Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Wat is een normale snelheid voor een beginnende wielrenster

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 26 jan 2015 20:25

monique70 schreef:Vind je het fietsen leuk? Dat is het belangrijkste.
Ja, dat lijkt mij ook de essentie. Staar je in elk geval niet blind op gemiddeldes, die zijn sterk afhankelijk van de omstandigheden. Toen ik 8 jaar geleden verhuisde, daalde mijn gemiddelde snelheid in D1-ritjes met 2 km/u, dat lag puur aan de grotere drukte en veel meer bochten en andere obstakels hier in de omgeving. En er wordt inderdaad een boel over opgeschept c.q. onzin over beweerd.

Ter vergelijking: ik ben 49, ik fiets al jaren, en als ik thuiskom van rustige duurtrainingen in mijn eentje, meestal zo'n twee uur, heb ik standaard een gemiddelde van tussen de 24 en 25 staan, afhankelijk van de wind vooral. En ook ik kijk daar dus pas naar als ik thuiskom, onderweg kijk ik ook alleen naar hartslag en trapfrequentie. En ook ik rijd met dat als basis zowel lange toertochten als een heel stuk harder in wedstrijden (triathlon) en in groepen. Maar dat moet je dus vooral niet de hele tijd doen, dat is het recept voor afbranden.

Ik kan overigens diezelfde snelheid juist heel lang volhouden, dat is het hele idee van die rustige duurtrainingen, dat is juist een prima basis voor die lange toertochten. Je kunt daar met 35 invliegen en dan bij 80 km geparkeerd komen te staan - vaak genoeg zien gebeuren. Dat zal mij niet overkomen ;)

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 26 jan 2015 20:29

53x11 schreef:35, minstens. Als je dat niet makkelijk haalt, dan wordt het nooit meer wat
:lol:

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 27 jan 2015 22:31

Marcel schreef:als ik samen met mijn man rij dan koen e thuis met een gemiddelde van 28,5 over een afstand van ongeveer 60 km. als ik alleen rij dan haal ik de 25 gemiddeld.
Wat ik me wel afvraag is hoe dit verschil ontstaat. Zit je constant in het wiel als jullie samen fietsen? Of fietsen jullie dan naast elkaar?
Hoe dan ook, het kan natuurlijk altijd beter/sneller, maar zoals gezegd is vooruitgang in je prestatie niet altijd makkelijk waarneembaar. Ik fiets nu een aantal jaren op de racefiets en ik kan nu, na al die jaren, wel zeggen dat ik een stijgende lijn heb doorlopen qua prestaties....dat had ik na het eerste half jaar waarschijnlijk ook nog niet durven zeggen ;)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 jan 2015 22:39

Solo fietsers rijden altijd langzamer dan wanneer ze in duo formatie rijden.
Er is de psychologische factor en de lagere luchtweerstand waar je voordeel van hebt.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 jan 2015 22:47

Dit zeker. En verbetering zie je vooral over de langere termijn. Ik hou op Garmin connect mijn ritten bij, sinds een paar jaar, en zie geleidelijk mijn jaargemiddelde stijgen.
Als 50-plusser zit er nog steeds verbetering in :mrgreen:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 jan 2015 01:02

Gerboon schreef: Persoonlijk zou ik nooit een toertocht van 150 km gaan rijden met minder dan 25 in het uur. Dan is 30-32 gemiddeld meer mijn minimum. Anders schiet het voor geen meter op. Maar nogmaals dat is meer een persoonlijke insteek dan een waarheid.
Dit jaar al een paar keer 100+ gemountainbiked, dan kom ik niet boven de 16 gemiddeld uit. Reken maar uit hoelang ik dan van huis ben. :lol:
Marcel schreef:Ik ben een vrouw van 45 jaar en sinds vorig jaar juni op de racefiets. nou ben ik heel nieuwsgierig geworden wat een normale gemiddelde snelheid is? als ik samen met mijn man rij dan koen e thuis met een gemiddelde van 28,5 over een afstand van ongeveer 60 km. als ik alleen rij dan haal ik de 25 gemiddeld. is dit goed of moet ik me afvragen of dit wel beter kan na krap een half jaar op de fiets.
Rijd je wedstrijden of andere ritten waar snelheid een rol speelt? Zo nee, dan is gemiddelde helemaal niet relevant. Belangijker: heb je plezier in het fietsen? ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 05 feb 2015 21:49

