Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Overgang en fietsen

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jan 2016 13:23

Sweety2008 schreef:Oké, boodschap is duidelijk ik post hier niets meer.
Doei
Dat hou je nog geen dag vol. Wedden? :mrgreen:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 19 jan 2016 16:44

Gastheerg schreef:Sterk verwoord Jans

Overigens ben ik oprecht geintereseerd in het topic overgang en sport omdat mijn vrouw deze fase ingaat. Als man lastig dat te begrijpen.
Nou, in een notendop; alles waar je als vrouw tijdens je leven toch al last van hebt; hormonale schommelingen, stemmingswisselingen, allerlei fysieke klachten als gevolg van de menstruatie en dergelijke worden tijdens de overgang nog erger. Je hebt nog meer dan normaal al het gevoel dat je lijf, en soms je mentale gesteldheid, je in de steek laten.
Maar de ene vrouw heeft veel meer klachten dan de andere, zo had mijn oma bijvoorbeeld bijna nergens last van, maar dan ben je wel bevoorrecht.
Jans schreef:@Gastheer Ik had hier in eerdere instantie al een keer willen schrijven dat het een topic zou moeten zijn waar mensen ook iets aan info kunnen vinden.
Dat kan toch nog steeds?

Waar ik bijvoorbeeld wel iets over wil weten is de verstoorde nachtrust, het niet door kunnen slapen. Oudere mensen gaan sowieso geloof ik wel minder slapen maar had jij daar last van Jans? Dat je om 4, 5 uur wakker werd en dan pas uren later weer in slaap? Nou heb ik nooit echt goede nachtrust gehad maar de laatste paar jaar is het wel erg bont, gelukkig hoef ik zelden echt vroeg op maar dat lukt dus ook bijna niet.
louise schreef: Er is trouwens heel erg weinig goede informatie over de overgang en sport. Ik heb me daarnaar suf gegoogled (verslag), maar niet veel kunnen vinden. Ja, heel erg problematiserend, van vrouwen die niks meer kunnen en die ook overtuigd zijn dat je als vrouw op deze leeftijd beter op de bank kunt gaan zitten, maar dat zie ik toch echt anders ;)
Ja ik ook. Volgens mij is het altijd beter om actief te blijven, voor allerlei dingen waar je aan kan lijden. Ik heb voor de lol ook eens gegoogled op overgang en sport, maar ik liep tegen dezelfde rampenverhalen aan als Louise. Van een heleboel van die horrorverhalen vraag ik me ook af of het wel met de overgang te maken heeft alswel misschien eerder met een algeheel verwaarloosde gezondheid en de rekening daarvan als je ouder wordt gepresenteerd krijgen.
Veni. Vidi. Fietsie.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 19 jan 2016 17:10

TumTumTum schreef: Maar de ene vrouw heeft veel meer klachten dan de andere, zo had mijn oma bijvoorbeeld bijna nergens last van, maar dan ben je wel bevoorrecht.
Ja, wat ik begrepen heb is het zo ongeveer dat 20 % nergens last van heeft, 20 % wordt er echt in haar functioneren door gehinderd (niet meer kunnen werken bijvoorbeeld), en de overige 60 % zit daar ergens tussenin, voor kortere of langere tijd. En 'de' overgang bestaat niet: het is voor elke vrouw anders.
TumTumTum schreef:Waar ik bijvoorbeeld wel iets over wil weten is de verstoorde nachtrust, het niet door kunnen slapen. Oudere mensen gaan sowieso geloof ik wel minder slapen maar had jij daar last van Jans? Dat je om 4, 5 uur wakker werd en dan pas uren later weer in slaap? Nou heb ik nooit echt goede nachtrust gehad maar de laatste paar jaar is het wel erg bont, gelukkig hoef ik zelden echt vroeg op maar dat lukt dus ook bijna niet.
Bij mij is het slechte slapen ook klacht # 1. Vooral omdat een slaaptekort een boel andere dingen ook erger maakt, zoals uit je hum zijn. Ik heb vooral inslaapproblemen, en het gaat bij vlagen, en de slechte vlagen zijn wel echt vervelend. Het is wel ook waar ik om me heen leeftijdsgenotes het meeste over hoor - veel meer dan opvliegers ;)

En dat slechte slapen heeft ook nogal invloed op het sporten: minder energie, minder goed herstellen.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 19 jan 2016 17:26

louise schreef: Ja, wat ik begrepen heb is het zo ongeveer dat 20 % nergens last van heeft, 20 % wordt er echt in haar functioneren door gehinderd (niet meer kunnen werken bijvoorbeeld), en de overige 60 % zit daar ergens tussenin, voor kortere of langere tijd. En 'de' overgang bestaat niet: het is voor elke vrouw anders.
Haha dat zit ik net op je blog te lezen. Ik vind het wel opvallend dat jij (nu) meer klachten lijkt te hebben dan ik, ik ben een aantal jaren ouder dan jij.
Aan de andere kant, sommige dingen die wel eens aan de overgang worden toegeschreven zijn voor mij volkomen normaal, zo is mijn menstruatie nooit regelmatig geweest, alleen ergens rond mijn 25ste keurig precies om de 4 weken en daarna en daarvoor redelijk random.
Slecht slapen doe ik al sinds mijn pubertijd en wijt ik eerder aan oververmoeidheid en overvraging door Asperger. Alleen dat rare midden in de nacht wakker worden is wel nieuw. Ik vind dingen waar ik al sinds mijn pubertijd last van heb een beetje moeilijk in verband te brengen met de overgang, vooral ook omdat ik van "traditionele" overgangsverschijnselen zoals opvliegers geen last heb.
En dat slechte slapen heeft ook nogal invloed op het sporten: minder energie, minder goed herstellen.
Yep, dat is dubbel klote inderdaad. :cry:
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jan 2016 20:31

Voor de liefhebbers mijn relaas, over overgang en bijkomende gynaecologische zaken.
November 1995, ik was 40 jaar, gebruikte ik de prikpil nog niet zo lang, na tennissen toen ik thuis was plotseling veel bloed verlies. Daar is onderzoek naar gedaan en ik bleek heel veel kleine vleesbomen te hebben. Extra medicatie gekregen om bloedingen verder te voorkomen.
Het advies van de gynaecoloog was: doorgaan met de prikpil. Dan heb je weinig hormoonschommelingen en in de overgang verdwijnen vleesbomen meestal vanzelf.

Augustus 2006 (51jaar) met de prikpil gestopt in de hoop dat de overgang al voorbij zou zijn. Dat was een misrekening. Een half jaar later was mijn ongesteldheid weer is normale vorm terug. Dat even aangekeken, maar in augustus weer opnieuw met de prikpil begonnen. Augustus 2009, ik was toen dus 54 jaar weer gestopt en daarna nooit meer ongesteld geworden, dus de overgang was zo goed als voorbij.

In de tussenliggende jaren heb ik hartritmestoornissen gehad, die niet gevaarlijk, maar wel vervelend waren. De cardioloog weet ze aan de overgang. Sinds een maand of 2 weet ik dat het niet alleen de overgang is geweest. De ritmestoornissen zijn weer aanwezig.

Ik heb wel wat last van transpireren gehad, maar zeker niet zo dat ik het bed 's nachts moest verschonen. Meer af en toe een rood hoofd en het warm hebben, maar geen natte vlekken in mijn kleding. En de slaapproblemen waar andere dames het over hebben ken is niet. Ik ben een flinke slaapkop. Toen ik nog werkte ging ik om half elf, elf uur naar bed om er om 7 uur weer uit te moeten. Tegenwoordig ga ik om een uur of twaalf naar bed, maar kom er dan ook niet voor 9 uur uit, alleen als er een reden voor is.

Ik hoop dat er mensen zijn die iets aan mijn, best wel positief verhaal, hebben.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 apr 2016 17:56

wat een heerlijk topic, dankjullie wel vrouwen!
Ik ben nog maar 39 maar merk wel dat er al kleine fysieke veranderingen zijn, zo is mijn rug soms zomaar een week totaal instabiel en dan is sporten echt lastiger. En mijn herstel gaat trager. Het eerste komt vermoedelijk door veranderingen in mijn hormonen, dat laatste is een bewijs: ook ik word een oud wijf ;)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 23 mar 2018 20:42

Ik kom hier op de site voor iets anders maar zag dit topic en wil daar toch mijn 2 centen op geven

Je hebt de natuurlijke overgang en de niet natuurlijk overgang (klachten die lijken op de 1e) wat ook wel pms genoemd wordt.

Zoals de meesten wel weten daalt je oestrogeen met ongeveer 50% maar wat de onbalans veroorzaakt is dat je niet tot nauwelijks progesteron hebt en dan zijn de rapen gaar.

Wat de problemen nog veel erger maakt is dat er in ons dagelijkse leven heel veel stoffen zijn die oestrogeen achtige reacties geven maw. vet op het lijf creëert meer oestrogeen en meer oestrogeen creëert weer meer vet op het lijf en zie daar de reden waarom je de blubber trainen niet helpt om die kilos weg te krijgen.

Verder is ontgiften mega belangrijk om die oestrogeen achtige stoffen uit je lijf te krijgen en is progesteron een bijna noodzakelijk hormoon om te nemen en weer balans te krijgen

Lees anders het boek van dr. John Lee maar "menopauze wat de huisarts je niet verteld"

Oh ja en als je overweegt om progesteron te gaan gebruiken doe dan je huiswerk en zorg dat je het goede spul neemt

Mijn 2 centen
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 23 mar 2018 20:58

En hoe kom ik aan dat goede spul?

Ben al een aantal maanden gestopt met de hormonen maar voel me soms nog heel ellendig.
Ghost Nivolet 6LC

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 24 mar 2018 09:13

http://www.succesboeken.nl/ En typ in het zoekvenster progesteron
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 24 mar 2018 10:37

Dat boek heb ik ook gelezen, ja, en ik vond het erg interessant (maar ook erg amerikaans en langdradig/herhalend). Voor mij is in elk geval ook wel een uitgemaakte zaak dat ik meer last heb van (relatief) te weinig progesteron dan van te weinig oestrogeen. Ik heb een tijdje ook van die progesteroncrème gesmeerd, maar kan nu gelukkig weer zonder. Hoe minder van dat soort hulpmiddelen, des te beter, al is het alleen maar voor je portemonnee. (Want die Dr. Lee verkoopt dat 'goede spul' wel, he, houd dat in je achterhoofd.)

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 24 mar 2018 11:32

Ik weet wel dat ik door te weinig ijzer in het bloed heel erg moe ben. Na ja wat wil ik ook als je al 5 weken ongesteld bent. Niet heel erg maar toch. Ik slik ijzertabletten van het kruidvat maar op dit echt zoden aan de dijk zet weet ik als ik volgende week de uitslag van het bloed prikken krijg.
Ghost Nivolet 6LC

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 24 mar 2018 18:36

louise schreef: 24 mar 2018 10:37 Hoe minder van dat soort hulpmiddelen, des te beter,

Louise
Cruciale denkfout !

Maar gelukkig zijn onze medici onpartijdig en financieel niet afhankelijk van wat we het beste zorgsysteem ter wereld beschouwen ......

Sweety2008 schreef: 24 mar 2018 11:32 Ik weet wel dat ik door te weinig ijzer in het bloed heel erg moe ben.. Itk slik ijzertabletten van het kruidvat maar op dit echt zoden aan de dijk zet ....

Vermoeidheid en ijzer is maar een deel v/h verhaal
Had zelf ook volgens een reguliere testversie ijzer tekort maar blaakte van de energie ..Verder is ijzer tabletten of welke vorm van supplementen dan ook vaak zinloos omdat
A het voornamelijk/hoofdzakelijk synthetische stoffen en je lijf
(Lees:lever) ziet dat als vergif en probeert het er uit te werken dat wil zeggen als je lever nog in staat is om de dagelijkse overload van toxines te verwerken
B omdat supplementen vaak zoniet altijd geïsoleerde stoffen zijn i.p.v. geconcentreerde stoffen

Veel beter is om whole foods te nemen omdat daar alle co factoren inzitten die het product de geneeskrachtige waarde geven EN whole foods herkent je lijf en daarmee wordt het opgenomen in je systeem dwz als je geen lekkende darm hebt ...

Maw blijf weg van die goedkope gif troep van dat soort winkels ...

Mijn 2 centen
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gesloten