Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Fietszadel

arno
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2004 17:25

arno 18 apr 2005 00:01

Hallo,
Ik heb even een vraag. Sinds enige tijd doe ik regelmatig aan wielrennen. Ik vind het dan heerlijk om lange afstanden te trappen maar naar verloop van tijd krijg ik er last van mijn schaamstreek en billen. Ik heb intussen een vrouwenzadel van Selle Italia gekocht maar de pijn gaat niet over. Heeft iemand een goede tip voor een zadel waarbij je geen last hebt van zadelpijn?
Groetjes, Esther
arno

colnagog
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 09 mar 2005 17:21

colnagog 19 apr 2005 03:19

Quoten: Origineel geplaatst door arno op 17 April 2005


Hallo,
Ik heb even een vraag. Sinds enige tijd doe ik regelmatig aan wielrennen. Ik vind het dan heerlijk om lange afstanden te trappen maar naar verloop van tijd krijg ik er last van mijn schaamstreek en billen. Ik heb intussen een vrouwenzadel van Selle Italia gekocht maar de pijn gaat niet over. Heeft iemand een goede tip voor een zadel waarbij je geen last hebt van zadelpijn?
Groetjes, Esther

Een zadel is zooooooooooooooooooooo persoonlijk. In Fiets heeft vorig jaar een test gestaan van vrouwen zadels. Maar nogmaals het ene kontje is het andere niet.
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......

fitseflitser
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14

fitseflitser 19 apr 2005 21:50

Ook hier kun je "eelt" krijgen. Hoe vaker je lange afstanden fietst, hoe langer dat het duurt voordat je pijn krijgt. En een goede fietsbroek helpt uiteraard ook mee.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

-snapper-
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 apr 2005 18:55

-snapper- 19 apr 2005 21:52

Quoten: Origineel geplaatst door Colnago/G op 19 April 2005


Quoten: Origineel geplaatst door arno op 17 April 2005


Hallo,
Ik heb even een vraag. Sinds enige tijd doe ik regelmatig aan wielrennen. Ik vind het dan heerlijk om lange afstanden te trappen maar naar verloop van tijd krijg ik er last van mijn schaamstreek en billen. Ik heb intussen een vrouwenzadel van Selle Italia gekocht maar de pijn gaat niet over. Heeft iemand een goede tip voor een zadel waarbij je geen last hebt van zadelpijn?
Groetjes, Esther


Een zadel is zooooooooooooooooooooo persoonlijk. In Fiets heeft vorig jaar een test gestaan van vrouwen zadels. Maar nogmaals het ene kontje is het andere niet.


gaat na een tijd wel weer voorbij raak je wel aan gewend

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 19 apr 2005 23:05

Dat ligt bij vrouwen wel iets gevoeliger (he leuke woordspeling). Bij een goede fm mag je verschillende zadels testen. Trek er een dagje voor uit en dan moet het goed komen. Het ene vrouwenzadel is natuurlijk het andere niet..

Gebruikersavatar
race1d
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 15 jun 2004 00:20

Gebruikersavatar race1d 19 apr 2005 23:30

Ik heb op mijn racefiets een herenzadel met een gat en dat bevalt mij heel goed. Maar ik zit vrij ver achterop het zadel en ook ver voorover.
VOor mijn atb heb ik een herenzadel besteld omdat ik het mooier vind. Mijn FM vertelde dat hij laatst een vrouw in zijn zaak had die even koppig was als ik maar het dan toch maar een keer ging proberen met een vrouwenzadel. Hij heeft het zadel nooit meer teruggekregen.
Ik adviseer ook om een FM te zoeken die je gewoon e.e.a. laat proberen. Er zijn er genoeg die daar geen problemen mee hebben
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 20 apr 2005 14:57

Quote: Origineel geplaatst door arno op 17 April 2005
Hallo,Ik heb even een vraag. Sinds enige tijd doe ik regelmatig aan wielrennen. Ik vind het dan heerlijk om lange afstanden te trappen maar naar verloop van tijd krijg ik er last van mijn schaamstreek en billen. Ik heb intussen een vrouwenzadel van Selle Italia gekocht maar de pijn gaat niet over. Heeft iemand een goede tip voor een zadel waarbij je geen last hebt van zadelpijn?Groetjes, Esther




Je achterste heeft gewoon een tijd nodig om te wennen aan het lang zitten op een smal zadel. Misschien moet je aan je positie op je zadel wel iets veranderen.

Zadelleed
Zadelpijn
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 20 apr 2005 15:30

Stel je zadel af met de neus ietsje naar beneden gericht. Een paar graden doet vaak wonderen. Give it a try !
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 21 apr 2005 12:26

Heb het zelf 'gedaan' met een Trans Am Lady... nooit zadelpijn gehad. Doe het nu met een San Marco zadel, wat smaller en bevalt ook goed.

clarien
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jan 2005 17:11

clarien 21 apr 2005 13:02

Hoi Esther. Idd een vervelend probleem, maar zoals hierboven al gezegd gaat het gaat meestal vanzelf over. Wat je in elk geval kunt proberen is je bekken iets meer rechtop (dus achterwaarts) kantelen, zodat je stevig op je zitbotjes komt te zitten ipv op je voorkant..
Zadel is een kwestie van uitproberen, hoewel ik zelf de ervaring heb dat bij een kwaliteitszadel je lichaam zich a.h.w. gaat 'aanpassen' en de klachten uiteindelijk verdwijnen. Geef het even tijd
Om andere irritaties te voorkomen - zorg dat je een niet al te grote maat fietsbroek draagt, met een zeem dat goed strak zit. Iedere plooi in het zeem is er 1-tje te veel!!! 
Wat betreft marconi's advies om het zadel iets voorover te zetten.... dat werkt bij mannen beter dan bij vrouwen... Je kunt het proberen maar zorg dat je hierdoor weer niet teveel op je armen gaat steunen anders krijg je weer grotere kans op schouder- en nekklachten.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 21 apr 2005 14:56

Interessant, ik moet toch maar  es een tijdje vrouw worden! Maar ik weet wel dat zadels die  horizontaal staan of iets met de neus omhoog meer last geven dan die iets naar voren gekantelde zadels. Maar zoals ik al zei: Give it a try!  Baat het niet, het schaadt ook niet. Ook het zadel van de (sport)fiets van mijn vrouw, een Terry zadel, staat een heel klein tikje met de neus naar beneden gericht. Dat fietst goed volgens haar. Dus, houwe zo!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 21 apr 2005 15:20

En koop U een goede koersbroek met elastische, naadloze dameszeem !Die zijn id wel wat duurder maar op een broek mag je gewoon niet besparen.Goede merken zijn Nike, Assos & Bioracer (er zijn er natuurlijk nog maar met deze heb ik al ervaringen - ps : geen persoonlijke hé )
TS

Plaats reactie