Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

welke broek

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 22 aug 2012 08:12

Hoe kies je een goede fietsbroek? Ik heb nu een broek van een vereniging, herenmodel met iets breder zeem en bretels. Fiets hier tochten van 100km mee, zonder problemen. Als een broek en dameszadel (beide zeer standaard) met 100km geen problemen geven, mag ik er dan vanuit gaan dat dit ook goed blijft zitten bij langere afstanden en dat ik misschien niet meer eisen hoef te stellen?
Alleen die bretels kan ik niet aan wennen, zit lekker met fietsen, maar als ik een toilet moet bezoeken kan ik mezelf half uitkleden. Is een broek zonder bretels minder comfortabel met fietsen? Hoe beoordeel je in een winkel of een broek goed zit? Waaraan voldoet een goede zeem? Dat merk je lijkt mij pas na x-km fietsen.

Dus hoe zoek ik voor mij de ultieme fietsbroek (geschikt voor langere tochten) zonder mezelf arm te kopen aan allerlei modellen? Ik heb gehoord dat de Assos goed is, maar betaal je dan voor het merk of voor comfort?
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 22 aug 2012 09:51

Ik ben een man, maar wel op de hoogte van de kledingkeuzes van mijn fanatiek fietsende vriendin. Fijn op je fiets zitten is een kwestie van een goed afgestelde fiets, een passend zadel en een fijne fietsbroek. Als jij 100km fietst in een herenbriek dan verwacht ik dat je 50 kilometer later nog steeds comfortabel op de fietszit. 100km is toch al snel een uurtje of vier in het zadel. Datis meer dan lang genoeg om in te schatten of een broek lekker zit.
En of een broek lekker zit, daar kom je vooral achter op de fiets. Mijn billen zijn niet heel kritisch. Elk zeem (zolang het geen heel dikke prop is) bevalt me wel. Ik kies dan mijn broeken gewoon uit op het uiterlijk.
En die helpen is inderdaad een gedoe. Zeker als je onderweg even het bos in moet duiken voor een sanitaire stop. Er zijn genoeg alternatieven zonder helpen. Die ook comfortabel zitten. Mijn vriendin rijdt in 'helploze' broeken van bioracer en ultima. Broeken van een eurootje of 70.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 24 aug 2012 21:18

Ik vind bretels ook niks, veel te onhandig. Ik heb altijd broeken zonder. Ik kan ze niet kopen zonder te passen, want ik moet goed opletten dat de zeem breed genoeg is voor onder m'n zitbotjes. Dat kan ik in de kleedkamer prima voelen.Mannenbroeken zijn te smal, de meeste (maar niet alle) vrouwenbroeken passen wel. Maar het verschilt zelfs per merk, dus het is niet zo dat één merk altijd goed zit. Er is wel verschil in hoe lang de zeem meegaat, na hoe veel keer wassen hij dun wordt, maar ik kan verder niet zeggen of het ene merk beter is dan het andere, en zeker ook niet dat dure broeken altijd beter zijn ofzoiets. Ik heb o.a. Assos, Agu, Odlo en Nike.

Als je met 100 km geen last hebt, is de broek-zadel-combi goed, anders had je het echt al wel gemerkt. Wil niet zeggen dat een veel langere tocht pijnvrij verloopt: zitvlees is ook een kwestie van trainen. Ik bedoel: als je in één keer 200 km gaat rijden, krijg je zelfs in de beste broek nog wel een zere kont. Als je meerdaagse tochten gaat doen, kan ik aanraden om verschillen merken en/of pasvormen mee te nemen, voor de afwisseling, zodat een eventueel naadje ofzoiets niet steeds het zelfde is.

Groet,

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 27 aug 2012 11:59

Als je 100km probleemloos kunt fietsen dan is er inderdaad met die broek niets mis.

Zeker bij zemen geldt dat je moet zoeken wat bij je past, ik heb zowel dames als herenzeems. Er zijn dameszeems die ik verschrikkelijk vind, maar sommige vind ik dan weer erg fijn.

En doe mij maar wel bretels, blijft de broek tenminste goed zitten. Als je niet kan kiezen, de Castelli premiata heeft afneembare bretels ;-)
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 19 sep 2012 19:18

Ik denk dat de merken die echt heel veel tijd, geld en energie stoppen in dames kleding wel weten wat fijne kleding voor fietsende vrouwen is. Kijk eens bij Castelli, Assos, Specialized, om er maar eens een paar te noemen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie