Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Wat te trainen?

Mies1986
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:43

Mies1986 16 okt 2011 19:36

Hallo Dames en Meiden,

Ik een tijd geleden begonnen met wielrennen.
Alleen weet niet precies wat ik moet gaan trainen.
Fiets nu korte afstanden van 20 km in ongeveer 45 minuten 50 minuten.

Ik wil volgend jaar grotere afstanden gaan fietsen.
Hoeveel km kun je het beste mee beginnen om grotere afstanden te overbruggen.
En hoe lang doe je er gemiddeld over.

Waar moet ik voor trainen als ik mijn eerste wielerwedstrijd mee zou willen doen.
Afstand en tijd?
Welke wedstrijd is het beste geschikt voor een beginnende wielrenster?
En als je een wedstrijd mee wil doen moet je lid zijn van een vereniging?

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 16 okt 2011 19:51

ga er vanuit dat je voor een wielerwedstrijd een heel behoorlijke conditie nodog hebt én misschien nog wel veel belangrijker... snelheid.
In het voorjaar worden altijd veel trainingswedstrijden gereden op het parcours bij clubs. Dit is eigenlijk de eerste stap van het wedstrijden rijden.
De allerkortste koersen bij de amateurs zijn zó'n 40-50 km, dus dat moet je minimaal aan kunnen.
Ik zou als ik jou was even goed zoeken hier op het forum en of http://www.zitvlees.nl" onclick="window.open(this.href);return false; naar trainingsarbeid.
Want om wedstrijden te kunnen rijden, moet je in pricipe ook duurtrainingen van 100 km met 28-32 km per uur kunnen rijden.
Wedstrijdwielrennen vergt veel van het lichaam en is zeker niet zo te doen..
Je kan het beste lid worden van een vereniging.. dan mag je alle KNWU wedstrijden rijden. Maar zonder licentie, mag je wel gewoon meedoen aan de meeste trainingswedstrijden bij clubs.
Bijvoorbeeld in Amsterdam is er zaterdags altijd een trainingswedstrijd op 'Sloten'. Dit is echt het allerlaagste niveau om te 'wielrennen'. Maar wel heel goed om te wennen aan wedstrijden..

Gebruikersavatar
Bar
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 aug 2011 20:08
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Bar 19 okt 2011 10:27

Sinds begin van dit jaar heb ik een racefiets. Ik ben ook begonnen met korte afstanden te fietsen, waarbij ik eerst probeerde steeds sneller die korte afstand te fietsen. Als je het regelmatig doet, dan merk je dat dit ook steeds beter gaat. En toen heb ik op een dag zelf geprobeerd of ik 100 km kon rijden, omdat ik met een toertocht van 100km mee wilde doen. Daarbij heb ik niet op de snelheid gelet, gewoon alleen gekeken of ik het vol kon houden. Toen dat lukte ben ik vaker die afstand gaan fietsen en ging dat ook weer steeds sneller.
Ik weet niet of dit de ideale manier is, maar bij mij werkt het. Een afwisseling tussen kort en intensieve training en langere rustiger training is in ieder geval wel goed. Op internet zijn verschillende trainingsschema's te vinden, zoals stokie al zei op:http://www.zitvlees.nl, maar ook op:http://www.wielersportinfo.nl/fietsschema.htm

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 19 okt 2011 22:32

Ja ja oefening baart kunst
op een waterfiets kom je ook vooruit

pluisje
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 okt 2011 17:39

pluisje 24 okt 2011 23:15

naar mijn mening is het in het begin als je begint met fietsen het belangrijkste dat je er niet teveel bij nadenkt. volg je gevoel en zorg dat je er plezier in blijft houden.

ladylexatrek
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mei 2011 22:58

ladylexatrek 29 nov 2011 23:29

En wellicht zou je afstand-dagen en snelheid-dagen kunnen doen. De ene dag dat je gaat wielrennen voor de afstand gaan en die steeds meer uitbreiden. De andere dag op snelheid rijden en proberen een x aantal km zo snel mogelijk te rijden. Zoals Bar eigenlijk al redelijk aan gaf!
Klim (*ahem* redelijk) snel, daal gelukkig veel sneller! :D

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 30 nov 2011 09:18

Toen ik net mijn racefiets had kreeg ik de tip om in het eerste jaar gedurende de hele week lekker rustig te fietsen, mijn eigen tempo en dan 70 km en 100 km, zulke ritten en dan 1 keer in de week met anderen mee die sneller zijn dan ik, zodat ik dat gedeelte ook trainde. Pas in het tweede jaar ben ik gerichte gaan trainen.
Wat de lengte van de afstanden betreft, binnen een maand deed ik tochten van 100 km, deed het nog niet heel snel, maar daar hoeft die focus in het begin ook nog niet te liggen. De grap is dat als je een jaartje gewoon rijdt en af en toe aanhaakt bij sneller en dat je ineens merkt dat je veel sneller bent geworden.
De afstand die je nu fietst, is te weinig, doe het jezelf nu nog maar niet aan om wedstrijdjes te gaan doen.
Waar woon je? Er zijn door het hele land vrouwen trainingsgroepen die flink hard kunnen trainen. Haak daar eerst maar eens aan: http://www.vrouwenwielrennen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie