Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Klim vragen

jardinero
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jun 2011 18:44

jardinero 29 aug 2011 20:07

Ik kan het ook aanraden om gewoon met een zware versnelling het Kopje van Bloemendaal te nemen als training. Voor mij is dat ook de enige 'berg' in de omgeving. Als training ga ik dan staand met de 52x19/21 omhoog. Gaandeweg het seizoen merk ik dan dat het steeds makkelijker vol te houden wordt. Naar mijn gevoel geeft het me het vermogen om op de Redoutes en Keutenbergjes een stuk staand te kunnen nemen als het echt steil wordt. Wel op een lichte versnelling dan natuurlijk.

Ook zijn de tochten rond Arnhem goeie heuveltrainingen. Niet te steile klimmen, betaalbare inschrijfprijzen en niet te veel reistijd maakt dat ik daar eens per maand wel heen ga.
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

minisu
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2011 12:14
Locatie: Uitgeest

minisu 30 aug 2011 12:38

Bassieg15 en Jardinero: Bedankt voor de tips. Super!

Ik zal v/h weekend eens een poging gaan wagen op het Kopje van Bloemendaal met een zwaardere versnelling. Hopelijk zit het weer ook een beetje mee :D.

Het klimmen, zoals jij aangeeft bassieg15, gaat inderdaad al stukken beter. Het was ook erg fijn om dat te voelen. Alleen zo'n kracht explosie leveren op de Keutenberg of Gulperberg is momenteel nog niet weggelegd voor me. Maar na alle tips moet dat vast wel goedkomen. En misschien stel ik wel iets te hoge eisen aan mezelf aangezien ik pas sinds half mei ongeveer fiets.

En verder zal ik eens gaan kijken voor leuke routes rondom Utrecht en Arnhem. Op zich ook niet verkeerd als het qua inschrijfgeld ook wat aantrekkelijker zijn dan de commerciele tochten.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 01 sep 2011 20:48

Ik fiets al 10 jaar en de Keutenberg en aanverwanten zijn nog steeds wel zo'n beetje de grens van mijn kunnen, terwijl ik ook in de Alpen e.d. heb gefietst - dat is echt onvergelijkbaar. De Keutenberg is tanden op elkaar en doorbeuken tot ik boven ben (;

Met meer ervaring en training zal het nog wel beter gaan, maar zo heel makkelijk train je er als vrouw niet veel kracht bij. Voor de explosiviteit van de Limburgse heuvels heeft spinning me wel geholpen: bij een klimnummer de weerstand in één keer heel zwaar zetten zodat je benen 'vollopen' en aan die plotselinge overgang wennen. Pas wel op voor je knieën!

Wat me ook heeft geholpen: een 27 achter (dus 30 X 27 kunnen rijden). Rijd ik al jaren mee. Scheelt net, ofwel omdat je net iets beter kunt blijven draaien (op die machtsklimmen, maar ook in het hooggebergte, als je het meer van souplesse moet hebben), ofwel mentaal bij die heel steile dingen, omdat je hem wel op 30 X 25 houdt maar dan nog iets hebt om op terug te vallen.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 01 sep 2011 21:09

Er is een interssant topic voor de 'beginnende klimmer'. Ik heb dat vóór mijn vakantie naar Zuid Frankrijk met interesse gelezen; wellicht heb je daar ook wat aan.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... it=klimmen
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

minisu
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2011 12:14
Locatie: Uitgeest

minisu 02 sep 2011 09:43

Bedankt! Interessant artikel.

En ook bedankt voor de spinning tip. Volgende week beginnen de lessen weer en dan zal ik het eens gaan proberen.

Nog een vraag: Wat kan ik met een Klimmersbrevet?

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 02 sep 2011 15:13

Je kan er niks mee, met zo´n brevet, het is meer een verklaring dat je een bepaald aantal tochten gedaan hebt. Zie http://www.klimmersbrevet.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

twangeelen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2011 12:29
Locatie: Grevenbicht, Limburg

twangeelen 20 sep 2011 13:37

hoi Minisu,

ik zie dat er al veel goede tips worden gegeven door iedereen, hoe raar het ook klinkt moet je het gewoon vaker blijven doen, ik woon vlak bij valkenberg en fiets er dus regelmatig , ook de keutenberg mis ik nooit. tips kunnen nog zijn dat je gaat merken als je hem vaker fietst dat het ook belangrijk is wanneer je terug schakelt, zorg dat je nog een beetje snelheid onderaan hebt, ook moet je houding aangepast worden vergeleken met het vlakke fietsen, je moet dus goed over het stuur buigen en je gewicht naar voren brengen. (doe je waarschijnlijk al) . Hoe gek het ook klinkt is afvallen ook een optie. Je kan ook vaker een krachttraining bergop inlassen. ik doe deze vaker in geulle. Ik fiets op mijn gemakje naar geulle. Dan beklim ik stuk of 6 keer de slingerberg achter elkaar op eenzelfde verzet. dag erna goed uitrusten en je merkt dat je beter begint te worden naar verloop van tijd....

gr twan

minisu
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2011 12:14
Locatie: Uitgeest

minisu 21 sep 2011 15:42

Hi Twan,

Bedankt voor je feedback.
Helaas is het voor mij niet mogelijk om meer te trainen in Limburg. Ik woon er te ver vandaan. Ik zal genoegen moeten nemen met het Kopje van Bloemendaal ;-). Of met klimtrainingen op de Tacx. Of spinninglessen in de sportschool. Nu je het over na voren leunen heb, ga ik me wel een beetje afvragen in hoeverre ik echt volledig naar voren leun. Zal er eens op gaan letten bij het Kopje.
Afvallen? Zonder mij gezien te hebben, nu al over afvallen beginnen, hmmm :P , haha, geintje. Een paar kilo is altijd mooi meegenomen, maar op zich heb ik qua gewicht niets te klagen.

Bye

macho_pino
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jul 2008 21:24

macho_pino 28 sep 2011 11:37

zoals hierboven al een aantal keer bescheven is, mis je de kracht in je benen. Als je daarop gaat trainen kom je al veel sneller/beter boven.
Wij trainen die kracht altijd op de VAM (erg stijl(stukje 22%), maar kort zit oa in de ronde van drenthe). Hier moeten we dan 5x tegenop met je zwaarste versnelling. Bijna niet vol te houden en de zwaartste lukt me ook niet, maar met 52-15 kom ik daar wel boven. Dit soort oefeningen zou je kunnen doen op een stijl bergje bij je in de buurt.

Daarnaast is de keutenberg natuurlijk ook een rot berg, maar als je genoeg kracht hebt moet je boven kunnen komen. Ik ging er dit jaar voor het eerst een keer overheen en kwam met m'n lichtste verzet(39-25) met wat moeite boven. ALs je een triple hebt moet je met een paar krachttrainingen toch wel makkelijk boven moeten komen.

Laatste tip: Ga in de winter veldrijden, hier krijgt je ook enorm veel kracht van
http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=1237491075" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/leoni_padding" onclick="window.open(this.href);return false;

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 01 jan 2012 22:12

louise schreef:Ik fiets al 10 jaar en de Keutenberg en aanverwanten zijn nog steeds wel zo'n beetje de grens van mijn kunnen, terwijl ik ook in de Alpen e.d. heb gefietst - dat is echt onvergelijkbaar. De Keutenberg is tanden op elkaar en doorbeuken.
Inderdaad. De meeste alpenritten vallen in 't niet bij een middagje Ardennen of Colli Tortonesi. Logisch als je naar de stijgingspercentages kijk.
Gewoon veel fietsen, trainen op souplesse, slim gebruik blijven maken van je versnellingen en niet te ijdel zijn om af en toe af te stappen en rust te nemen.
Luister naar je lichaam, die weet 't meestal beter dan je geest ;) .

Plaats reactie