Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Overgang en fietsen

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 24 mar 2018 19:13

Besef heel goed wat de risico's zijn van hormonale suppletie na de overgang, je zal niet de eerste zijn die er borstkanker van krijgt... Ijzer is voor de overgang vaak een probleem bij vrouwen (door het bloedverlies), na de overgang is vaker vitamine B12, D en foliumzuur een probleem.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 24 mar 2018 19:26

Daarom ben ik al sinds een paar maanden gestopt met de hormonen. Vitamine B12 neem ik al sinds jaren ook omdat ik vegetariër ben.
Ik was natuurlijk ook bang voor borstkanker en door de hormonen hield ik veel vocht fast kreeg mijn ringen niet meer van mijn vingers.

Nu nog maar afwachten hoe lang het nog duurt ook met opvliegers en de rest. Mijn vriendin zei al ik zal mijn baarmoeder maar laten verwijderen dan heb ik tenminste daar geen last meer van.

Ik wacht maar af wat mijn huisarts en mijn bloedwarden zeggen.
Ghost Nivolet 6LC

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 25 mar 2018 20:42

erikkie39 schreef: 24 mar 2018 19:13 Besef heel goed wat de risico's zijn van hormonale suppletie na de overgang, je zal niet de eerste zijn die er borstkanker van krijgt...
Hormoon suppletie door het regulier systeem is op basis van medicijnen/pharmacy en daar zit al een wezenlijk verschil in uitkomst van bijwerkingen.

Dat wil niet zeggen dat hormoon suppletie niet goed zou zijn want als dat zo zou zijn dan zouden alle vrouwen vanaf kinds af aan die dus wel een hormoon balans hebben (lees; de juiste verhouding oestrogeen/progesteron) ziek moeten zijn ....
De problemen omstaan juist als die balans er niet meer is dus naarmate men ouder wordt en de balans verstoord raakt door oa:
A het natuurlijke proces
B de overload van toxines en oestrogeen rijke voeding die overgans klachten veroorzaken

Overigens geld dit ook voor de mannen het is bekend uit onderzoek dat het "spul" in kwaliteit zeer achteruit gaat en ook bij mannen is er en hormonale onbalans waarbij oestrogeen (achtige stoffen) zeer zeker een boosdoener is. Het is dus zeker niet een exclusief vrouwen probleem.

Verder weet ik niet wat voor hormonen je hebt gehad, maar progesteron is een heel veelzijdig hormoon ga op onderzoek uit mn in het engels om te lezen wat precies.

Borstkanker bij vrouwen heeft ook een andere oorzaak nl. de smart phone. Artsen kunnen al zien aan de tumor vorming op de linkerborst of je daar een SM draagt ...
Ook hier ga op onderzoek uit er is genoeg te vinden mn in het engels.


Omdat het onderwerp zo veel meer behelst dan puur hormonen er zit nl ook een heel verhaal aan vooraf bv. cholesterol, verzadigde vetten, wifi, xeno oestrogenen, lijnzaad, soja, plastics etc etc etc ze hebben op eea. manier ergens in de keten een effect op je hormoon balans.
Het is dus maar net waar je wil gaan kijken en de oplossing wil zoeken dwz. symptoom bestrijding of bij de oorzaak beginnen.

Maak gebruik van het internet er is een schat aan informatie te vinden mbt. dit onderwerp en doe er je voordeel mee.

Zomaar mijn 2 centen

Om een voorbeeld te geven 2 vid die aangeven hoe gruwelijk de situatie is
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... YYf8cLUV5E
https://www.youtube.com/watch?v=Eo3ObvS4ADk
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mar 2018 21:12

@ Velo, ik ben benieuwd wat je achtergrond is. Op internet is veel te vinden, zoals je zegt, maar net zoveel onzin als waardevolle artikelen. Ik bespeurde in een eerdere reactie van je een nogal "alternatieve" denkwijze.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 25 mar 2018 21:17

Dat klopt ik ben niet zo van de reguliere kant van het verhaal er is genoeg te lezen aan feiten die je wel tot nadenken aanzetten, echter ik dwing niemand, maar probeer wel een ieder die dit leest te motiveren om op onderzoek uit te gaan en te beseffen waar je je aan uitlevert kan het niet anders zeggen.

Ik moet echter oppassen dat het wel bij het onderwerp blijft omdat anders de moderatoren gaan ingrijpen en dat is ook wel begrijpelijk.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 26 mar 2018 10:51

velo schreef: 25 mar 2018 20:42
erikkie39 schreef: 24 mar 2018 19:13 Besef heel goed wat de risico's zijn van hormonale suppletie na de overgang, je zal niet de eerste zijn die er borstkanker van krijgt...
Hormoon suppletie door het regulier systeem is op basis van medicijnen/pharmacy en daar zit al een wezenlijk verschil in uitkomst van bijwerkingen.

Dat wil niet zeggen dat hormoon suppletie niet goed zou zijn want als dat zo zou zijn dan zouden alle vrouwen vanaf kinds af aan die dus wel een hormoon balans hebben (lees; de juiste verhouding oestrogeen/progesteron) ziek moeten zijn ....
De problemen omstaan juist als die balans er niet meer is dus naarmate men ouder wordt en de balans verstoord raakt door oa:
A het natuurlijke proces
B de overload van toxines en oestrogeen rijke voeding die overgans klachten veroorzaken

Overigens geld dit ook voor de mannen het is bekend uit onderzoek dat het "spul" in kwaliteit zeer achteruit gaat en ook bij mannen is er en hormonale onbalans waarbij oestrogeen (achtige stoffen) zeer zeker een boosdoener is. Het is dus zeker niet een exclusief vrouwen probleem.

Verder weet ik niet wat voor hormonen je hebt gehad, maar progesteron is een heel veelzijdig hormoon ga op onderzoek uit mn in het engels om te lezen wat precies.

Borstkanker bij vrouwen heeft ook een andere oorzaak nl. de smart phone. Artsen kunnen al zien aan de tumor vorming op de linkerborst of je daar een SM draagt ...
Ook hier ga op onderzoek uit er is genoeg te vinden mn in het engels.


Omdat het onderwerp zo veel meer behelst dan puur hormonen er zit nl ook een heel verhaal aan vooraf bv. cholesterol, verzadigde vetten, wifi, xeno oestrogenen, lijnzaad, soja, plastics etc etc etc ze hebben op eea. manier ergens in de keten een effect op je hormoon balans.
Het is dus maar net waar je wil gaan kijken en de oplossing wil zoeken dwz. symptoom bestrijding of bij de oorzaak beginnen.

Maak gebruik van het internet er is een schat aan informatie te vinden mbt. dit onderwerp en doe er je voordeel mee.

Zomaar mijn 2 centen

Om een voorbeeld te geven 2 vid die aangeven hoe gruwelijk de situatie is
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... YYf8cLUV5E
https://www.youtube.com/watch?v=Eo3ObvS4ADk
Sorry hoor, maar dit is complete bullshit. Ik wil mezelf niet op de borst slaan, maar ik ben als arts gepromoveerd op hormoontherapie bij postmenopausale vrouwen met borstkanker, en kom jaarlijks op alle grote congressen waar ik ook zelf presentaties heb gegeven op de grootste podia.

Jouw verhaal over smartphones heb ik nog nooit gehoord buiten de kroegpraat om, en je gezwam over 'balans' is alleen maar afkomstig van kwakzalvers die hopen dat vrouwen zo wanhopig zijn dat ze veel geld neerleggen voor zulke onzin. Enige waar je wel gelijk in hebt is dat overgewicht leidt tot toename van oestrogeen bij pm vrouwen, en dus een risicofactor is voor borstkanker. Maar daar is maar 1 effectieve oplossing: afvallen (lees: fietsen!)
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 26 mar 2018 15:05

erikkie39 schreef: 26 mar 2018 10:51
Sorry hoor, maar dit is complete bullshit. Ik wil mezelf niet op de borst slaan, maar ik ben als arts gepromoveerd op hormoontherapie bij postmenopausale vrouwen met borstkanker, en kom jaarlijks op alle grote congressen waar ik ook zelf presentaties heb gegeven op de grootste podia.

Gefeliciteerd dat je ons kenbaar maakt dat je afgestudeerd bent en wat jammer dat je een verlengstuk bent geworden met een financieel belang van een industrie die geen belang heeft bij gezonde mensen, maar wel van zieke mensen omdat dat het business model is.

Verder is het steeds het zelfde verhaal dat zodra iemand de onwetende burger er op wijst dat er een andere kant is er gelijk op ingehakt wordt omdat er belangen op het spel staan (lees: heel veel geld) en die belangen moeten verdedigd worden.

Wat je vergeet is dat er steeds meer van je ex collega's (in binnen en buitenland) klokkenluider worden en de gewone mensen deel maken van hoe het spel gespeeld wordt en dat gezondheid van de burger ondergeschikt is aan het geld verdienen.

Wat jammer dat je niet op de hoogte van van mijn kwakzalver verhaal over smart phones is jammer mn. voor al die mensen die klachten hebben en de reguliere zorg waar je deel van uit maakt het afdoet als kroegpraat terwijl welzijn van patiënten het doel zou moeten zijn en dat begint met je patiënten serieus nemen..


over 'balans' is alleen maar afkomstig van kwakzalvers die hopen dat vrouwen zo wanhopig zijn dat ze veel geld neerleggen voor zulke onzin.

Mijn insteek was/is om duidelijk te maken dat hormoon disbalans veel verder gaat en de oplossingen die er zijn niet alleen behaald worden door het reguliere systeem. Verder staat het iedere vrouw vrij om daarin haar eigen keuzes te maken ik heb daar geen belang bij welke keuze gemaakt wordt.
Gelukkig kosten de oplossingen waar jij voor staat en financieel deelgenoot van bent gemaakt geen geld `(zie je jaarlijkse zorgkosten ...)


Enige waar je wel gelijk in hebt is dat overgewicht leidt tot toename van oestrogeen bij pm vrouwen, en dus een risicofactor is voor borstkanker. Maar daar is maar 1 effectieve oplossing: afvallen (lees: fietsen!)


Overgewicht geeft een wc rol aan klachten en risico's dat gaat wel iets verder als alleen borstkanker waar je naar verwijst.



De meeste van je collegas zullen wel toegeven dan een ongezonde leefstijl de reden is van klachten ed, het grappige is dat je volgens het systeem alleen goed kan functioneren dankzij medicijnen ...

Nog frappanter is het dat medici wel de eed van hypocrates hebben afgelegd (laat voeding uw medicijn zijn) en vervolgens alleen maar medicatie uitschrijven.
Volgens mij is dat niet handelen in de geest van de eed van hypocrates tenzij medicatie tegenwoordig ook gezien wordt als voeding.

Fietsen is als onderdeel van een gezonde leefstijl zeker aan te bevelen al was het maar omdat de gewrichten minder belast worden dan bv. bij rennen zijn we het toch nog ergens over eens.
....

Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 26 mar 2018 15:11

Ok, dat is ver genoeg.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gesloten