor, ik heb geen overgewicht maar ik kwam een paar jaar geleden met mijn eerste ritje niet verder dan 50 km, toen ging het lampje al uit.:)
Aan je doorzettingsvermogen zal het igg niet liggen.

De enige tip die ik je kan geven is; heb geduld. Je lichaam gaat enorm moeten wennen aan de nieuwe belasting. Maar het goede nieuws; de lente komt er eindelijk aan en je vindt fietsen nu al leuk, dus er kan weinig mis gaan.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 13 apr 2015 14:29

Wat gaaf en stoer dat je een racefiets hebt gekocht! En welkom op het forum van fiets. Dat langzaam fietsen is wel een dingetje ja, het heet immers een racefiets, toch?
Het goede nieuws is wel dat je door nu braaf in die lage intensiteit te rijden vanzelf wel een beetje sneller wordt. Schrijf nu maar eens in je agenda hoe hard je met welke hartslag rijdt en doe het over een maand weer en de maand daarna weer. Wedden dat je verschil ziet?

En wat ik mezelf altijd vertel is dat andere fietsers niet weten of ik een hertsteltraining doe of niet. ;) Ofwel, langzaam is maar relatief.

Ik weet nog goed toen ik net fietste en ik dacht dat ik altijd rond de dertig moest rijden, dat een profwielrenster me vertelde dat zij haar duurtrainingen met 27 km per uur reed. Ineens vond ik die 24 van mij ook niet meer zo sneu.

Wat betreft je vraag of je moet trainen op snelheid of juist niet. Ik kreeg ooit de tip om een paar keer per week te fietsen en dat te doen in mijn eigen tempo en dan één keer in de week mee te gaan met mensen die sneller zijn. Op die manier train je vrij speels zowel je basis als je snelheid.

Overigens hield ik het in het begin met die snellere fietsers niet lang uit, maar na een tijdje reed ik vooraan.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Bianca
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2015 10:18

Bianca 14 apr 2015 12:04

Kunnen jullie me adviseren hoe je het beste aan je conditie kan werken? Ik bedoel, elke dag een half uur of een uur fietsen of beter om de dag? En dan eens per week een langere tocht?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 apr 2015 12:36

Bianca schreef:Kunnen jullie me adviseren hoe je het beste aan je conditie kan werken? Ik bedoel, elke dag een half uur of een uur fietsen of beter om de dag? En dan eens per week een langere tocht?
Trainen en conditie opbouwen, doe je door inspanning en rust af te wisselen. En door met wisselende intensiteit te rijden, dus de ene keer kort/intensief en de andere keer lang/rustig.
Elke trainingsinspanning die je levert, moet wel boven de 'drempel' uitkomen. Dus een ritje naar de bakker voor een kadetje, levert niets op. M.a.w. je moet wel een beetje moe zijn als je klaar bent.

Of een half uur of een uur voor jou goed is, kun je zo niet zeggen. Dan moet je beter weten wie jij bent en wat je sportverleden is.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 apr 2015 14:03

@Bianca Als het je lukt zou ik proberen om toch wel twee keer per week een langer stuk te fietsen. En dan denk ik dat de 65km die je al gereden hebt voorlopig lang genoeg is. Dan misschien nog een keer een korter stukje, iets intensiever. En de dagen dat je niet fietst een uur met een flink tempo wandelen. Maar ook af en toe een dagje overslaan. Het moet wel leuk blijven. Ik weet niet of je kinderen op school overblijven. Als het kan zou ik overwegen om dat dan in ieder geval één keer in de week te doen, dan heb je zelf zo'n dag wat meer bewegingsruimte.
Succes er mee, en hou ons op de hoogte.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 21 apr 2015 08:22

Bianca schreef:Kunnen jullie me adviseren hoe je het beste aan je conditie kan werken? Ik bedoel, elke dag een half uur of een uur fietsen of beter om de dag? En dan eens per week een langere tocht?

wat ik zeg, door de week twee keer rustig, in het weekend met een groepje snel
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 mei 2015 21:46

@Bianca, Lukt het allemaal een beetje, al wat kilometer gemaakt?

Plaats reactie