Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Deerns op de fietse

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 17 jul 2012 09:13

Leuk initiatief: http://www.keiaosers.nl/damesfietstocht.php

Deerns op de Fietse (dames op de fiets)

Fietstocht voor dames die enerzijds eindeloos willen genieten van de sfeer, de gezelligheid en het prachtige landschap en anderzijds sportief willen afzien en vervolgens met een voldaan gevoel willen finishen.

Datum: Zaterdag 1 september 2012
Organisatie: Toerclub Keiaosers Keijenborg
Startadres: Gasterij Winkelman, St. Janstraat 3, 7256 BA Keijenborg
Starttijd: 9.00 tot 11.00 uur
Afstanden: 75 en 100 km.
Deelname: Uitsluitend voor dames.
Kosten: 4 euro voor NTFU leden en 5 euro voor niet leden.
Inschrijving: Op de dag zelf, of via voorinschrijving.
Routes: Volledig uitgepijld.
Aanwezig: Kleed- en douchegelegenheid
EHBO. Materiaalwagens op de route voor bandenwissels en pechgevallen

Pauzegelegenheid: 2 sfeervolle horecagelegenheden met toiletvoorzieningen en goede
verzorging onderweg

Parcours: 75 km. route: Fietsen door de afwisselende Achterhoek met haar
karakteristieke landgoederen, slingerende weggetjes en het licht
glooiende bosgebied van het Montferland.

100 km. route: Uitdagend fietsen door het heuvelachtige Montferland
en de veelzijdige Duitse grensstreek. Met beklimmingen van de Muur
van Zeddam, Elterberg 7%, Rijsberg, Peeskesbult en Drieheuvelenweg.

Deerns op de Fietse (dames op de fiets)
Het zal grenzeloos genieten worden op zaterdag 1 september tijdens de allereerste editie van “Deerns op de Fietse” in de Achterhoek. Een uniek fietsevenement, exclusief en uitsluitend voor Deerns (dames). Door een toenemend aantal dames op de fiets en daarmede een groeiend aantal tijdens toertochten, is een evenement speciaal voor hen zeker op zijn plaats. Dat ze echt goed kunnen fietsen, blijkt wel uit de voorbij schietende vrouwenpelotons in de Waalse en Limburgse klassiekers.

Door ruime ervaring met de organisatie van weg- en veldtoertochten, met als hoogtepunt de 3 sterren Omloop van de Graafschap in 2012, gaat Toerclub Keiaosers uit Keijenborg deze nieuwe uitdaging aan. Naast het welbekende “Ladies Ride” evenement, zal er nu een “Ladies Only” georganiseerd worden door een NTFU vereniging. De club zal deze dag duidelijk uitgepijlde routes van 75 en 100 km. lengte volledig uitzetten. Met deze afstanden wil men een leuke fietsdag bieden en al het schoons van de Achterhoek laten zien. Niet voor niets is deze streek uitgeroepen tot fietsprovincie van het jaar in 2012. Het zal een toertocht worden waarbij het draait om een combinatie van enerzijds gezelligheid en anderzijds sportieve uitdaging. Na een schitterende dag zal men met een voldaan gevoel huiswaarts keren.

Er worden op het parcours pauzemogelijkheden geboden in twee sfeervolle horeca- gelegenheden met sanitaire voorzieningen en een uitgebreide menukaart. Onderweg zal er een consumptie aangeboden worden en zullen daarnaast ook voldoende andere terrassen gepasseerd worden voor een onverwachte tussenstop. Er zijn materiaalwagens op de routes aanwezig voor een snelle bandenwissel en andere malheur. Vanzelfsprekend zal er een goede verzorging zijn en is douche- en kleedgelegenheid aanwezig. Ondanks dat veiligheid hoog in het vaandel staat en het dragen van een fietshelm sterk aanbevolen wordt, is ook de EHBO van de partij.

Parcours
De route van 75 km. is uitermate geschikt voor de race- of toerfiets en zal over smalle, rustige weggetjes door het bosrijke Achterhoekse landschap en het licht glooiende Montferland slingeren. Typisch voor dit gebied zijn de kleine dorpjes die verscholen liggen tussen de heuvels, bossen en akkerland. Men fietst langs havezaten omringt door landgoederen met prachtige lanen, velden en boerenhoeves. Aan de patronen en kleur van de raamvensters kan men zien tot welk landgoed ze behoren. De onverwachte uitzichten zullen deze tocht nog verrassender maken.

