Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Overgang en fietsen

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 14 dec 2014 20:20

louise schreef:Interessant onderwerp. Ik (48) heb de afgelopen tijd flink gegoogled over het onderwerp 'sport en overgang' dan wel 'sportende vrouwen van rond de 50' en dat was eigenlijk alleen maar deprimerend. Enerzijds 'moet' je sporten omdat het zo goed is, anderzijds worden er hele overgangsforums volgeschreven met alleen maar ellende en de onmogelijkheid om te sporten, en de vrouwen daar raden elkaar af om te sporten omdat het slecht zou zijn in de overgang of als je boven de 50 bent. Dat herken ik echt helemaal niet: ik heb bepaald niet de behoefte om op de bank te gaan zitten, en ik sport voor mijn plezier en ben van plan dat te blijven doen!
Nee integendeel zelfs, ik voel me na het sporten bijna altijd weer veel beter dan ervoor. Alleen voel ik me soms zo slecht dat ik de energie niet heb om er op uit te gaan, maar dat is bij mij niet overgang gerelateerd. Met name in deze tijd van het jaar (overgang naar de wintertijd), dan kom de man met de sloopkogel. "Hamer" is nog een beetje te mild uitgedrukt.
Ik weet trouwens niet op welke forums je dat leest want ik heb er zelf niet echt veel over kunnen vinden. Of ik ben gewoon slecht in zoeken.
Wat ik ook wel herken is wat TumTumTum schrijft: de vrouwen van deze leeftijd die wel een beetje enthousiast sporten (dus niet je naar de sportschool slepen omdat het 'moet' tegen de vetrollen en de botontkalking) zijn gemiddeld buitengewoon goed. Ik ben al een paar keer bij een triathlon laatste geworden in mijn leeftijdscategorie, maar dan heb ik nog wel een zwik jongere vrouwen én mannen achter me!
Ja, meestal zijn dat gewoon veteranen, mensen die hun hele leven al gesport hebben en het op latere leeftijd gewoon nog steeds doen. Zo heb ik wel eens gelezen dat Leontien van Moorsel (46 ofzo?) inmiddels is gaan hardlopen, maar ik denk dat ze daar dan meteen al behoorlijk wat beter in is dan een zomaar mevrouw van rond de 40-45 die met een Start to Run cursusje begint.
Waarbij ik wel moet bekennen dat nou net toevallig hardlopen bij mij ook wel meteen goed ging, als ik aan zo'n evenementje mee doe laat ik ook heel wat jongeren en mannen achter me.
Maar goed, ik heb ook een vlaag gehad van ontzettend slecht slapen, en ik slaap nu gemiddeld slechter dan vroeger, maar het is wel weer hanteerbaar.
Tja, ik heb dat al mijn hele leven. 's avonds zijn mijn arme Asperger-hersenen soms zo totaal door gedraaid van alle indrukken die ik heb moeten verwerken dat ik soms van pure uitputting niet eens in slaap kan komen omdat de wasmachine in mijn hoofd blijft doorstampen. Ik heb inmiddels wel wat truukjes geleerd om toch te focussen op slapen maar een erg rustige (of lange) nachtrust heb ik dan niet. Ik heb dit al vanaf mijn schooltijd dus ik denk niet dat het de overgang is. ;)
Enne: als je toch al zo excentriek bent om op deze leeftijd als vrouw op een racefiets te gaan zitten, dan hoef je je van de stijlpolitie niks meer aan te trekken, hoor! ;)
Haha, nee inderdaad :)
klimmer schreef: Daarnaast,.... daarnaast dus, kun je voor sneller herstel iedere dag een theelepel creatine monohydraat nemen in je toetje bijvoorbeeld. Beslist geen last meer van spierkaters e.d.
Ik heb zo'n herstelpoeder geadviseerd gekregen van een zekere forumtrainer ;). en dat gebruik ik nu in een beker melk als ik het wat te bont heb gemaakt met zwemmen of hardlopen. Ik heb wel een idee dat het helpt bij herstel.
Veni. Vidi. Fietsie.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 16 dec 2014 18:43

