Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Wie helpt mij fietsen voor vrouwen op de kaart te zetten?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 mar 2012 15:02

Dat nu nog veel dames op een herenmodel rijden, heb je dat onderzocht of is dat jouw aanname? Als ik bij mij in de de fietsgroep kijk dan rijden vrijwel al deze dames op één na op damesmodellen van onder meer Bianchi, Cannondale, Trek en Cube. De enige uitzondering rijdt (nu nog) op een oude stalen Colnago.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 07 mar 2012 15:04

misschien denkt ze dat damesfietsen geen bovenbuis hebben? :)

StudentRMC
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2012 11:04

StudentRMC 07 mar 2012 15:22

Ja, een fiets met een lage instap...

Dat veel dames op een herenmodel fietsen, zijn de geluiden die ik hoor van dealers in Nederland. Dat blijft dan natuurlijk altijd een aanname aangezien hier geen cijfers van zijn.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 mar 2012 16:15

Racefietsen met een lage instap??? Die zijn in Frankrijk nog sporadisch te koop maar in Nederland echt al ruim 15 jaar niet meer. Alle grote fabrikanten voeren meerdere racefietsen in hun productlijn die er vrijwel het zelfde uitzien als de herenmodellen maar met een specifieke geometrie (vooral een kortere bovenbuis). Wist je dit werkelijk niet en wisten de door jou ondervraagde dealers je dit niet te vertellen? Welke dealers heb je gesproken? Ik vind het onderzoek eerlijk gezegd zeer slecht voorbereid en uitgevoerd overkomen.

Fiets je zelf eigenlijk?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 07 mar 2012 16:18

Afbeelding

minisu
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2011 12:14
Locatie: Uitgeest

minisu 07 mar 2012 16:54

Ook al zou een dealer het niet weten (wat me vrij slecht lijkt)... je doet toch zelf ook wel onderzoek naar of je onderzoek uniek is, een toegevoegde waarde heeft, relevant is etc? (Ook al staat er op de websites van de KNWU of NTFU vermeld dat er geen exacte cijfers bekend zijn). Als je alleen al op google zou kijken dan kom je al diverse informatiebronnen tegen waarop vermeld staat dat er dames racefietsen zijn en dat deze ook daadwerkelijk verkocht worden :-). Bij het opstellen van een onderzoeksvoorstel dien je toch een onderbouwing te geven? Volgens mij kan je een onderbouwing niet baseren op een 'geluid' van dealers. Althans dat lijkt me niet de meest betrouwbare en objectieve bron.

Het doel van het onderzoek en de vragenlijst lijken niet helemaal met elkaar te kloppen. Wat wil je precies weten? Wil je weten wat de beweegredenen zijn voor vrouwen om te gaan wielrennen/mountainbike? Of wil je weten waarom vrouwen als dan niet kiezen voor een dames/heren model fiets? Of hoe sportief vrouwen zijn (als in frequentie en soort sporten?) en wat de motivatie is om te gaan sporten? Van alles lijkt een beetje in je vragenlijst naar voren te komen, maar echte diepgang en focus ontbreekt echter. Ik betwijfel of dit echt duidelijkheid gaat geven op iets. En/of je onderzoek iets gaat toevoegen.

Overigens heb ik wel je vragenlijst ingevuld en wens ik je verder veel succes met afstuderen. Ik hoop dat je uiteindelijk je onderzoek succesvol afrond.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 07 mar 2012 19:17

Misschien een leuk idee om de eventuele kritiek wat meer opbouwend te formulieren.
Denk dat ik namens 99% van de fietsers spreek, als ik stel dat het leuk zou zijn als het dameswielrennen zou groeien.

Nu is er iemand die op zijn/haar manier er een steentje aan bij wil dragen, worden er nagenoeg uitsluitend vragen afgevuurd die de moed in de schoenen doen zakken.

Over schoenen gesproken, als er weer een student met een onnozele vragenlijst komt of we met SPD of andere plaatjes rijden op onze racefiets, is alles fluitend binnen enkele minuten ingevuld.
Zonder klagen.
FacebookS3RSSite

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 mar 2012 19:28

danny1407 schreef:Denk dat ik namens 99% van de fietsers spreek, als ik stel dat het leuk zou zijn als het dameswielrennen zou groeien.
Alleen gaat haar onderzoek daar niet over.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 07 mar 2012 19:33

Buiten het gebruikelijke hokje denken en verder kijken dan de neus lang is, is iets wat ik van jou juist wel had verwacht.
FacebookS3RSSite

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 mar 2012 19:35

Verklaar je nader want ik begrijp niet welke hokjes je bedoelt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 07 mar 2012 19:44

"Het op de kaart zetten" kan mensen van dingen bewust maken en enthousiasmeren.
Hoe meer mensen enthousiast over damesfietsen, hoe meer sponsoren enthousiast......and so on.

Dat soort mogelijke gevolgen, buiten het hokje van dit soort enquetes en onderzoeken.


Resteert voor mij het negatieve leveren van kritiek, wat jammer blijft.
FacebookS3RSSite

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 mar 2012 19:54

En wat verwijt je mij dan in deze? Ik toon interesse, vraag wat zij al gedaan heeft en welke kant zij op wil. Nergens een onvertogen woord, enkel een kritische benadering van haar aanpak. Mag dat, of moeten we allemaal hosanna roepen en veren in haar kont steken?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie