Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Vriendin wil fietsen...

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 04 mei 2012 10:36

girlinred schreef: Zou in ieder geval een zadel zoeken waar ze enigszins lekker op kan fietsen, denk niet dat dat specifiek een vrouwenzadel hoeft te zijn.. Zo'n rolls als je die nog ergens in de kast hebt liggen, is wel een beetje een allround zadel volgens mij.
Volgens mij niet. Dat Leontien van Moorsel grootse prestaties leverde op dit zadel zegt niet alles.... Bovendien, damesracezadels zijn er al vanaf een eurootje of 30. Valt best mee toch? In dit forum is een heel topic geweid aan dit onderwerp. Terecht, 't lijkt mij de hel om als vrouw 60 km of meer op een herenzadel te moeten fietsen.
girlinred schreef: je kan beginnen met gewone pedalen, want veel mensen vinden het in het begin toch eng om vastgeklikt te zitten.
Da's een goeie! Zeker voor iemand die vanuit 't volleybal komt -toch een beweeglijke sport, zeker qua voetenwerk- zal 't erg wennen zijn aan klikpedalen. Je kan natuurlijk ook ouderwetse toeclips pedalen eropschroeven. Als je daarin gaat met schoenen met een harde zool en spitse neus kan je vast een beetje wennen aan rouleren en toch je voet er zó uittrekken bij een stoplicht o.i.d.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 04 mei 2012 11:19

Een dameszadel is wel aan te raden, hoewel mijn vriendin toch nog last van zadelpijn heeft, maar het zal vast beter zijn dan een herenzadel.
Qua pedalen zou ik eerder voor gewone pedalen kiezen ipv toeclips. Als je bang bent om makkelijk uit te pedalen te komen moet je ook met toeclips nadenken en een andere beweging maken dan normaal. Mijn vriendin is meteen met klikpedalen begonnen en ze heeft het snel onder de knie, hoewel nog wel onwennig.
Voor nu heb ik een verstelbare stuurpen gemonteerd om zo makkelijker naar een fijne positie te kunnen zoeken.

Oh ja, we rijden overigens gewoon gezellig naast elkaar ipv zij achter mij of andersom

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 04 mei 2012 11:30

theodorocampagnolo schreef:
girlinred schreef: Zou in ieder geval een zadel zoeken waar ze enigszins lekker op kan fietsen, denk niet dat dat specifiek een vrouwenzadel hoeft te zijn.. Zo'n rolls als je die nog ergens in de kast hebt liggen, is wel een beetje een allround zadel volgens mij.
Volgens mij niet. Dat Leontien van Moorsel grootse prestaties leverde op dit zadel zegt niet alles.... Bovendien, damesracezadels zijn er al vanaf een eurootje of 30. Valt best mee toch? In dit forum is een heel topic geweid aan dit onderwerp. Terecht, 't lijkt mij de hel om als vrouw 60 km of meer op een herenzadel te moeten fietsen.
girlinred schreef: je kan beginnen met gewone pedalen, want veel mensen vinden het in het begin toch eng om vastgeklikt te zitten.
Da's een goeie! Zeker voor iemand die vanuit 't volleybal komt -toch een beweeglijke sport, zeker qua voetenwerk- zal 't erg wennen zijn aan klikpedalen. Je kan natuurlijk ook ouderwetse toeclips pedalen eropschroeven. Als je daarin gaat met schoenen met een harde zool en spitse neus kan je vast een beetje wennen aan rouleren en toch je voet er zó uittrekken bij een stoplicht o.i.d.
Ik rijd met herenzadels, van dameszadels krijg ik alleen maar last, dus wat je zegt gaat niet op.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 mei 2012 11:37

Pedalen: veerspanning zo los mogelijk zetten. Dan ben je er in no time uit. Kun je later de spanning altijd opvoeren. Met toeclips blijf je sneller vastzitten dan met hele losse klikpedalen.
Less is bore

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 04 mei 2012 11:37

superrose schreef:
theodorocampagnolo schreef:
girlinred schreef: Zou in ieder geval een zadel zoeken waar ze enigszins lekker op kan fietsen, denk niet dat dat specifiek een vrouwenzadel hoeft te zijn.. Zo'n rolls als je die nog ergens in de kast hebt liggen, is wel een beetje een allround zadel volgens mij.
Volgens mij niet. Dat Leontien van Moorsel grootse prestaties leverde op dit zadel zegt niet alles.... Bovendien, damesracezadels zijn er al vanaf een eurootje of 30. Valt best mee toch? In dit forum is een heel topic geweid aan dit onderwerp. Terecht, 't lijkt mij de hel om als vrouw 60 km of meer op een herenzadel te moeten fietsen.
girlinred schreef: je kan beginnen met gewone pedalen, want veel mensen vinden het in het begin toch eng om vastgeklikt te zitten.
Da's een goeie! Zeker voor iemand die vanuit 't volleybal komt -toch een beweeglijke sport, zeker qua voetenwerk- zal 't erg wennen zijn aan klikpedalen. Je kan natuurlijk ook ouderwetse toeclips pedalen eropschroeven. Als je daarin gaat met schoenen met een harde zool en spitse neus kan je vast een beetje wennen aan rouleren en toch je voet er zó uittrekken bij een stoplicht o.i.d.
Ik rijd met herenzadels, van dameszadels krijg ik alleen maar last, dus wat je zegt gaat niet op.
+1 Behalve de Fiziik Vitesse kunnen dameszadels mij niet bekoren.
Een rolls is breed, niet echt hard, maar ook niet zacht. Als je toch een zadel moet noemen waarbij je de meeste kans maakt dat ze er lekker op zit...

Ik ben ook gelijk begonnen met SPD's nooit gevallen omdat ik vergat uit te klikken, maar de meeste berichten die ik hoor en lees zijn dat mensen die er voor het eerst/net mee rijden onderuit gaan omdat ze vergeten uit te klikken... lijkt me geen goed begin, maar goed, ook zat voorbeelden van mensen die zich er prima mee redden de eerste keer. Misschien moet je haar vragen wat ze wil ;)
~live fast, die young ~

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 04 mei 2012 11:43

girlinred schreef: Misschien moet je haar vragen wat ze wil ;)
Da's natuurlijk 't àllerbeste

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 04 mei 2012 11:54

Nog even een serieuze en inhoudelijke reactie:

Op zich zou dit allemaal niet anders zijn voor een vrouw, dan voor een man: Om de fietssport leuk te vinden en een goede kans te geven, moeten een aantal dingen wel kloppen. De fiets moet je voldoende passen (de Trek maat 60 klinkt dan ook een tikkeltje te groot) want anders wordt het vooroordeel dat een racefiets oncomfortabel is meteen bevestigd. Zelfde geld voor fietsbroek en zadel. Als man weet je ook dat de combinatie van een goede fietsbroek met een goed zadel heel veel meer comfort oplevert. Dat geldt voor een vrouw ook. Dus om te voorkomen dat alle randvoorwaarden niet kloppen en ze dus om die reden niet het meeste plezier beleeft, zou ik daar wel bewust naar kijken.

SPD pedalen natuurlijk net als bij mannen: Jaren geleden heb ik daar ook eerst mee in de deurpost wat staan pielen, en de eerste kilometers bewust daar aan proberen te wennen. Als een vrouw daar een keer een foutje mee maakt is dat net zo normaal als voor mannen. Maar het verlaagt wellicht wel de drempel door eerst met platforms te rijden.
superrose schreef:@wouter, als die pad voor je fietsprestaties staat kan je beter een meisje nemen uit een andere sport hoor, het is ook zo sneu als je bij ons in het wiel aan het doodgaan bent :P
Ahh binnen de fietswereld is de equality nog niet zo ver dat vrouwen mannen er al af mogen rijden zonder dat het sneu is ;). Goed om te weten. Dat verklaart ook altijd de grijns op de gezichten van al die in-het-wiel-fietsende-dames.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 04 mei 2012 12:30

daniel1975 schreef: Met toeclips blijf je sneller vastzitten dan met hele losse klikpedalen.
Het is toch weer verrassend te moeten constateren hoe slecht hier gelezen wordt......

'Je kan natuurlijk ook ouderwetse toeclips pedalen eropschroeven. Als je daarin gaat met schoenen met een harde zool en spitse neus kan je vast een beetje wennen aan rouleren en toch je voet er zó uittrekken bij een stoplicht o.i.d.'

Okee, misschien had ik moeten schrijven: Je kan natuurlijk ook ouderwetse toeclips pedalen eropschroeven. Als je daarin gaat met gewone schoenen met een harde zool en spitse neus, dus niet met ouderwetse fietsschoenen met van die plaatjes onder aan de schoenen, misschien ken je ze nog, die plaatjes met twee gleuven die precies in ouderwetse Campa of Lyotard racepedalen vallen en dan natuurlijk niet de riempjes muurvast trekken!! dan kan je vast een beetje wennen aan rouleren en toch je voet er zó uittrekken bij een stoplicht o.i.d.


Zo wel duidelijk wat ik bedoel?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 mei 2012 13:10

Was al duidelijk hoor. Maar met de riempjes een klein beetje aangetrokken (anders kun je net zo goed setje trappers erop zetten) is er echt wel een risico dat je vast blijft zitten/haken. Daar doelde ik meer op.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 mei 2012 13:17

wouterf schreef: Ahh binnen de fietswereld is de equality nog niet zo ver dat vrouwen mannen er al af mogen rijden zonder dat het sneu is ;). G.
Hier wel hoor; zodra de weg meer dan 8% omhoog loopt fietst mevr75 gewoon voor mij. En nee, ik vind het niet sneu, eerder stoer.
Net als dat een bekende van mij een aantal jaren geleden aan Kirsten Wild op de camping vroeg NA de cyclo Mt Ventoux (dacht 2007) hoe de korte afstand gegaan was (om ze eerder terug was dan hij) :lol: :lol:
Less is bore

embee64
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 01 apr 2007 20:25

embee64 04 mei 2012 16:39

Haha, een vergelijkbare blunder heb ik ook gemaakt. Tijdens het avondrondje met de club aan de enige meefietsende dame gevraagd waardoor zij nou niet bepaald 'lady-like' fietste.
Haar antwoord: 'Misschien komt dat door mijn deelnames aan de Tour-Feminin, of de nationale kammioenschappen, of wellicht het WK?'
Fok! Ben maar heel klein achteraan gaan rijden.

Steffie123
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2012 13:07

Steffie123 04 mei 2012 20:23

Hoi, dank voor de reacties.
We gaan toch meteen voor de klikpedalen hoor. Morgen afspraak bij de fietsenmaker voor een positionering en zo.
Tja, jammer maar het zal toch op de Trek maat 60 moeten zijn hoor. Binnenbeenlengte is ok en denk dat een kortere stuurpen beter zal zijn voor bovenlijf.
En nu maar hopen dat t bevalt.

Plaats reactie