Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

HELP SPD pedalen

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 29 jul 2011 09:21

Het is inderdaad een kwestie van gewenning. In het begin is het moeilijk en raar maar na een tijdje wil je niks anders meer.

Je hoeft in ieder geval tijdens het rijden nergens bang voor te zijn, alleen in het begin bewust na te denken bij stoplichten. Kies altijd dezelfde kant om uit te klikken, en dan komt het wel goed!

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 29 jul 2011 12:31

Ik heb met de Look-pedalen op mijn racefiets geen moeite, hooguit die angst om bij een steile klim niet op tijd eruit te komen, ja, dat herken ik wel,vooral als het bij een georganiseerde tocht knetterdruk is, dan ben ik bang dat er voor me ineens iemand stilstaat of omvalt. Maar ik heb nooit echt zulke problemen mee gehad, hooguit ben ik in het begin een paar keer omgekukeld, zonder erg, maar dat heeft iedereen wel, volgens mij ;) Op de racefiets zou ik zeker niet anders willen: het is ontspannener en je kunt meer kracht leveren, juist op die steile klimmetjes, doordat je ook aan je pedalen kunt trekken.

SPD vind ik een ander verhaal. Ik vind die sowieso minder comfortabel (stijver?) en lastiger uitklikken. Dus op mijn expeditiefiets (soort kruising tussen MTB en vakantiefiets) heb ik ook van die half-om-half-pedalen: ene kant gewoon, andere kant SPD. Bevalt me prima: af en toe geef ik m'n voeten even de vrijheid en ik klik ook uit als ik het niet vertrouw. Dat heeft me in Afrika zeker behoed voor duikelpartijen in het zand!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 29 jul 2011 18:17

Ik kan me wel vinden in de suggestie van Louise. Ik gebruik voor mijn woon/werk-flatbar spd met aan 1 kant een gewoon platform (kun je los kopen en er op klikken); op het fietspad ingeklikt, in de binnenstad: uitklikken en pedalen omdraaien.

Ik ben op mn racefiets overgestapt op speedplay (zompige knieen...). Ik moet zeggen dat dat in vergelijking met spd een wereld van verschil is (mijn ervaring), zowel het in- als het uitklikken gaat veel gemakkelijker. Kortom, ik zit met speedplay relaxter op de fiets dan met met spd (zal wel tussen de oren zitten...). En wisseling van pedalen was een goede aanleiding om een paar zalig zittende Sidi's aan te schaffen (het valt me overigens op hoeveel invloed de pedaal/schoencombi op je fietsen heeft, maar dit terzijde). mvg

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 09 aug 2011 08:31

Waarom zo moeilijk doen? Je kan gerust zonder klikpedalen rijden hoor.
De voordelen van dat soort pedalen is mijns inziens zwaar overschat. Het zal vast iets meer rendement opleveren en als je prof bent tellen alle beetjes mee natuurlijk.
En als je op een mtb als een razende roeland onverwacht over enorme boomwortels knalt zullen je voeten vast iets minder snel van de trappers schieten.
Toch als je schoenen gebruikt met een grof profiel en trappers neemt die niet glad zijn komen je voeten er ook niet zo snel van af en kan je behoorlijk kracht zetten.
Op de racefiets op het vlakke trek je ook niet constant de trappers omhoog. Wie doet dat nou?
De reden dat fietsers met klikpedalen rijden is gewoon omdat iedereen dit doet, je wil er ook bij horen anders zou je wel eens niet voor vol aangezien kunnen worden.
Het is ook vooral gewenning. Iemand die jaren met klikpedalen rijd kan niet ineens zomaar zonder meer.
Mensen hebben ook de neiging elkaar allemaal na te praten zonder te onderzoeken wat nou het beste bij henzelf past.
En vallen hoort echt niet bij fietsen want de meesten onder ons zijn gewoon fietstourist.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2011 10:39

Het begin kan lastig zijn met klikpedalen. Maar als het spul in orde is ben je er zo aan gewend en fietst het gewoon veel fijner.

Van een nat pedaal schiet je vrij snel af, behalve als je een pedaal hebt met metalen pinnen. Maar ja die pedalen zijn ook een garantie voor litekens op je schenen. Daarnaast zit je ook met de schoenen, een schoen met stijve zool fietst gewoon veel fijner dan als je een rondje op je gympen gaat doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 09 aug 2011 10:50

henpaden schreef:Waarom zo moeilijk doen? Je kan gerust zonder klikpedalen rijden hoor.
De voordelen van dat soort pedalen is mijns inziens zwaar overschat. Het zal vast iets meer rendement opleveren en als je prof bent tellen alle beetjes mee natuurlijk.
En als je op een mtb als een razende roeland onverwacht over enorme boomwortels knalt zullen je voeten vast iets minder snel van de trappers schieten.
Toch als je schoenen gebruikt met een grof profiel en trappers neemt die niet glad zijn komen je voeten er ook niet zo snel van af en kan je behoorlijk kracht zetten.
Op de racefiets op het vlakke trek je ook niet constant de trappers omhoog. Wie doet dat nou?
De reden dat fietsers met klikpedalen rijden is gewoon omdat iedereen dit doet, je wil er ook bij horen anders zou je wel eens niet voor vol aangezien kunnen worden.
Het is ook vooral gewenning. Iemand die jaren met klikpedalen rijd kan niet ineens zomaar zonder meer.
Mensen hebben ook de neiging elkaar allemaal na te praten zonder te onderzoeken wat nou het beste bij henzelf past.
En vallen hoort echt niet bij fietsen want de meesten onder ons zijn gewoon fietstourist.

sorry, maar hier ben ik het dus niet mee eens. Die klikpedalen gaat me helemaal niet om dat trekken, maar wel om dat eraf glijden. Als ik met m'n gewone hybride met gewone pedalen ga fietsen dan zijn er 2 mogelijkheden. Ik zet m'n voeten midden op de pedaal (ik bedoel, het midden van m'n voet en niet de bal van m'n voet). Alleen zo staat m'n voet voldoende stevig en gaat hij niet schuiven. Verzet ik hem naar de bal als ik ietsje meer kracht wil zetten dan schuif ik er verdomde vaak vanaf. Met blauwe plekken en open wondjes op schenen als gevolg.
die klikpedalen maken echt wel een verschil in krachtoverzetting dan gewone pedalen. Waar die 2 grammen verschil, of de kwaliteit tussen lagere en hogere groepen niet merkbaar is voor de meeste fietsers. Het verschil tussen klik en niet klikpedalen is dat echt wel!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 09 aug 2011 13:39

SPD-pedalen kan je heel eenvoudig ‘los’ afstellen. Met als gevolg dat je altijd — ook bij noodstops (!) — heel eenvoudig uit je pedalen kunt losklikken. Het is mij in ieder geval nog nooit gebeurd dat ik onverhoopt bleef vastzitten aan m'n pedalen.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 09 aug 2011 19:10

sorry, maar hier ben ik het dus niet mee eens. Die klikpedalen gaat me helemaal niet om dat trekken, maar wel om dat eraf glijden. Als ik met m'n gewone hybride met gewone pedalen ga fietsen dan zijn er 2 mogelijkheden. Ik zet m'n voeten midden op de pedaal (ik bedoel, het midden van m'n voet en niet de bal van m'n voet). Alleen zo staat m'n voet voldoende stevig en gaat hij niet schuiven. Verzet ik hem naar de bal als ik ietsje meer kracht wil zetten dan schuif ik er verdomde vaak vanaf. Met blauwe plekken en open wondjes op schenen als gevolg.
die klikpedalen maken echt wel een verschil in krachtoverzetting dan gewone pedalen. Waar die 2 grammen verschil, of de kwaliteit tussen lagere en hogere groepen niet merkbaar is voor de meeste fietsers. Het verschil tussen klik en niet klikpedalen is dat echt wel![/quote]


Beste Fransoos,

Misschien dat je dan een volstrekt verkeerde combi gebruikt van schoen en pedaal.
Zelf zet ik de bal van mijn voeten gewoon op de trappers hoor en wat ik ook doe, met 50+ het viaduct af, zo hard mogelijk er tegenop, sprintjes, hoge trapfrequentie; voetjes blijven bewegingsloos in contact met de trappers...
Ik gebruik lichtgewicht pedalen van XLC. (zijn gewone atb pedalen met kartelrandjes, maar dan ranker)
En lichtgewicht hardloopschoenen met redelijk stugge, dikke en geribbelde zool.
Dus jij denkt dat het toch veel rendabeler is en je sneller bent wanneer je voeten vast zitten?
Het zou kunnen, hoewel ik toch het idee blijf hebben dat de extra winst overschat wordt.
Tenslotte moet je dat extra vermogen hoe dan ook zelf leveren...
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 11 aug 2011 16:29

ik blijf bij m'n mening, maar kan aan m'n traptechniek liggen.
In dat "trekken" geloof ik niet. Is trouwens eens uitgemeten in een studie en mensen die meenden te "trekken" bleken dat helemaal niet te doen.
Ik ken maar een iemand die "trekt" en dat ik de Franse wielerkampioen met 1 been, die bij mij in de buurt woont. vals plat (2%) aan 40km/h bergop met 1 been, die man trekt op zijn pedaal. (heeft er maar een).

Wat ik wel doe als ik met de koersfiets fiets is m'n voet schuin houden, de tip naar beneden wijzend, als ik meer kracht wil zetten (dus zeker niet constant, wel bij dat extra spurtje bergop). En net dat kan ik dus niet zonder ingeklikt te zitten. Met m',n hybride schuif is van m'n pedalen als ik zo wat extra tracht aan te zetten. En als je dan net recht stond op je pedalen is het niet enkel je scheen of kuit die pijn doet...

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 11 aug 2011 21:03

Hoi fransoos,
Dus je schuif er van af omdat je die schuine voetstand toepast op bepaalde momenten wanneer je kracht moet zetten omdat je dit aangewend hebt door het inklikgebeuren. Begrijpelijk dat je deze voetstand in die situaties automatisch ook gebruikt als je op je hybride zit. Was je toen dan gevallen toen je van de hybride trappers gleed? Niets aan overgehouden hoop ik voor je...
Waarschijnlijk heb ik mijzelf dan onbewust een andere voetstand aangewend bij het kracht zetten om op de pedalen te blijven omdat ik nooit klikpedalen of iets anders gebruikt heb.
Fijn om te lezen dat je dat trekken aan de pedalen relativeert. Sjeetje, haha, jouw verhaal hier bij over die éénbenige...
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 12 aug 2011 11:17

Ik merk dat ik een hogere cadans kan halen als ik ingeklikt zit. Als ik op mijn hybride de cadans omhoog gooi kom ik op een punt waarbij mijn voeten licht gaan stuiteren als ik daarbij weinig kracht zet, meer kracht zetten is dan een alternatief maar dan hou je de hogere cadans weer niet vol. Echt trekken aan de pedalen doe ik eigenlijk alleen in een klimmetje, de rest van de tijd probeer ik mooi rond te trappen.

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 12 aug 2011 11:51

niks overgehouden op schrammen en blauwe plekken van die pedalen na. Zo hard ga ik nu ook weer niet bergop op m'n hybride ;-)

die eenbenige heb ik een keer willen volgen... schandelijk gefaald en zwaar uit het wiel gereden. Nu ja, die man doet niks anders dan trainen. Gaat over de 60 bergop als hij achter de peugeot 807 van z'n vrouw aan fietst.

Bibske, in jouw verklaring kan ik me ook vinden. Ik fiets ook methoge cadans op m'n racefiets (niet zelden over de 100). Dat zie ik me idd ook niet doen op m'n hybride.

Plaats reactie