Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Overgang en fietsen

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 09 dec 2014 22:00

Hallo,

Ik heb er nog niks kunnen vinden op dit forum of er vrouwen zijn die net als ik in de overgang zijn en nu merken dat het allemaal niet meer zo soepeltjes gaat wat fietsen en sporten betreft. ;)

Ik zelf merk dat ik niet meer zo veel aankan. Ben benieuwd of er nog andere vrouwen zijn en hoe zij dit allemaal ervaren.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 11 dec 2014 16:26

Hoi,

Ik heb er wel de leeftijd voor, maar nieuwsgierig als ik was of ik "er" al mee te maken heb heb ik ooit eens zo'n vragenlijstje ingevuld en toen herkende ik bijna geen een van de klassieke overgangsklachten. Wat ik natuurlijk wel merk is dat ik inmiddels geen 21 meer ben...dat in combinatie met een trainingsachterstand op de meeste van mijn (nog) sportende leeftijdsgenoten maakt het soms behoorlijk lastig. Er zijn gewoon vrij weinig mensen van mijn (onze?) leeftijd die pas beginnen te sporten, de meesten zijn al sinds hun jeugd bezig en ik denk niet dat je die achterstand ooit nog in kan halen. Ik vind zelf erg lastig om aansluiting te vinden bij andere sporters. Ze zijn zo goed als allemaal jonger, beter getraind, ervarener of gewoon stomweg een man en daarom sterker.
Ik sport daarom dus vaak alleen, ik ga alleen met anderen of een groepje mee als ik me heel erg goed voel en denk dat ik het aan kan, anders heeft het gewoon geen nut.

Mijn verhaal is nog wat gecompliceerder omdat ik een handicap heb waardoor ik met sommige dingen veel moeite heb, maar omdat dat niks met leeftijd te maken heeft denk ik niet dat er veel overlap is met de overgang. Misschien kan je uitleggen tegen welke dingen je precies aanloopt dan zou ik het beter met mijn eigen situatie kunnen vergelijken.

Eén ding heb ik van de zomer wel tijdelijk mee mogen maken; de zogenaamde zweetaanvallen. Ik had dat als gevolg van een prednison kuurtje dat ik moest volgen, man wat is dat walgelijk. Je weet dan ook echt niet wat voor kleding je aan moet, je bent binnen een minuut compleet bezweet en daarna sta je te klappen van de kou.:( Gelukkig duurde het bij mij maar een paar weken en midden in de zomer maar als je in de winter zo rond moet fietsen zou ik het echt niet weten.

Wat mij betreft zou het er mogen komen, een fiets/wielrenclub voor 40+ dames, en dan niet met alsnog allemaal ex-wedstrijdrensters of andere semi-topsporters die in hun jeugd gouden plakken hebben gehaald hun hele leven als een beest hebben getraind en nu rustig aan doen. 8-)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 11 dec 2014 16:58

Ik fiets ook altijd in mijn eentje en nu in de winter doe ik spinning in de hal maar geen groepslessen maar middels een video dat elk uur een nieuwe les geeft. Morgen bijvoorbeeld om 13 uur is het de Mont Ventoux echt leuk ook andere lessen zijn leuk onder andere Santa Crux of Bella Italia.

Ik heb trouwens ook nog geen racefiets maar een Gazelle sporthybride fiets voor een racefiets moet ik nog spaarden en ik weet ook niet zo goed welk model voor mij geschikt is. Ben maar 1,63m groot.

Dat met de fietsclub voor Dames 40+ vind ik een goed idee ik kom zelfs uit Blerick bij Venlo en daar is geloof ik ook nog geen zo'n clubje. Waar kom jij vandaan? Ik zie ook niet veel mensen op dit forum die uit Limburg komen.
Zweetaanvallen en opvliegers die had ik toen ik nog 92kg woog nu weeg ik tussen de 49 en 50 kg. Ik moet daarbij nog zeggen dat ik weer met de pil begonnen ben omdat ik 8 weken o gesteldheid toch te lang vond. Mijn beste vriendinn is 56 en slikt ook nog steeds de pil (zij sport ook helemaal niet)
Wat ik nog wil zeggen is afgelopen zomer haalde mij een wielrenner in maar ik op mijn beurt haalde hem weer in. Vond hij leuk een klein vrouwtje op een sportfietsje dat nog pit had ook. Hij was dan ca. 5 jaar ouder dan ik maar toch heb ik met hem nog 2 uur door de natuur gefietst kon hem goed bijhouden. Dus met mijn conditie zit het wel goed. Al zou ik dat vandaag niet zeggen de training vanmiddag verliep slecht ik reed nog geen deuk in een pak boter. Hoop dat het morgen beter gaat.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 11 dec 2014 17:00

Ooh ik zie nu pas dat je uit Rotterdam komt. Dus de vraag waar kom jij vandaan is daarmee van de baan.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 11 dec 2014 17:13

Geen mensen uit Limburg? Ik krijg zo onderhand het idee dat het halve forum uit Limburg komt. De mazzelpikken, zitten tenminste dichter bij heuveltjes om in te oefenen.

Maar goed, waar heb je dan precies last van? Als je op je op je sportfiets al met (vreemde) kerels aan kan pikken is er toch niet zo veel mis?

Trouwens wel knap om je lichaamsgewicht bijna te halveren, van 92 naar 50...chapeau.
Oh en ik ben 1 meter 59 dus ik kan je verzekeren dat er racefietsen voor mensen van jouw lengte bestaan. Het wordt wel model Madurodam en je moet geen grote bidons mee willen nemen maar die aangezien die toch niet mogen van de stijlpolitie is dat niet erg.;)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 11 dec 2014 18:56

Ha ha geen grote bidons meenemen op de fiets mag niet van de stijlpolitie :lol:
Ja waar heb ik last van, ik vind dat het toch steeds langer duurt voordat ik naar een training hersteld ben. Ook slaap ik verdomd slecht soms maar 3 uurtjes per nacht en de volgende dag loop ik rond als een halve dwaas. Soms heb ik ook meer last van mijn botten en spieren. Mijn broer zei laatst nog dat mijn houdbaarheidsdatum ook langzaam is afgelopen (wat een charmingboy) zelfs word hij volgend jaar 50.
Kan ook zijn dat dit niet aan de overgang ligt maar dat ik teveel train. Ik ga 5 keer peer week 2 uur op de spinningfiets trainen soms ook maar 1,5 uur en dit is al weinig voor mijn doen. In de zomer fietste ik 75 tot 80 km per dag 5 dagen in de week als het kon ook nog op zaterdag waren dus al 6 dagen in de week. Maar daar merkte ik ook dat ik niet altijd voluit snelheid kon maken op de fiets. Zal wel aan de leeftijd liggen :mrgreen:
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 12 dec 2014 11:03

Sweety2008 schreef:Ha ha geen grote bidons meenemen op de fiets mag niet van de stijlpolitie :lol:
Ik zou me maar vast voor bereiden. Op het moment dat je op iets met klikpedalen en een krom stuur rond rijdt wordt je om het minste geringste van je fiets geschoten.:) Vooral rond sokken en brillen hangen allerlei onbegrijpelijke sacrale gebruiken, misschien beter maar helemaal niet aan beginnen. Aan de andere kant; als je niet echt hard kan fietsen kan je altijd nog proberen er rete-snel uit te zien. Als je dan op een terras aan het verplichte appelgebak zit zien "ze" toch niet dat je er niks van kan. Of als je dan je topsnelheid van 22 gemiddeld haalt en je wordt ingehaald door een paar van die lui dan zeg je gewoon dat je aan het uitfietsen bent. ;)
Ja waar heb ik last van, ik vind dat het toch steeds langer duurt voordat ik naar een training hersteld ben. Ook slaap ik verdomd slecht soms maar 3 uurtjes per nacht en de volgende dag loop ik rond als een halve dwaas.
Dat kan wel leeftijd zijn maar of het ook overgang is? Ik zou niet weten waarom maar ik ben geen dokter. Of je bent gewoon overtrained? Als je al jarenlang iedere week 5 keer aan spinnen doet (hoog intensief?) dan kan ik me daar iets bij voor stellen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 12 dec 2014 20:06

