Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Welke helmen dragen jullie eigenlijk?

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 25 sep 2013 09:38

Ik vroeg me af welke helmen/merken/types, andere dames het liefst dragen ?. Ik vraag het specifiek aan andere dames, omdat zij vaker hun haar in een staart dragen en waarschijnlijk een kleiner hoofd hebben dan de heren..

Mijn, overigens perfekt passende, Giro Atmos is na tien jaar gebruik wel aan vervanging toe en ik wil ook eens wat anders op mijn koppie. Met mijn 55cm. hoofdomtrek zit ik vaak tussen twee maten in. Zo heb ik nu een Small die bijna op z'n grootst staat afgesteld, staart past prima in het gaatje ad. achterzijde. Maar als het koud is past er geen ( dunne) muts onder helaas. Als ik een Giro Atmos in het Medium neem, zal ik het gehele jaar door een muts moeten dragen, niet echt ideaal ;)

Ik heb al vele merken/types gepast, maar nog niet de helm gevonden die goed past. De Catlike/ Kask waren te ruim aan de zijkanten, de ander Giro modellen zaten niet lekker. Met de Las Victory kan je geen staart kwijt... de Lazer kan ik nergens in mijn omgeving passen...

Helmen zijn net als zadels erg persoonlijk, die moet je gewoon passen en uitproberen. Helaas is dat in de praktijk erg lastig, ik heb heel wat winkels al gezien en die hebben niet alle merken in huis. Ik hoop op deze manier iets meer kennis te vergaren, zodat ik wat gerichter op zoek kan gaan naar een nieuwe/goede helm.

Dus welke helmen dragen jullie? met/zonder haar in staart? met/zonder muts etc. Kortom alles wat je kwijt wilt over je helmpje!! Alvast bedankt....

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 sep 2013 11:22

Een zwarte van BBB, type Phoenix. Volgens mij niet persee een damesmodel, wist niet eens dat dat bestond. Met sporten heb ik mijn haar altijd in een lage staart, geen last van met helm. Ik heb voor 's winters zo'n mutsje dat je er onder kan dragen maar dat hoeft alleen maar bij ernstige vrieskou want mijn (krullerige) haar heeft een hoge isolatie-graad.:)

Ik vind wel dat je in winkels nooit veel keus hebt, meestal maar een of twee merken en dan maar een paar modellen. Wel in webshops, maar dan kan je weer niet passen en kijken. Als ik ooit een nieuwe nodig heb ga ik wel eens wat uitgebreider kijken, eerlijk gezegd heb ik nu maar wat gekocht, gewoon de helm die ik het mooiste vond. Zit verder prima dus ik was al tevreden.
Veni. Vidi. Fietsie.

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 25 sep 2013 13:06

Ik heb een Giro Aeon in een maat S. Ik heb mijn haar altijd in een 'hoge' staart en dat past prima door het gaatje aan de achterkant van de helm. Voor de winter heb ik een muts of een haarband op. De helm moet ik dan wel op z'n grootst afstellen, maar het past nog steeds.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 25 sep 2013 13:16

Ik heb een Bell Volt maat S. Mijn haar is niet zo lang dat er een staart in kan, dus daar kan ik verder niets over zeggen. Bij mij past er ook een muts, buff of haarband onder, moet hem dan wel wat ruimer afstellen, maar dat gaat prima.

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 25 sep 2013 14:13

Mijn vriendin rijdt met een Bontrager Circuit WSD.
Bij elke Trek dealer te krijgen en als ie niet beviel kon ze hem binnen 30 dagen ruilen of terug brengen, waar ze overigens geen gebruik van heeft gemaakt.

judith85
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2010 18:25

judith85 26 sep 2013 16:42

Ik heb/draag nu andere helmen, maar de allerbeste 'staarten-helm' (zodat 'ie boven het bandje langs kan ipv eronder, zit de helm bovendien veel steviger) vind ik nog altijd de Bell Volt. Bovendien een mooie helm.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 26 sep 2013 17:08

Ik heb geen staart, maar wel een heel groot een hoog hoofd juist (om te illustreren: van die gewone, goedkope petjes staan als een soort eierdopje losjes bovenop mijn kop, en waaien er dus bij het eerste windvlaagje af - zo'n hoofd dus ;) )

De enige helm met een goede pasvorm voor mij is de Bell Delirium (dat ik weet). Ik ben al aan m'n zoveelste toe. Wat een ontdekking, want daarvoor had ik nog nooit een goedzittende helm gehad. Muts en buff kunnen eronder. Stomste eraan vind ik nog de naam :P Een tijdje terug zou-ie eruit gaan, maar hij is er weer, of gebleven, gelukkig.

Het is inderdaad heel persoonlijk, en zeker niet zo dat je als vrouw per se een speciaal vrouwenmodel nodig hebt.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 sep 2013 18:13

Bell en Giro hebben naar mijn weten een min of meer vergelijkbare pasvorm.
Less is bore

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 26 sep 2013 19:51

Bedankt voor de reakties zover!.... Ik ben zelf ook niet echt van de vrouwenhelmen, vaak zijn het gewoon unisex modelletjes die ze "vrouwvriendelijk" hebben gemaakt met een leuk kleurtje, bloemetjes oid.. Ik wil graag een zwart-wit of een geheel witte helm ( mijn atmos was zwart), zodat het ook goed bij mijn fietsen/outfits past.

Ik zal zeker naar die Bell helmen gaan kijken en die passen, die had ik nog niet bekeken, op de plaatjes ziet die er inderdaad wel mooi uit. Ook ben ik nog steeds op zoek naar een Lazerdealer... het "schijnt" (gelezen in reviews) dat de Genesis (of de Helium), ook een soortgelijke pasvorm als de Atmos heeft . Daarbij zag ik in het "haar los of staarten" topic, dat deze een geheel open achterzijde heeft. Maar eerst ga ik kijken waar ik die Bell helmen kan gaan passen .... (wordt vervolgd)

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 28 sep 2013 01:46

daniel1975 schreef:Bell en Giro hebben naar mijn weten een min of meer vergelijkbare pasvorm.
Bell en Giro behoren tot één dezelfde firma.
(Bell lijfde Giro in in 2003)
Volgens mij verschillen de pasvormen van Bell en Giro juist
Niet alle Giro helmen hebben dezelfde pasvorm overigens. Een paar modellen wijken dan weer af.


- Specialized heeft helmen met een "Hairport"
- Rudy Project Windmax

Hier nog een topic uit 2010
http://forums.teamestrogen.com/showthread.php?t=38074

Anske
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2013 22:14

Anske 28 sep 2013 17:11

Ik draag de Giro Air Attack, ik heb geen staart maar wel een bandana of een mutsje eronder

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 30 sep 2013 10:47

Bedankt, Golden Ratio voor die link, was erg behulpzaam! en ja, de pasvormen van Bell en Giro verschillen inderdaad. niet iedere giro helm heeft dezelfde pasvorm, de Ionos en de Aeon zitten bij mij voor geen meter....

Helaas waren de Bell helmen ( Sweep/Volt) dan ook niet een goede match voor mijn koppie, drukte erg op mijn voorhoofd. Als troost, ietwat gefrustreed naar het WK gekeken zaterdagmiddag en ik ging helmen tellen & kijken.... Wat droegen die dames allemaal op hun hoofd? De helmen van Casco, Kask, Catlike, Giro, Bell etc...vlogen in een rap tempo door het beeld. Maar het viel mij op dat er ook heel wat Lazer's te zien waren. De helm die ik ook nog heel graag zou willen uitproberen......................

Tijdens het tv kijken, het net afgezocht naar meer reviews en wat winkels/lazer dealers gebeld in andere delen van het land (ik schrok erg van hun prijzen). Op het net bleken die prijzen een stuk aangenamer en uiteindelijk besloten dat ik er gewoon een ging bestellen ( ben het aflopen van winkels & passen van helmen wel zat zo ondertussen). Ik ben meestal wel een voorstander om de (lokale) FM te "ondersteunen" als het "maar" een tientje of twee scheelt, maar een verschil van ruim 70 euro, vind ik iets te ver gaan.

Hopelijk krijg ik mijn Lazer helm morgen in huis ( als die niet past, kan ik hem altijd nog terug sturen) en ik hoop dat dit het einde wordt van mij "quest" voor een andere helm....Anders wordt het weer een Giro Atmos ( witte?) en moet ik gewoon maar een muts over mijn helm dragen als het koud wordt....

Plaats reactie