Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Advies over kledij

Amsterdam74
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 okt 2014 15:43

Amsterdam74 04 jan 2015 16:44

HI Dames (en heren),

Ik heb vrnl in de zomer gefietst als beginneling. Heb mijn fiets pas eind aug aangeschaft.
Korte wielrenbroek en shirt met soms thermoshirt eronder als het wat frisser was.
Nu wil ik graag ook rond deze tijd gaan fietsen en ben ik op zoek naar wat warmers.
Ik dacht aan een shirt met lange mouwen eigenlijk maar de collecties hebben bijna geen small meer (en zeker niet in de kleuren die ik dan wil).
Nu kwam ik dit tegen:

https://www.futurumshop.nl/odlo-molina- ... escription

Kan iemand mij advies geven waar dit precies voor is? Bij wat voor soort Welke weersomstandigheden draag je dit. Is dit een handig basis jack om te kopen? Vind hem nl qua kleur mooi. Is dit alleen voor winter of kan ik er ook in voorjaar / najaar wat mee.

Ik vind het niet erg om later ook nog een ander shirt te kopen maar wil wel vermijden dat ik teveel kledingstukken aanschaf die ik dan niet aandoe omdat ze niet 'handig' zijn omdat ze veel te warm zijn en totaal niet Multi-inzetbaar.

Ik zou graag advies krijgen, of horen wat jullie op dit moment aandoen?
Echt in de regen fietsen is niet zo'n plan van mij maar als het beetje regent stap ik wel op de fiets.

Grtjs,lisa

Bodhi
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014 13:14

Bodhi 04 jan 2015 16:53

dit jack moet je vooral zien als regenjack
maar dan wel een hele goede
hardshell is vooral als buitenste laag met erg nat weer
softshell is meer een jack wat je nu aan zou trekken
maar dan wel met minimaal een windstopper als voorpand
en die kunnen vaak wel een buitje hebben ,maar geen uren regen
dan gaan ze lekken

EstherZ
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2012 22:39

EstherZ 04 jan 2015 19:26

Als je op zoek bent naar een multi inzetbaar item, zou ik dit niet aanraden. Zelf gebruik ik nooit een regenjack omdat ik ze te warm/zweterig vind. Alleen als je bij flinke regen fietst, lijkt het me wel nuttig (maar dan ben ik al afgehaakt).

Ik gebruik zelf meestal een shirt met lange mouwen in combinatie met een superdun winddicht bodywarmertje. Die laatste past makkelijk in de achterzak, dus lekker flexibel. Afhankelijk van de temperatuur een dunne thermo of een dikkere met lange mouwen. Werkt prima tussen de 0 en 15 graden.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 04 jan 2015 19:47

Ik (man) ben een koukleum en gebruik meerdere/vele lagen met dit weer. Korte koersbroek en beenstukken, daaroverheen een dikke lange (hardloop-)broek. Dan een strak compressie ondershirt, een ondershirt met lange mouwen, een Gore windstopper en dan een jack. Ik heb geen speciaal winterjack, doe gewoon een laagje meer aan (je blijft anders ook kleding kopen). Werkt voor mij prima.
Verder 2 paar sokken en overschoenen over de schoenen en handschoenen (ook niet heel bijzonder, paar zomerhandschoenen en daaroverheen een setje fleece handschoenen). Op mijn hoofd een muts en daaroverheen de helm. Als het nat is ga ik niet, ik word dan nooit meer warm.

Ik heb wel veel verschillende kledingstukken maar kan per seizoen een laag/lagen weglaten. Zo heb ik ook niet het duurste van het duurste gekocht, verschillende delen komen van de aanbiedingen en Aldi/Lidl. Dat bevalt prima.

Amsterdam74
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 okt 2014 15:43

Amsterdam74 04 jan 2015 20:03

Hi Allemaal!

Bedankt, hier kan ik wat mee. Ik laat deze dan schieten.
Dacht dat ie misschien wel als windstopper gebruikt kon worden maar begrijp nu dat het meer een echte regenjas is en ik ben niet van plan echt lang door de regen te gaan fietsen (op een enkele keer na als het niet anders kan ;-) Deze is dus niet als windstopper te gebruiken?

Ik heb laatste ene windstopper bij de Aldi gekocht, nog niet geprobeerd maar ga er dan maar vanuit dat die welok is. IK ga op zoek dan naar een shirt met lange mouwen. Al ben ik nu een beetje laat omdat small al veel op is (iig in de kleren die ik mooi vind).

Is dit dan meer een juist product?
https://www.futurumshop.nl/pearl-izumi- ... es-s.phtml
(Die vind ik nl wel mooi qua kleur)

Nogmaals hartelijk bedankt,
Lisa

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jan 2015 11:16

Die lijkt mij ook nog vrij dik, maar sowieso prima kwaliteit.

Je zou ook eens op decathlon site kunnen kijken. Heb je heel goedkoop shirtjes, maar bijvoorbeeld ook armstukken (flexibel). Check via submenu dames --> fietskleding. Maar ook gewoon rechtstreeks bij dames --> onderkleding.

Wat Swedish chef ook zegt, laagjes. Een dun mouwloos zweethemd, met daarover een lange mouwen shirt (kan goedkoop, maar kan ook thermo (ik zag bijv deze zo snel al staan: http://www.decathlon.nl/onderkleding-ae ... 15328.html) Dan je normale korte mouwen fiets shirt, een set armstukken en de windbody die je al van de aldi hebt. Dan kan je volgens mij behoorlijk lekker fietsen en ben je super flexibel. Is het een keer wat warmer, sla je een laagje over.
Ook als je een keer in de heuvels of in de bergen gaat fietsen, zijn armstukken erg fijn voor een afdaling, idem voor de windbody die je dus al hebt.

toevoeging. een "bufje" is ook erg fijn voor om je hals. En krijg je het warm in de loop van je rit, doe je deze weer af als je even stil staat bij een verkeerslicht oid. Zoiets: http://www.decathlon.nl/fietssjaaltje-5 ... 15507.html Mijn ervaring is dun het fijnst.., door je inspanning krijg je het toch al wel warm. Dus deze dingen met extra fleece, of windstopper spul zijn in mijn ogen too much, je krijgt het te warm en ze zijn niet soepel/losjes genoeg. Maar dat kan weer persoonlijk zijn natuurlijk
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie