Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

welke fiets zal ik kiezen

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 06 feb 2011 16:58

k ben zelf ook al ff aan het kijken geraakt om m'n oxford "hybride" (zo heetten die dingen vroeger) te vervangen. Absoluut nog niet op en een heerlijk trek-fiets, maar na een 10 tal jaar wil je toch wat vermoderniseren he.
En een iets heb ik al willen merken.

OF je hebt een model met iets bredere banden, maar dan smeren ze je meteen voorvorkvering aan.

OF je hebt meteen heel smalle bandjes waardoor het occasionele zandbaantje of worse grintbaantje niet meteen een pretje is...

Idem met de keuze naakte versie of de ietwat meer trekking versie. Bij de laatste smeren ze je meteen 3 kilo staal en lichten aan terwijl je enkel een ietwat deftige bagagedrager wou om je fietstassen aan te hangen...

Zelfs een "simpele" fiets aanschaffen vergt tegenwoordig aardig wat "vergelijkende studies"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 feb 2011 18:18

Zowel bagagedragers (alu Racktime 400-500gr) als stevige spatborden (SKS 500gr) zijn voor paar tientjes los te koop. Zelf aankleden die fiets, nog veel goedkoper ook. Al biedt Stevens voor €49 een heel voordelig setje aan dat de fiets veelzijdiger maakt in gebruik. Ook de keuze van de banden zou ik maken nadat ik de fiets had gekozen. Vrijwel alle hybride fietsframes zijn geschikt voor banden van 25 tot 42-622.Schwalbe Big Apple (50-622 en breder) is lastiger. Liggende achtervork is vaak te smal.
Die fietsen heten nog altijd (kale of sport-)hybride en bieden veel fietsplezier door het hele jaar. Meer dan 11 kg hoeven ze niet te wegen. Het is inderdaad uitpluizen, maar met dit forum kun je al een voorselectie maken.

roshen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2011 18:59

roshen 12 feb 2011 19:18

Beste dame55 en forumer's

Voor een goede vriendin ben ik een bike aan het uitzoeken voor het woon/werk verkeer en ik zoek naar een hybride trekking bike maar wel met spatborden, bagagedrage en verlichting. Ook let ik op het budget en ot nu toe kom ik op twee fietsen namelijk een Society model van Montego en een Arinos bike:

http://www.montegofietsen.nl/artikel_gr ... ollectie=4

http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... s-2011/710

Wat vinden jullie ervan en hebben jullie ook tips.

Bedankt.

Roshen.


Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 feb 2011 19:57

mijn opmerkingen staan hier boven al. Ter plaatse te rade gaan.

en ik voeg er nog aan toe: geen verende zadelpennen, ondingen die of nauwelijks werken, niet instelbaar zijn, zwaar (600gr), kapot gaan, tegen je trapkracht inwerken: je gaat deinen in plaats van dat je fiets vooruit gaat. Deze fietsen hebben alles wat een fiets langzaam, zwaar en kwetsbaar en duur maakt. In deze prijsklasse zullen vork en pen en zeker de schijfremmen van de allerlaagste kwaliteit zijn. Afblijven!

De arninos (? nooit van gehoord) heeft wel de betere onderdelen.

roshen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2011 18:59

roshen 12 feb 2011 21:10

Hi klimmer,

Helemaal gelijk heb je alleen het budget dwingt me in deze prijsklasse dus tot ca. 550/600 euries te kijken en dan kom ik tot nu toe die Arninos tegen. Ik zoek nog naar een ander betaalbaar alternatief dus als je tips hebt dan zijn die welkom.

Bvd en mvrgr.,

R.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 feb 2011 22:38

mijn suggestie: Cube Travel. Kost €679,-, met de gebruiklijke korting kom je op €600,- rond. En een redelijk licht fietsje met redelijke onderdelen, helaas wel zo'n verende vork, van 15,3 kg, zonder vering had het 14,5 kg kunnen zijn. En geloof hen niet die zeggen dat gewicht er op het vlakke niet toe doet. Rij eens hetzelfde parkoers maximaal met en zonder rugzak met 5kg en vergelijk het gemiddelde. Je zult versteld staan!
succes verder met zoeken en onderhandelen.

sorry hier nog de link: http://www.cube.eu/tour/global-travel-s ... ck-silver/
toevoeging: de kwaliteit van de wielen is op dit niveau en met deze info onmogelijk in te schatten. Dat geldt voor de velg en vooral het spaakwerk. Daarom zou ik kiezen voor een bekend merk.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 14 feb 2011 16:45

Kijk eens naar een Merida Speeder of Trek FX, je koopt apart een goede bagagedrager, spatborden en verlichting. Met een beetje mazzel kan je daar een mooie deal voor sluiten. Laat je niet gekmaken door mensen die zeggen dat Alivio of Sora niet goed is, als je binnen je budget wil blijven is dat wat je ervoor krijgt. Het werkt prima en voorwoon-werk meer dan voldoende.
Ik rij zelf tot mijn grote verbazing al 6 jaar door weer en wind met een fiets van 175 Euro, Altus/Alivio afmontage. Vorige winter reed ik ermee door de pekel en heb ik hem amper onderhouden maar het ding loopt nog prima. Er zit voor ongeveer 100 Euro aan spatborden, bagagedrager en lampjes op. Het ding heeft wel een verende vork en zadelpen maar zoals de prijs al doet vermoeden is het niet veel soeps!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 feb 2011 19:26

[quote] Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe. - Albert Einstein[quote]


Regisseur gezocht voor een film over de stamelende Einstein. ;-)

dame55
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2011 21:15

dame55 12 mar 2011 22:45

Vanmiddag ben ik gaan proeffietsen, bij de plaatselijke Specialized-dealer. Ik vind het sowieso handig om dichtbij huis iets te kopen, en ik hoor goede geluiden over dit merk.
Twijfelde alleen nog tussen de Crosstrail en de Vita. De Crosstrail is een fiets die voor de weg én de onverharde weg geschikt is, maar ik vond het niet echt licht fietsen. De Vita is een damesfitnessfiets, hij lijkt veel op een racefiets, maar de banden zijn ietsjepietsie dikker en het stuur is vlak. Deze fiets vond ik beduidend fijner, en deze wordt het dus. Dan kan ik nog kiezen tussen de Elite en de Comp. Persoonlijk zie ik niet veel meerwaarde in de Comp, dus ik denk dat ik voor de Elite ga kiezen http://www.specialized.com/nl/en/bc/SBC ... %2FFitness

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 apr 2011 20:36

bij toeval lees ik (nu pas :-() je laatste bericht. Specialized is innovatief en OK. Goede keuze! Die twee proefmodellen zijn een wereld van verschil. Die Crosstrail is een fiets die heel erg lang is, zit niet lekker, en met noppenbanden, loopt niet lekker.
Veel plezier met je keuze!

Plaats reactie