Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Hoe overtuig ik mijn vriendin?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 aug 2011 17:42

embee64 schreef:Man fietst 500 km per week. Ik dus niet. Ik ga dus alleen mee als ik zin én tijd heb en dat is niet zo vaak. Ik heb hetzelfde probleem als de vriendin van TO, ik zal een groep niet bijhouden.
TO vraagt om advies hoe zijn vriendin enthousiast te krijgen. Niet om een andere vriendin.

Enfin, ik heb er al spijt van dat ik uberhaubt reageerde en zal dat ook maar niet meer doen.
Zou jammer zijn, want je suggesties zijn verstandig, herkenbaar en praktisch, en daar ging het toch om?
Kan ik niet zeggen van sommige andere reacties.
man van....

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 08 aug 2011 20:39

Mijn vrouw is begonnen na een feestje. Op dit feestje overtuigde de vrouw van een AD6 team maatje haar om ADZus te rijden. Ik was aardig in de olie toen ze me het in de auto vertelde. 's Ochtends nuchter was ze heel stellig dat ze dit ging doen waarna ik een fiets voor haar opgebouwd heb. Ze is gaan trainen voor ADZus ennheeft met niet meer dan 500 km in de benen de klim binnen een uur en drie kwartier gedaan........

Nu fietsen we samen als we de kans krijgen (kids) en mijn vrouw probeert eens per week zelf een rondje te fietsen. Ze zoekt wel een trainingsdoel. Dit jaar was dat de stoere sil classic, voor volgend jaar moeten we nog plannen maken.
Twitter: @rbruijns

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 08 aug 2011 21:46

Ik denk dat het niet verstandig is om haar gelijk op een racefiets te zetten. De zit op een racefiets is toch iets wat je moet leren. En als ze de eerste rit pijn in haar kont, rug en nek heeft omdat ze te ver voorover zit dan ben je nog verder van huis. Het rondje rijden op een normale stadsfiets is misschien niet te vergelijken met een racefiets. Maar zo krijg je haar wel aan het fietsen. Ik heb het hier precies andersom. Mijn vriend is echt anti fietsen. En ik was iets fanatieker erin. Eerst hadden we altijd ruzie als hij is mee ging. Maar nu niet meer. Ik moet me iets aanpassen aan zijn snelheid. Maar we maken er gewoon een gezellig tochtje van. En dat was eerst 20 km. En dat zijn er nu al 40 geworden. En schrik niet. Hij is zelfs gaan fietsen naar zijn werk. Dat had ik 10 jaar geleden echt niet durven dromen.

Maar voor hem moet fietsen wel een doel hebben. Dus niet doelloos rijden. Maar een doel verzinnen. En zo kan je het dus opbouwen. Eerst een normale stadsfiets. En daarna pas een racefiets.
Gr Roos

maldenees1
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2011 13:44

maldenees1 09 aug 2011 16:12

volgens mij was de bedoeling van TO haar op een snelle fiets mee te nemen en niet op een stadsfiets......maar misschien heb ik dat verkeerd gelezen

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 09 aug 2011 17:51

Ja dat klopt wel. Maar als ze nu niet fietst dan is de overstap van niet fietsen naar racefietsen een hele stap. Als je het opbouwt naar een racefiets toe denk ik dat dat beter zou zijn.
De zit op een racefiets is niet comfortabel als je daar niet aan gewend bent.
Gr Roos

maldenees1
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2011 13:44

maldenees1 11 aug 2011 08:40

maar de beleving tussen een racefiets en een stadsfiets zijn niet te vergelijken, dus het leuk vinden van fietsen is niet een garantie dat ook het fietsen op een racefiets zo wordt ervaren. In mijn geval werkte het dus niet zo. Beter een goedkoop 2e hands racefietsje kopen om in ieder geval een reeële ervaring mee te laten opdoen. Op marktplaats is er best wat te koop waarmee je kunt ontdekken of het een suc6 kan worden of niet. Het fietsvirus slaat over of niet......volgens mij zit er maar heel weinig grijs gebied tussen. TO succes ermee!

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 13 aug 2011 16:08

En, is het al gelukt haar op een leenfiets te krijgen? Dat is wel hoe mijn vriend mij over de streep heeft gekregen. Ik weet niet meer precies hoe het ging maar op een gegeven moment heb ik zelf aan een vriendin gevraagd of ik haar oude marktplaats-racefiets met buiscommandeurs mocht lenen en na een paar ritjes was ik toch wel redelijk verkocht en sindsdien ga ik ook een stuk minder naar de sportschool. Uiteindelijk heb ik zelf de knoop doorgehakt om een eigen (tweedehands) fiets te kopen.

Ik ben het niet eens met het advies om op een stadsfiets te beginnen, want dat is zo'n andere beleving dan een racefiets, het is gewoon niet half zo leuk en bovendien weet ze heus wel hoe het is om een ritje te maken op een stadsfiets. Een racefiets is de eerste keer misschien wat eng, maar dat moet je gewoon een keer doen om eraan te wennen.

Uit je verhaal proef ik ook dat ze ergens wel wil maar vooral geintimideerd is doordat anderen sneller fietsen en doordat ze zichzelf niet in die strakke kleding ziet rijden, en dat moet je denk ik serieus nemen, ik kan dat heel goed begrijpen. Dus rijd inderdaad gewoon met z'n tweeën en niet meteen met een groep, en ga ook niet pushen dat ze meteen wielerkleding aanschaft, ze kan beter rijden in een outfit waar ze zich prettig in voelt. Ik zou zeker niet allemaal spullen gaan kopen voor ze zelf heeft aangegeven dat het haar wel wat lijkt.
Het sleutelwoord is laagdrempeligheid, denk ik. Ben benieuwd of ze ervoor te porren is!

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 13 aug 2011 18:56

@Spin: ik heb volgens mij nooit een poging gedaan om je over de streep te trekken, dat deed je helemaal zelf. :) Zelfs het idee van die leenfiets had je zelf bedacht. (Ik heb idee later wel toegepast om m'n zusje en een goede vriend over de streep te trekken, edoch dit terzijde)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2011 19:02

corniel schreef: Zelfs het idee van die leenfiets had je zelf bedacht.
Corniel, lees haar verhaal nog eens goed.... ;-)
Dat schrijft ze namelijk ook. :D
spin schreef:. Ik weet niet meer precies hoe het ging maar op een gegeven moment heb ik zelf aan een vriendin gevraagd of ik haar oude marktplaats-racefiets met buiscommandeurs mocht lenen
Less is bore

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 14 aug 2011 15:17

@Daniel1975: Dat was meer ter onderstreping: ik heb nooit een poging gedaan. IK heb het idee alleen later met succes gebruikt. :)

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 16 aug 2011 15:15

En wel door zuslief op mijn fiets te zetten :D

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 16 nov 2011 08:18

Ik moet toch hartelijk lachen om een heleboel reacties hier

Mijn vrouw wilde ook niets weten van fietsen, ik deed toen nog alleen mtb`en, wel verschillende keren gevraagd of ze mee wilde....

Ik zag wel heel veel twijfel bij haar, om de genoemde punten, strakke fietskleding, niet bij kunnen houden, duur enz enz......


Heb op een zekere dag voor haar een MTB met bijbehorende uitrusting gekocht, was een risico want heb gelijk een nieuwe met een goede afmontage gekocht ( dit scheelt een hoop ergenis ), ze vond het helemaal geweldig haar eigen MTB, en fiets nu met veel plezier op de MTB mee, ook in moeilijke mtbparcours.

Op het ogenblik zit ze vaker op de MTB als ik, dit komt omdat ik ook kilometers op de racefiets maak, maar ze gaat gerust alleen erop uit met de MTB, er is maar 1 nadeel heb in het begin gezegd dat ik haar fiets schoonhoud, dat ze dit niet zelf hoeft te doen ;-)


Sinds kort heeft mijn dochter van bijna 13 naast haar mountainbike ook een racefiets en ik zie mijn vrouw ook hier nog wel een keertje opstappen, het is namelijk ook haar maat ( zadelpen hoger ), maar dit moet wel uit haar zelf komen, dwingen helpt niets denk ik.

Plaats reactie