Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

pedala magazine

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 28 mar 2015 13:51

misschien leuk voor de damesch op het forum: het nieuwe magazine pedala.
alleen jammer dat ze daar nu ook weer een forum starten: http://www.pedalamagazine.nl/forum/ terwijl we hier zoveel (mannelijke én vrouwelijke) leden hebben. Zeker ook gezien de technische kennis van veel mensen alhier.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 mar 2015 11:50

Ik, als dame, zie de meerwaarde van dat pedalamagazine niet in. Ik heb het gevoel dat mannen en vrouwen op dit forum vredig naast elkaar leven. Voor mij is dit weer een stap terug in de emancipatie.:-)

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 30 mar 2015 12:07

Hier ongeveer hetzelfde. Ik heb een blik geworpen op die site. Ik vind het prima als er weer een initiatief is voor fietsvrouwen, ik zie alleen niet in wat Pedala te bieden heeft wat er niet al is. Voor mijn gevoel toch weer meer van hetzelfde; (sport)voeding, het ideale zeem en nieuwe shirtjes, onhaalbare evementen als Tour for Life. Doelgroep; meiden.

Ik heb als sportende vrouw heel wat vragen waarop ik antwoorden zoek maar ook bij Pedala ga ik die weer niet vinden. En bovendien vind ik het leuker met mannen erbij.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 08 apr 2015 20:10

+1. Ik vind het splitsen ook jammer. Meestal is een aparte 'wereld' voor mannen en vrouwen nogal stereotiep, dan gaat het bij de vrouwen weer over het uiterlijk en het shoppen enzo. Maarja, vanuit marketingoogpunt is het uitsplitsen wel interessant, al vraag ik me af of het tijdschrift levensvatbaar is. Ik vind de site ook niets nieuws bieden in elk geval, maar misschien inderdaad voor jonge meiden/beginnende fietsers wel?

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1989
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 08 apr 2015 20:16

+2

Die aparte damesclubjes en truttige dameskleding met bloemetjes ed. De vrouwen die ik ken die fietsen moeten daar allemaal niets van hebben. Mannen en vrouwen, kan ook op de fiets prima met- en door elkaar ;)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 apr 2015 20:19

Het is een hartstikke geëmancipeerd blad, Edwin heeft namelijk het artikel over de sportbeha's van Odlo geschreven.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 09 apr 2015 21:18

Het is juist een ontzettend ongeëmancipeerd blad, ontzettend rolbevestigend en zo vaak mogelijk op de één of andere manier in de tekst verwerken dat het blad echt speciaal voor vrouwen is, en die zijn heel anders dan mannen voor wat betreft fietsen en wat daar zo bij komt kijken.
Vooral dat stukje 'fietstest voor beginners' vind ik bijna tenenkrommend.
Het enige stukje wat er dan aan onderhoud wordt geshowed (bandje plakken) wordt natuurklijk door Frankie de Fietsenmaker gedaan. (is blijkbaar dan weer typisch mannenwerk).
Het gaat om de 'kekke' fietsen met 'kekke' kleurtjes en in het volgende nummer komen de 'kekke pekskes' aan bod! (ik kende de fietsclub kek! al en daar is niks mis mee, maar had het daarbij gelaten, de rest komt nu zo gemaakt populair over).
Interviews enzo zijn wel leuk, maar ik krijg ook sterk het idee dat de doelgroep waarop gemikt wordt max. 25 jaar is. Dat maakt de doelgroep wel heel klein. (18 -25 jaar, vrouw en beginnend racefietser of nog aan het twijfelen of ze uberhaupt willen starten met een racefiets).

Pluspunten: de layout is goed en het blad ziet er netjes en verzorgd uit, interviews endergelijke zijn leuk om te lezen.

Minpunten:
De zogenaamde informatieve items zijn op een (voor mij) manier geschreven alsof je het tegen een klein kind babbelt die met grote ogen voor het eerst kennis maakt met een racefiets en wat daar zo bij komt kijken..

Enne dat stukje over de Odlo sportbeha's kan ik niet vinden in het blad, alleen hier op de site...

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 09 apr 2015 21:28

Oef Roos69, dat klinkt niet positef inderdaad! Ik zal ook eens kijken. Het is me trouwens wel vaker opgevallen dat er voor (sportende) vrouwen geschreven wordt alsof we kleuters zijn. Bleh!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 09 apr 2015 22:29

Maar wat zeuren jullie nou, het is 2015. Ouderwetse rollenpatronen zijn weer helemaal toppie hip!
/gaat nog een paar pannenlappen haken...

De doelgroep waar op gemikt word is jonge (kneedbare) mensen met geld. De bedoeling is dat die kekke fietsen, kekke shirtjes en kekke hellempjes gaan kopen. En dure reizen gaan boeken naar kekke fietsvakantiebestemmingen. Klaar.

Ik heb zelf wel zo mijn ideeën wat ik nou in een blad zou willen, of website, desnoods alleen voor vrouwen als dat persee moet. Maar wat zouden jullie willen? Ik ben benieuwd of dat een beetje dezelfde soort dingen zijn.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 10 apr 2015 03:52

Het gaat mij niet om de onderwerpen zelf, daar is niks mis mee,maar meer om de manier van schrijven. Als dat bij sommige onderwerpen iets minder 'kek' was gedaan en dat onderstrepen van 'vrouwen zijn anders' en 'beleven het anders' (dan mannen) niet steeds zo werd aangehaald (soms tussen de regels door, soms overduidelijk), is er verder niet eens zoveel mis met het blad.
Het lijkt wel of er als opdracht is meegegeven: Denk eraan: dit blad is special voor vrouwen, hou dat in je achterhoofd(!), en dat dit naar mijn smaak iets teveel naar de voorgrond is doorgedrongen.
Misschien is het wel puur mijn beleving hoor en ligt het meer aan mij.. ;)

Ik vind het jammer, het voelt voor mij een beetje als een gemiste kans. :|

mw Tralala
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2015 12:31

mw Tralala 10 apr 2015 09:56

Fietsende vrouwen schijnen een booming doelgroep te zijn, maar als ik ga fietsen kom ik nog steeds maar verdomd weinig vrouwen op racefietsen tegen....
Dus misschien is die groep (18 -25 jaar, vrouw en beginnend racefietser of nog aan het twijfelen of ze uberhaupt willen starten met een racefiets) de enige potentieel interessante niche voor de marketingbazen.
Dat kleine groepje zichzelf serieus nemende fietsvrouwen is vast niet interessant. Want te eigenwijs, weten alles al en als ze al een fietsblad lezen, lezen ze wel een "gewoon" fietsblad want ze krijgen jeuk van bladen "speciaal voor vrouwen".
Bovenstaande reacties zijn hiervan een lichtend voorbeeld denk ik zo. Ik sluit me er overigens geheel bij aan. Alhoewel ik een groot voorstander ben van kekke kleurtjes... :

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 10 apr 2015 11:54

Kunnen ze nog iets leren van onze rose?
http://stoerevrouwensporten.nl

Plaats reactie