Hoi,

Ik ben nu 53 en ben afgelopen jaar in september begonnen met fietsen en dat nig niet eens op een racefiets maar op een sport hybride fiets van het merk Gazelle Ultimate extra en in begin fietste ik gemiddeld 22 a 25 km per uur. Later was het dan 28 a 30 km per uur. Hoe langer je traint en fietst desto sneller ga jij. Maar het aller belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft. Voor mij is de snelheid ook niet zo belangrijk maar de fun.
In maart koop ik mijn eerste echte racefiets dit zal wel anders fietsen zijn dan op een sport hybride fiets.
Ik wens je nog veel plezier op je racefiets.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 feb 2015 15:34

Marcel, Die 25 kijkt me een hele aardige snelheid, zeker als je alleen rijdt.
Als je na een paar maanden zo hard rijdt als Sweety2008, op een hybride, denk ik dat ze een carrière als wielrenster misgelopen is.
Ik rijd al heel veel jaren, lang niet altijd om zo hard mogelijk te gaan, eigenlijk nog steeds niet. Op het vlakke in Nederland lukt het me wel om 25-26 gemiddeld te rijden. Ik ben wel erg snel buiten de bebouwde kom. Nu ik de meeste kilometers in Frankrijk maak, is het gemiddelde een stukje naar beneden gegaan op de meeste tochten, maar dat kan me niet boeien, mij gaat het om het genieten.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 feb 2015 15:42

53x11 schreef:35, minstens. Als je dat niet makkelijk haalt, dan wordt het nooit meer wat
Dit is een kreet voor Charlie Hebdo... :roll:

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 08 feb 2015 17:20

plantagenet schreef:
Marcel schreef:als ik samen met mijn man rij dan koen e thuis met een gemiddelde van 28,5 over een afstand van ongeveer 60 km. als ik alleen rij dan haal ik de 25 gemiddeld.
Wat ik me wel afvraag is hoe dit verschil ontstaat. Zit je constant in het wiel als jullie samen fietsen? Of fietsen jullie dan naast elkaar?
Volgens mij ooit een keer een stuk over in Fiets gestaan, of ik heb het ergens gelezen op het wereldwijdeweb; met zn tweeen ligt je rendement gemiddeld tot 15% hoger als dat je in je eentje fietst. Dit verschil was ook aanwezig als je gewoon naast elkaar fietst, dus achter elkaar is ook niet eens altijd nodig ( alleen met sterke kopwind)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 feb 2015 17:37

Je hebt het waarschijnlijk hier over. Die 15% deden bij mij meteen een belletje rinkelen.

Verder is de discussie gemiddelde snelheid an sich (dus zonder andere factoren in ogenschouw te nemen) natuurlijk behoorlijk zinloos zoals eerder door andere Forum leden is vermeld.

Quote van bovenstaande link (http://www.fietsica.be/wieltjeszuigen.htm )

'Wanneer we de afstand verkleinen tot ongeveer twee diameters, dan zal de achterste fietser ongeveer 25 % minder vermogen moeten leveren om aan dezelfde snelheid te rijden dan hij zou nodig hebben bij een solo rit. Merkwaardig genoeg werd vastgesteld dat ook de voorste cilinder (fietser) ongeveer 15 % aan vermogenwinst boekt. Fietsers die kwaad worden wanneer iemand in hun wiel kruipt hebben het dus bij het verkeerde eind. Zij zouden dankbaar moeten zijn. Ten andere, voorrijders zullen meestal effectief een beter gevoel hebben, en dit is dus niet alleen psychologisch. Gestroomlijnde fietsen, zoals de superfiets moeten vooral niet achter elkaar gaan rijden. Indien zij op één lengte van elkaar rijden ondervindt de voorrijder een sterk voordeel, terwijl de ''slimme'' wieltjeszuiger sterk wordt afgestraft en tot drie maal meer weerstand ondervindt.
Is er ook een effect wanneer twee fietsers naast elkaar rijden? Twee niet gestroomlijnde cilinders die op 1 diameter afstand naast elkaar rijden ondervinden elk een vermogenwinst van 15 %. Als ze echter dichter bij elkaar komen zullen ze eerder vermogenverlies lijden. Gestroomlijnde fietsen die naast elkaar rijden ondervinden steeds een grotere weerstand omdat zij steeds elkaars laminaire luchtstroom verstoren. Gewone fietsers moeten dus dicht bij elkaar en achter elkaar rijden, gestroomlijnde fietsers moeten elkaar mijden als de pest!'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 feb 2015 18:24

klimmer schreef:
53x11 schreef:35, minstens. Als je dat niet makkelijk haalt, dan wordt het nooit meer wat
Dit is een kreet voor Charlie Hebdo... :roll:
Die mag je even uitleggen

(echt, ik begrijp 'em niet)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie