Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Overgang en fietsen

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 08 jan 2016 19:16

Januari is wel de periode om vreselijk moe te zijn he. Heel veel mensen hebben daar last van.

Vermoeidheid na de drukke feestdagen.
Te kort opgebouwd aan vitamine D door de korte dagen.
Het rondwaren van allerlei griep en verkoudheidsvirussen waardoor je je lamlendig kan voelen.

Niet alles hoeft direct overgangsgerelateerd te zijn, hoewel drie weken menstruatie niet echt gaat helpen nee. Ik ben in januari over het algemeen niks waard, december weet ik nog wel te overleven maar na die "eindsprint" stort ik meestal in.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 jan 2016 19:30

@Sweety Wel of geen overgangsklachten. Als je vermoeid bent, doe je normaal gesproken een stapje terug.
Als je dan ziet dat je nog geen week geleden nog schrijft dat je vooral "lekker hard" gelopen hebt. Dat je met "lekkere hoge hartslag" gelopen hebt en dat je je ook helemaal niet druk wilt maken over die hoge hartslag. "Conclusie ik kan ook met heel hoge hartslag goed lopen en trainen."

@TumTumTum Voor jou te hopen dat het weer een beetje zonniger weer gaat worden. Dan worden de dagen automatisch langer.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 08 jan 2016 21:36

Maar nu merk ik de drie weken menstruatie wel hoor vooral ook met sporten ik kom niet meer op mijn level. Als dit nog drie weken zo doorgaat kip ik echt om mijn ijzergehalte moet ik ook nog laten bepalen. Omdat ik vegetarisch eet krijg toch al minder ijzer binnen nu zal het wel heel erg gezakt zijn.
Ghost Nivolet 6LC

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 09 jan 2016 09:38

Sweety, ik heb (gelukkig) nog geen overgangsklachten. Maar even ingaan op de opmerking hierboven dat Jans. Ik kan ook heel goed en lang op hoge hartslag fietsen/lopen. Maar.... na een training op hoge hartslag heb je 2 dagen nodig om te herstellen of kan je alleen rustige duur of hersteltrainingen doen. Wanneer je alleen op hoge hartslag traint, train je jezelf moe. Dus iedere dag sporten kan wel, zolang je niet alleen op je max traint en ook de lagere hartslagzones meepakt.

Ik weet niet welke prof het een keer zei: wij trainen en rijden wedstrijden. De wielertoeristen rijden eigenlijk alleen wedstrijden (of iets in die strekking).
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jan 2016 10:32

@Sweety Misschien is het goed als je eens voor jezelf op een rijtje gaat zetten wat je zoal de laatste week gedaan hebt. Dat terwijl je al 2 weken ongesteld was.
Je hebt, als je bijdragen hier kloppen en daar ga ik vanuit, 4, 5, 6 en 7 januari gesport. Dat tezamen genomen met je uitspraken dat je alleen maar "hard" traint.
Dan zet je gisteren om kwart voor 11 het berichtje dat je zo moe bent en dat de huisarts voorlopig niets wil doen. Dus, je bent naar de huisarts gegaan, terwijl je jezelf nog geen dag rust gegund hebt.
Ik ben de overgang al lang en breed voorbij, maar zo af en toe ben ik ook gewoon moe (wie heeft dat niet zo af en toe?), terwijl ik met mijn sporten nooit tot het uiterste ga. Als je niet naar je lichaam wilt luisteren, waarom ga je dan wel naar de huisarts? Ik vraag me werkelijk af wat je van de huisarts verwacht.
Bepaalde kwalen en kwaaltjes moet je gewoon rust geven. Misschien ben je ook wel gewoon moe van een virusje.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 09 jan 2016 11:34

Ik pak natuurlijk hersteltrainingen ook op mijn fietstrainer rustig op Z1 of Z2.
Maar ik vind 3 weken Menstruatie dus niet normaal meer en dat ik dan moe ben door zoiets kan ik me voorstellen.

Ik ga volgende week mijn ijzergehalte testen ik denk dat die veel te laag is maar ja wat wil je met 3 weken aan een stuk vloeien.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jan 2016 12:40

Je spreekt jezelf over de trainingen weer tegen. Het zou makkelijker zijn met je te communiceren als je duidelijk bent in wat je wel en niet doet. Maar dat lijkt niet mogelijk.
Sweety2008 schreef: maar ja wat wil je met 3 weken aan een stuk vloeien.
Misschien is je ijzer ook wel te laag omdat je te veel van je lichaam vraagt.

Daarbij geef je ook geen antwoord waarom je na 4 dagen sporten, al direct de volgende dag naar de dokter gaat.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 09 jan 2016 15:53

Hoezo naar 4 dagen sporten ik ben naar de huisarts gegaan omdat 3 weken menstruatie mij te gortig zijn. Ik weet niet hoe lang andere vrouwen wachten als ze zoiets hebben maar ik had de neus vol.
Ook omdat het steeds erger wordt ik loop zowat leeg.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 09 jan 2016 18:59

Na drie weken menstruatie is iedereen zijn ijzergehalte te laag, daar hoef je echt niet voor te sporten. Ik zou daar ook mee naar de dokter gaan. Raar dat hij niks wil doen.
Veni. Vidi. Fietsie.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 10 jan 2016 18:03

Met een drie weken durende menstruatie moet je medische hulp zoeken, lijkt me. Als je bij je huisarts geen gehoor krijgt, kun je ook een overgangsconsulente proberen. Je hebt er verschillende, o.a. via Care for Women. Gewone huisartsen verschillen nogal in wat ze met hormonenproblemen kunnen, zal ik maar zeggen. Zo'n consulente is ook geen succes gegarandeerd, maar je kunt het wel proberen.

IJzer kun je natuurlijk sowieso bijslikken, als supplement, daar hoef je niet voor naar de dokter.


Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 10 jan 2016 19:14

Omdat ijzersuplementen niet kan verdragen mijn maag kan er niet tegen krijg ik het altijd ingespoten en daarvoor moet ik toch weer naar de huisarts.
Laat morgen bloed prikken.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 10 jan 2016 20:59

IJzersuplementen zijn niet zo goed voor je ingewanden maar er zijn alternatieven; Roosvicee Ferro of dagelijks een theelepeltje tomatensaus (uit zo'n blikje van 25 cent) door een glas vruchtensap roeren. Dat laatste voor de smaak, je kan ook hardcore gewoon een theelepeltje tomatensaus nemen iedere dag maar dat vind ik smerig.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gesloten