Ik ben met spinning begonnen in februari 2014 eerst 2 keer per week 1 les dat is dan heel snel meer geworden in de zomer van 2014 was het dan 5 keer per week 2 lessen soms wel 3 ze duren 45 tot 55 minuten per les.
In september heb ik dan de sporthybride fiets gekocht en dan ging het hek van de dam hoor, ben nu volledig besmet geraakt met het fiets virus. Ik zal blij zijn als het weer lente is dan kan ik weer buiten fietsen met of zonder grote bidon :mrgreen:
Ik trek me er weinig van aan ik heb ook geen dure wieleroutfit de broeken en shirts komen van de Lidl en de Aldi zijn niet duur en zitten lekker. Zo wat laat ze maar kletsen :D
Ghost Nivolet 6LC

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 14 dec 2014 18:01

Interessant onderwerp. Ik (48) heb de afgelopen tijd flink gegoogled over het onderwerp 'sport en overgang' dan wel 'sportende vrouwen van rond de 50' en dat was eigenlijk alleen maar deprimerend. Enerzijds 'moet' je sporten omdat het zo goed is, anderzijds worden er hele overgangsforums volgeschreven met alleen maar ellende en de onmogelijkheid om te sporten, en de vrouwen daar raden elkaar af om te sporten omdat het slecht zou zijn in de overgang of als je boven de 50 bent. Dat herken ik echt helemaal niet: ik heb bepaald niet de behoefte om op de bank te gaan zitten, en ik sport voor mijn plezier en ben van plan dat te blijven doen!

Wat ik ook wel herken is wat TumTumTum schrijft: de vrouwen van deze leeftijd die wel een beetje enthousiast sporten (dus niet je naar de sportschool slepen omdat het 'moet' tegen de vetrollen en de botontkalking) zijn gemiddeld buitengewoon goed. Ik ben al een paar keer bij een triathlon laatste geworden in mijn leeftijdscategorie, maar dan heb ik nog wel een zwik jongere vrouwen én mannen achter me!

Maar goed, ik heb ook een vlaag gehad van ontzettend slecht slapen, en ik slaap nu gemiddeld slechter dan vroeger, maar het is wel weer hanteerbaar. Het is inderdaad wel degelijk een mogelijk overgangsverschijnsel. Neemt niet weg dat 5 keer per week spinning mij ook wel een beetje doet fronsen: zeker als je er dan stevig tegenaan gaat, is dat wel heel intensief/zwaar sporten. Niet gek ook dat je dan verder niet meer vooruit komt. En dat ligt dan dus niet aan je leeftijd, maar gewoon aan verkeerd (te intensief) trainen en onvoldoende herstel. Dat is op elke leeftijd belangrijk.

Fietsen doe ik al lang en ik heb daarbij een normale achteruitgang die bij veroudering hoort, zeg maar, en dat is vooral dat mijn hartslag niet meer zo hoog wil worden en ik dus ook intensief niet meer zo'n groot vermogen kan trappen. Maar aan mijn duurvermogen is niets veranderd. Met hardlopen en zwemmen ben ik pas een paar jaar begonnen en daar boek ik nog vooruitgang. Gemiddeld merk ik ook geen negatieve invloed van de veranderende hormonen, i heb een handjevol opvliegers gehad en de laatste is alweer bijna 2 jaar geleden. Wel lijkt het verder uit elkaar te liggen: soms voel ik me béter dan vroeger/normaal/gemiddeld, en soms slechter, met ergere PMS. Het is een beetje een kermis, die overgang, qua grilligheid, maar niet dat tranendal van die forums.

Enne: als je toch al zo excentriek bent om op deze leeftijd als vrouw op een racefiets te gaan zitten, dan hoef je je van de stijlpolitie niks meer aan te trekken, hoor! ;)

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 dec 2014 18:17

6 dagen per week hard fietsen...wanneer doe je dan de hersteltraining? Overslaan is een doodzonde!
Daarnaast,.... daarnaast dus, kun je voor sneller herstel iedere dag een theelepel creatine monohydraat nemen in je toetje bijvoorbeeld. Beslist geen last meer van spierkaters e.d.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 14 dec 2014 19:06

klimmer schreef:6 dagen per week hard fietsen...wanneer doe je dan de hersteltraining? Overslaan is een doodzonde!
Je hebt niet per se hersteltraining nodig als wel hersteltijd - rust. Als je toch al de neiging hebt om te hard te keer te gaan, zou ik zeggen: meer rustdagen. Niet nog weer een training die erbij 'moet'.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 dec 2014 19:49

Hersteltraining is letterlijk uitrusten op de fiets, de pedalen laten vallen enz. Iedere atleet heeft het nodig en doet het.

Gesloten