TumTumTum schreef:Ik weet trouwens niet op welke forums je dat leest want ik heb er zelf niet echt veel over kunnen vinden. Of ik ben gewoon slecht in zoeken.
Bijvoorbeeld als je zoekt op 'sport' op vrouwenovergang.nl. Maar pas op, ik vond dat forum behoorlijk deprimerend.
TumTumTum schreef:Ja, meestal zijn dat gewoon veteranen, mensen die hun hele leven al gesport hebben en het op latere leeftijd gewoon nog steeds doen. Zo heb ik wel eens gelezen dat Leontien van Moorsel (46 ofzo?) inmiddels is gaan hardlopen, maar ik denk dat ze daar dan meteen al behoorlijk wat beter in is dan een zomaar mevrouw van rond de 40-45 die met een Start to Run cursusje begint.
Ja, precies, en ik denk dat er ook iets in meespeelt van dat prestatiegericht sporten voor vrouwen van 45+ zo ongebruikelijk is dat alleen degenen die heel goed zijn zich eraan wagen. Dat zie je wel vaker bij 'minderheden' zeg maar. Bij fietsen helemaal, denk ik, omdat je toch met mannen mee moe(s)t kunnen.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 16 dec 2014 21:23

louise schreef: Ja, precies, en ik denk dat er ook iets in meespeelt van dat prestatiegericht sporten voor vrouwen van 45+ zo ongebruikelijk is dat alleen degenen die heel goed zijn zich eraan wagen.
Ja of de idioten zoals ik die toch niks te verliezen hebben.

Maar jammer is het wel. Ik denk dat hierbij een aantal dingen meespelen waar ik van nature (en door mijn opvoeding) minder last van heb. Vrouwen en dingen voor de lol doen...vrouwen dienen zich weg te cijferen he. Dus als er al gesport wordt dan is dat functioneel; gezondheid en slanke lijn. Niet omdat het gewoon vet is om keihard met je racefiets te gaan... 8-)
Vrouwen vinden bovendien nooit iets vet of gaaf...dat is voor mannen, die eeuwig kinderen blijven. Vrouwen zijn veel te serieus en te verantwoordelijk (of moeten dat zijn) voor zulk kinderachtig gedrag. Racen naar een plaatsnaambordje bijvoorbeeld, laat die dwaze mannen maar...van "ons" vrouwen hoeft dat allemaal niet. Oh neeeee? :twisted:

Ook wordt vrouwen, soms onbewust, aangepraat dat ze van alles en nog wat niet kunnen en er toch slechter in zijn dan mannen. Dus veel dingen die ook maar een beetje competatief zijn vinden vrouwen niet leuk. Ik ken bar weinig vrouwen die gamen of spelletjes leuk vinden bijvoorbeeld. In het verlengde daarvan vind je dan competatieve dingen als (wedstrijd)sport vaak ook niet leuk. Ik heb een beetje het idee dat de meeste vrouwen igg van onze leeftijd die aan sport doen dan ook fitness doen, of zumba, of cardio op de sportschool.

En last but not least; als vrouw ouder dan 35...en al helemaal 40...wát 45? 50? Jezus! :shock: ben je een onaantrekkelijk oud vel dat op moet tieven en achter de begonia's gaan zitten weg kwijnen. Omrollen en voor dood blijven liggen en niet nog een beetje na liggen trillen.;) Er is geen land ter wereld waar zo ontzettend denigrerend wordt gedaan over oudere mensen als Nederland, zeker als het vrouwen betreft. Gewoon niet normaal meer. Vind je het gek dat heel veel vrouwen in complete paniek raken als ze in de overgang raken...dan ben je namelijk meteen uitgerangeerd, letterlijk en figuurlijk.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 18 dec 2014 22:19

Ja ja ik weet het ik heb een beetje overdreven met trainen. @klimmer ik train 5 dagen in de week van maandag tot vrijdags, zaterdag en zondag rust ik uit. Maar soms rij ik ook even met de fiets van Blerick naar Kaldenkirchen (Duitsland) op zondag om mijn moeder van 86 te bezoeken. Het is ook niet ver.
Wat mij ook goed helpt tegen spierpijn is een hete sauna dus naar afloop van mijn spiningtraining ga ik nog lekker de sauna in. Daarom heb ik ook bijna nooit spierpijn.
Ghost Nivolet 6LC

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 19 dec 2014 14:26

Maar hoe diep ga je dan, bij spinning? Kijk je wel eens naar je hartslag, wat die doet? Want daar staat of valt het mee, qua intensiteit, dus of zo vaak trainen te veel is of niet. Een beetje zitten peddelen is nogal wat anders dan diepgaan. Ook voor de sauna achteraf: ik moet dat na spinning echt niet doen, want ik heb mezelf dan net ervoor al stevig verhit en half uitgeperst, dus dan moet ik niet nog meer hitte en uitdroging opzoeken. En sowieso is sauna en ook supplementen geen alternatief voor rust, qua herstel, ik bedoel: je kunt er rust niet mee overbodig maken ofzo.

En nog even het andere draadje oppakken, want dat vind ik toch wel leuk:
TumTumTum schreef:Vrouwen en dingen voor de lol doen...vrouwen dienen zich weg te cijferen he. Dus als er al gesport wordt dan is dat functioneel; gezondheid en slanke lijn.
Ja, precies, dat stoort mij al jaren, tot in de Opzij aan toe nogalliefst: dat brave, aangepaste beeld van dat vrouwen sporten omdat het goed is, en mannen voor de lol en de prestatie. Dat mag voor grote groepen vrouwen wel zo zijn, maar dan nog vind ik die generalisaties bijzonder irritant en stereotiep. Ik zou zo veel meer vrouwen gunnen dat ze ervaren hoe gaaf het is om helemaal los te gaan en de kracht in je lijf te voelen en te ontwikkelen! Maar vrouwen en losgaan, tsja... Eén van de trainers bij mijn atletiekvereniging heeft meegemaakt dat een nieuwe dame ervan overtuigd was dat vrouwen niet konden of mochten zweten. Zodra de training zo pittig werd dat ze dus wel ging zweten, is ze dus gestopt, weggegaan en nooit meer teruggekomen....
TumTumTum schreef:Er is geen land ter wereld waar zo ontzettend denigrerend wordt gedaan over oudere mensen als Nederland, zeker als het vrouwen betreft.
Is dat zo? Ik las toevallig net vanochtend dat zo ongeveer alle 50+-vrouwen die je op TV ziet cosmetische chirurgie (op z'n minst botox) hebben ondergaan. Dat past wel in dat plaatje!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 dec 2014 20:03

Ik train altijd met de hartslagmeter en ga tot 85 tot 90% en als de les is afgelopen ga ik nog lekker rustig uitfietsen en dan koel ik toch vrij snel af vooral nu in de winter en ook omdat ik geen vet op de botten heb. Mijn vetpercentage is nu 17% dit is laag voor een vrouw. En daarom heb ik het ook altijd meteen koud. Mijn gewicht is 49 kg bij een lengte van 1,63 m het was in Augustus 2012 nog bijna 93 kg. Ik ben nu ook altijd bang als ik iets minder train dat ik weer aankom en vooral nu omdat ik al in de overgang zit en daar worden toch de meeste vrouwen zwaarder.
Ghost Nivolet 6LC

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 20 dec 2014 18:00

Respect voor zo veel afvallen! Misschien zelfs een beetje te veel, dat je nu zo'n laag vetpercentage hebt? Dat maakt je lijf kwetsbaarder, en als je dan ook nog vaak en zwaar traint, komt er een moment waarop je lijf aan de rem trekt - wat het nu misschien al een beetje doet, als je merkt dat je moeier wordt en het sporten niet meer zo lekker gaat. Als je dat niet serieus neemt, kun je erger overtraind raken. Dus mij lijkt in elk geval afwisseling met rustigere (eventueel langere) trainingen slim, en vaker een rustdag. Of misschien iets van trainingsbegeleiding, van iemand die je zorgen om je gewicht meeneemt?

Overigens is het koud krijgen na spinning niet zo gek, als je net daarvoor hebt gezweten en diep bent gegaan.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 21 dec 2014 18:21

louise schreef:Maar hoe diep ga je dan, bij spinning? Kijk je wel eens naar je hartslag, wat die doet? Want daar staat of valt het mee, qua intensiteit, dus of zo vaak trainen te veel is of niet. Een beetje zitten peddelen is nogal wat anders dan diepgaan.
@ Sweety En: hoe erg laat je je opzwepen door de instructeur? Want die hebben vaak de neiging zelf een idee te hebben over hoe hard jij moet trainen...ook als je wat rustiger aan wilt doen bijvoorbeeld door een blessure, gaan zij zitten schreeuwen dat je die knop verder moet draaien. Ze moeten zich er gewoon niet mee bemoeien en de muziek aan zetten.:)

Als je zo hard en zo veel traint omdat je bang bent om weer aan te komen; je valt juist af van rustige duurtrainingen waarbij je vet verbrand.
Maar vrouwen en losgaan, tsja... Eén van de trainers bij mijn atletiekvereniging heeft meegemaakt dat een nieuwe dame ervan overtuigd was dat vrouwen niet konden of mochten zweten.
Ehm? Waarom zouden vrouwen dan zweetklieren hebben? Voor de sier? Wat een onzin. Maar inderdaad, ik heb dat soort absurde en preutse toestanden ook wel meegemaakt van vrouwen. Aan vrouwen mag je niet zien dat ze zich hebben ingespannen want dat is niet vrouwelijk ofzo, of om je voor te schamen. Waar komt die flauwekul toch vandaan vraag je je af.
Er is geen land ter wereld waar zo ontzettend denigrerend wordt gedaan over oudere mensen als Nederland, zeker als het vrouwen betreft.

Is dat zo? Ik las toevallig net vanochtend dat zo ongeveer alle 50+-vrouwen die je op TV ziet cosmetische chirurgie (op z'n minst botox) hebben ondergaan. Dat past wel in dat plaatje!

Louise
Nou, daarmee bewijs je toch juist mijn punt? Je komt alleen nog maar als 50+ vrouw op tv als je rommel in je rimmels hebt laten spuiten, anders ben je te oud/lelijk/oninteressant > afgeserveerd. Dan pas je niet meer in het profiel. ;) Kerels op tv daarentegen mogen best dik, uitgezakt, morsig en oud zijn. Maarten van Rossem hoeft toch ook niet weg omdat ie onderhand vergroeit is met zijn zwarte trui? Dat moet een vrouw eens flikken, twitter zou exploderen.
Koot en Bie zongen het al "Oude lullen moeten weg, ze lopen alleen maar in de weg". Helaas vinden heel veel mensen dat echt. We gaan een beetje of topic...maar dat mag als je oud bent, dan snap je het allemaal niet meer zo. ;)
Veni. Vidi. Fietsie.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 21 dec 2014 18:57

TumTumTum schreef: Maar inderdaad, ik heb dat soort absurde en preutse toestanden ook wel meegemaakt van vrouwen. Aan vrouwen mag je niet zien dat ze zich hebben ingespannen want dat is niet vrouwelijk ofzo, of om je voor te schamen. Waar komt die flauwekul toch vandaan vraag je je af.

Ja, nog een voorbeeld: ik stond ooit eens bij de slotklim van een etappe in de Alpen van de Tour Feminin (toen die nog bestond), en het was slecht weer: nat en koud. De rensters waren duidelijk aan het afzien. Om me heen was het commentaar: 'Ach, wat zielig voor die meisjes, zo zwaar, en dan regent het nog ook'.
TumTumTum schreef:Kerels op tv daarentegen mogen best dik, uitgezakt, morsig en oud zijn.
Haha, ja, ik kan Jan Boskamp niet zien op TV zonder letterlijk dat te denken, ja.
TumTumTum schreef:We gaan een beetje of topic...maar dat mag als je oud bent, dan snap je het allemaal niet meer zo. ;)
:lol:

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 22 dec 2014 19:06

Ik train op dit moment met een virtuele trainer is van Club Virtuel met Evert van der Zee. Ik heb vandaag virtueel de Mont Ven toux gefietst. En als ik dus pijn aan mijn knie zou hebben ga ik gewoon minder zwaar de virtuele trainer merkt dit toch niet. Maar dit doe ik alleen in uiterste noodgeval ik geef altijd 100% anders hoef ik niet te trainen. Ik ben altijd heel erg gedisciplineerd voor mij zelf anders was ik in 2 jaar geen 42 kg afgevallen dit gaat alleen met hard trainen, op het eten letten en ijzersterke discipline.
Ik wissel zware trainingen altijd af met rustige duurtrainingen of hersteltrainingen. Ik ga niet elke dag een zware training doen al zou ik het willen het gaat lichamelijk niet meer.
Ghost Nivolet 6LC

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 24 mar 2015 02:13

@klimmer
Wanneer neem je die creatine dan in, Voor,tijdens of na de training. (ik vermoed erna)

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 08 jan 2016 10:44

Ik pak dit nog een keer op. Op dit moment ben ik heel erg moe maar ja wat wil je ook met 3 weken menstruatie. Dus mijn level met hardlopen en op de fietstrainer word nu minder.

Huisarts wil er nog niks aan doen en ik moet afwachten.
Wat is de overgang toch leuk. :(:cry:
Ghost Nivolet 6LC

Gesloten