Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

HELP SPD pedalen

cindyp
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2011 10:33

cindyp 28 jun 2011 10:51

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en sinds vorig jaar trotse eigenaar van een Cube MTB fiets. In Februari heb ik spd klikpedalen laten op zetten maar heb ze deze week jammer genoeg laten verwijderen en terug mijn oude pedalen laten op zetten. Ergens vind ik het jammer maar denk dat ik me anders ging verongelukken met mijn fiets. Ben vorige week nogmaals ten val gekomen en ben nog niet kunnen gaan werken. Sinds ik klikpedalen had ging ik minder graag fietsen door de angst ondanks ze volledig los stonden. Het idee dat mijn fiets aan mij vast hangt doet me kriebels krijgen! Ik zat ook verkrampt op mijn fiets en maakte verkeerde manouvers die ik anders niet zou doen. Bij een steile beklimming in de ardennen als ik op kleinste versnelling naar boven rijd sla ik in paniek dat ik ga stil vallen en zo ga omvallen enz...Zijn er nog mensen die hun klikpedalen verwijderd hebben of ben ik zo zielig?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 28 jun 2011 11:01

Mijn vriendin had hier ook wat last van. Bij korte moeilijke passages heeft ze een tijdje steeds een voet losgeklikt en met de voet los op het pedaalgefietst tot na het moeilijke punt. Nu dit een tijd goed gaat (zonder vallen) laat ze haar voet steeds vaker gewoon ingeklikt. Het even met het "voetje los" fietsen heeft haar het vertrouwen gegeven om nu gewoon (vrijwel) altijd gewoon door te fietsen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
margriet
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jun 2008 15:36
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 29 jun 2011 10:05

Je kunt opzetstukken kopen waardoor je aan de ene kant van de pedaal een gewone vlakke trapper hebt en aan de andere kant een spd-pedaal. Zo kun je kiezen en bijvoorbeeld op stukken waarvan je zeker weet dat je niet hoeft te stoppen je vastklikken en de pedaal terwijl je bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom gewoon losgeklikt kunt fietsen!

Een vriendin van mij had ook angst en heeft heel veel geoefend op een afgelegen stukje weg.

Er bestaan trouwens 2 soorten opzetstukken; metaal en kunststof. Op mijn vakantie/boodschappenfiets heb ik voor de kunststofvariant gekozen die prikt niet zo hard en eventueel (te) zachte schoenen (ik doe hier nogal eens boodschappen op mijn teenslippers). Maar deze hebben als nadeel dat ze bij regenachtig weer glad worden.

Ik hoop dat je hiermee toch kunt gaan wennen aan klikpedalen want dat is uiteindelijk toch een stuk comfortabeler.
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

redbull-erik
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57

redbull-erik 29 jun 2011 14:02

Mijn vrouw had hetzelfde probleem en wilde ook geen spd-pedalen meer.
Maar toen ze laatst nieuwe schoenen heeft gekocht, heeft ze andere plaatjes onder haar schoenen laten zetten (deze: http://www.mantel-bikeparts.nl/shimano- ... ti-release). Deze Multi-release plaatjes kan je in elke richting uit het pedaal klikken en gaan dus veel makkelijker los. Tijdens onze vakantie in de Ardennen heeft ze ze uitgebreid getest en ze bevallen uitstekend.
Nu wil ze niet meer zonder de spd-pedalen!

Gebruikersavatar
rogerc
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:19
Locatie: Vaals

Gebruikersavatar rogerc 30 jun 2011 12:27

Deze http://www.futurumshop.nl/product/6105- ... alen.phtml" onclick="window.open(this.href);return false; kun je als gewoon pedaal gebruiken en als spd
pedaal.
Specialized S-Works HT / Giant TCR Comp.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 30 jun 2011 12:38

Omvallen omdat je bijna stilstaat... het zal nooit ene harde klap zijn dan.
Voor mij was het wennen in het begin, klikte weleens te laat uit, maar inmiddels wil ik niet meer zonder. Het voelt veilig op mijn fiets omdat ik er controle over heb en me 1 voel met de fiets. Vallen hoort bij fietsen. Niet ingeklikt rijden kost enorm veel energie.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

pamscalpel
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 27 jan 2005 13:45

pamscalpel 30 jun 2011 13:06

Superrose, Maar het hoeft ook niet hard te gaan om toch flinke blessure op te lopen. 2 keer meegemaakt dat bij langzaam omvallen elleboog gebroken was, precies kopje van de elleboog er af. Lang en rotte blessure. Maar ondanks alles altijd beter met klikkers dan zonder.
PamScalpel

Gebruikersavatar
margriet
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jun 2008 15:36
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 30 jun 2011 13:23

Inderdaad; stapte ooit met maximaal 9 km per uur nogal ongelukkig af. Gevolg: open beenbreuk! Had overigens niets te maken met de pedalen, daar was ik namelijk mooi op tijd uit.
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 01 jul 2011 10:12

Ik heb op de MTB ook een tijd nodig gehad om met vertrouwen ingeklikt te fietsen. Ik ben ook begonnen met pedalen waarbij maar 1 kant SPD is en de andere kant een platform dus op momenten dat ik niet zeker was van mijn zaak klikte ik uit met 1 voet. Na verloop van tijd merk je dat je steeds minder vaak hoeft uit te klikken en als je er klaar voor bent kan je weer voor 2 kanten SPD gaan als je dat wil.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 01 jul 2011 18:31

Ja misschien zit ik iets te racefiets te denken, op mijn crosser heb ik ook wel de neiging om even snel uitteklikken, maar weet m te onderdrukken :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 jul 2011 18:56

Leer sur placen filmpke.

Je hoeft geen minuten stil te kunnen staan (is wel leuk natuurlijk), maar als je bij (bijna) stilstand meer controle over je fiets hebt, heb je ook meer tijd om uit te klikken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 28 jul 2011 17:02

mijn vrouw heeft ook last van haar spd's. Ze is intussen al 2 keer onderuit gegaan omdat ze domweg vergeet uit te klikken vlak voor ze stil staat.
Dus nu ben ik haar aan het drillen van:
pas in te klikken met haar 2e voet als ze voldoende vaart heeft
reeds ruim op voorhand uit te klikken en de laatste metertjes met 1 voet uitgeklikt te pedaleren tot ze de juiste reflex heeft.

Plaats reactie