De afstand over 100 km. zal een sportieve uitdaging worden met enkele leuke klimmetjes in de heuvels van het Montferland en de veelzijdige Duitse grensstreek. De steile klim van 7% naar Hoch Elten is zeker de moeite waard. Bovenop de 82 m hoge Elterberg heeft men een schitterend panorama over de omgeving. Het Duitse Elten hoorde van 1945 tot 1963 tot Nederland. Toen het aan Duitsland terug werd gegeven heeft een aantal handelaren daar slim gebruik van gemaakt. De avond voor de teruggave stond het hele dorp vol met vrachtwagens met boter geladen. De volgende ochtend stonden die dus weer in Duitsland. Ze waren de grens niet gepasseerd en hoefden dus geen invoerrechten te betalen. Ook op de minder steile hellingen van de Peeskesbult, Muur van Zeddam, Rijsberg en de glooiende Drieheuvelenweg zal het flink zwoegen worden. Dit bied de deelneemsters een mooie gelegenheid om zich hier op een sportieve wijze met elkaar te meten.

Verwachtingen
Deze tocht zal voor de allereerste keer georganiseerd worden door de Keiaosers. Een gelijkwaardig fietsevenement alleen voor dames, is uniek in Nederland en is niet te vergelijken met de “Ladies Ride”. Een exact aantal deelnemende Deerns is door de toerclub niet in te schatten. Dat het echter een geweldig leuke fietsdag zal worden staat nu al vast. Bij voldoende belangstelling en positieve reacties, zou de club eventueel een dames MTB versie willen organiseren op zaterdag 17 november. Dit zou dan voorafgaand aan de reeds geplande veldtoertocht van die zondag zijn

Inschrijven en starten voor deze “Deerns op de Fietse” toertocht kan op zaterdag 1 september van 9.00 tot 11.00 uur bij Gasterij Winkelman in Keijenborg. De deelnamekosten voor deze toertocht bedragen 4 euro voor NTFU leden en 5 euro voor niet leden. Nadere info en de laatste nieuwtjes zijn te vinden op http://www.keiaosers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.







Startplaats:
KEIJENBORG

Locatie:
Café Winkelman, St. Janstraat 3, 7256 BA Keijenborg

Starttijd:
75 & 100 km
09.00 - 11.00 uur

Inschrijving:
Op 1 september bij de startlocatie, of via voorinschrijving





Info Bert Jansen 0575-461015
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 17 jul 2012 12:16

Ja, ik had hem ook net gezien, zeker een leuk initiatief! Ik heb een paar jaar geleden de Omloop van de Graafschap van deze vereniging gereden en dat was toen een mooie tocht en goed uitgepijld. Ben dus zeker van plan de 100 km te gaan fietsen. Achterhoek en de klimmetjes van het Montferland: altijd leuk...

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 17 jul 2012 16:03

Leuk, ik zal 'm doosrtsuren naar mijn vriendin, die fietst bij Langszij.

Welgrappig vind ik dat het helemaal gericht is op vrouwen, maar de contactpersoon is dan Bert Jansen. ;)
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 17 jul 2012 16:48

Hee, wat grappig, ik fiets ook bij Langszij, ben nu wel benieuwd wie je vriendin is....

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 17 jul 2012 16:55

Floor, ze is nu net dit jaar gestart en rijdt volgens mij op disndag in de A-groep. Maar omdat ze net een nieuwe baan heeft, is ze de afgelopen 2 keer niet geweest. Ken je haar?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 17 jul 2012 17:09

Nee, ken haar niet. Ben zelf niet zo heel vaak op de training geweest dit jaar, dus de nieuwe meiden ken ik niet zo goed. Het is vaak moeilijk ivm m'n werk om 18.30 in Nijmegen te halen. Maar ik heb goede voornemens voor na de vakantie :) Ik geef in het winterseizoen trouwens spinning voor Langszij samen met de trainster van de B-groep.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 17 jul 2012 17:10

Oh grappig, ik zal het tegen haar zeggen!
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 28 aug 2012 13:32

Schopje voor dit leuke initiatief
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 28 aug 2012 13:35

Hij staat nog steeds op het programma, mits het weer zich een beetje gedraagt....

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 29 aug 2012 12:13

En ik neem ook nog 5 (fiets)vriendinnen mee. Hopelijk wordt het redelijk weer.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 19 sep 2012 14:27

hoe was het?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 19 sep 2012 15:18

Ik heb een prima dag gehad. Route was voor mij grotendeels al bekend werk, maar voor mijn gezelschap niet. Kon ik mijn reputatie als route-miep van de club weer eer aandoen :) Pauzeplek van de organisatie overgeslagen en heerlijk op het terras van het Peeske gezeten. Daarna was er wel een stuk draaien en keren richting Didam/Wehl waar het een beetje voelde als kilometers maken voor de kilometers. Daar is volgens mij wel een stukje te verbeteren. Nadien was het ook nog erg gezellig op het terras in Keijenborg. Weer was prima en voor een eerste keer leek me de deelname OK. Verder eigenlijk gewoon een NTFU toertocht zoals ik die gewend ben. Ben wel benieuwd of er veel vrouwen hebben deelgenomen die normaal gesproken niet naar toertochten gaan.

Plaats reactie