Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Ik vraag me af...

mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 19 jan 2011 14:00

Zijn er nou zo weinig fietsende vrouwen of zijn er zo weinig fietsende vrouwen die zich op fietsforums wagen?
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 19 jan 2011 14:11

Ik denk het 2e ;)
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 19 jan 2011 14:12

Beide, maar tweede nog meer dan eerste denk ik.

fietspraat
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 nov 2010 16:46
Contact

fietspraat 19 jan 2011 14:16

Er komen steeds meer vrouwen die fietsen. Dat aantal stijgt nog elk jaar. Kijk maar eens in de goede wielerzaken naar het aantal verschillende fietsen die speciaal voor vrouwen gemaakt worden. Toch is hun aantal vergeleken bij de mannen natuurlijk flink in de minderheid. Of dat ooit tot een evenwichtige verhouding komt met de verhouding in de Nederlandse bevolking is de vraag.
Het aantal vrouwen dat op een fietsforum hun mening plaatst is inderdaad erg laag. Dit zal voor een deel te maken hebben met het soort reacties dat wij (mannen) erop plaatsen. Dit nodigt de vrouwen misschien ook niet genoeg uit om een reactie te plaatsen.
fiets,fiets,fiets en verder niets.

lavsson
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 31 mei 2010 22:20

lavsson 19 jan 2011 14:36

Belangrijker nog, hoe is dat te veranderen?
Je ziet wel dat het aantal fietsende vrouwen toeneemt. Het feit dat het een goede fatburner is, spreekt velen aan.

Toch vraag ik me af of al die vrouwen behoefte hebben aan een community als een Fietsforum. Ik weet dat mijn vriendin, die helemaal idolaat is van het wielrennen, zich niet zo aangetrokken voelt tot de wielergemeenschap. Gewoon lekker eigen doelen stellen en een eigen plan trekken is wat ze juist zo leuk vindt aan het fietsen.

edit: had Fietspraat's post nog niet gelezen. Ben t r wel mee eens overigens.

rose69
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2010 12:53

rose69 19 jan 2011 15:42

Ik denk ook beide, hoewel ik ook het idee heb dat naast de grote populariteit van wielrennen in het algemeen de laatste jaren de vrouwen ook in aantallen zijn toegenomen. Door spinnen en op gezonde manier naar werk is wielrennen ook bij vrouwen toegenomen ... zou je verwachten zo ook in toename te zien in de fora. Echter is de verhouding met mannen volgens mij wel ongewijzigd.

Wel interessant om af te vragen in hoeverre vrouwen zich willen mengen in een forum ... die overigens op het 1e gezicht mannen georienteerd is!

Wel leuk dat er hier een echte dames sectie is en hopelijk komen hier wat leuke damesinitiatieven uit voort. Maar misschien gebeurt dat hier al ... dat weet ik niet want ben net beetje actief hier.
Uitdagingen 2011: SRC 160km, Ardechoise 176km Volcanique, LM 250km
http://www.bikeplanner.com/rose69" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 20 jan 2011 00:01

[quote="Rose69"]... die overigens op het 1e gezicht mannen georienteerd is![/quote]

Als dat zo is dan helpt dat inderdaad zeker niet mee! Ik ben in ieder geval blij met vrouwelijke forumleden; geeft vaak leuke discussies en nuanceringen.
Maar of de drempel om je op een forum te wagen hoger is bij vrouwen, dan bij mannen, ik zou het echt niet weten.
Groet,
Johan
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 20 jan 2011 11:34

[quote="Lavsson"]Toch vraag ik me af of al die vrouwen behoefte hebben aan een community als een Fietsforum. Ik weet dat mijn vriendin, die helemaal idolaat is van het wielrennen, zich niet zo aangetrokken voelt tot de wielergemeenschap. [/quote]

Misschien is dat 't wel ja, de wielergemeenschap is tenslotte nog steeds min of meer een "mannenbastion". Misschien voelen vrouwen zich daar gewoon niet zo in thuis.... een paar uitzonderingen daargelaten natuurlijk
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

rose69
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2010 12:53

rose69 20 jan 2011 14:07

[quote="mispoes"] Misschien voelen vrouwen zich daar gewoon niet zo in thuis.... een paar uitzonderingen daargelaten natuurlijk[/quote]

Ik denk ook dat de uitzonderingen sowieso zich makkelijker onder de mannen begeven en het haar ook geen moer uitmaakt. Maar de nieuwe groep vrouwen die instromen via spinnen en sportclubs of individueel zonder een wielervriend zullen zich niet zo 123 wagen in deze wereld. Hopelijk komt daar nog verandering in.

@Johan ik hoop ook voor een gemengde omgeving, dat is leuker en interessanter. Perse dames apart is ook niet nodig.
Uitdagingen 2011: SRC 160km, Ardechoise 176km Volcanique, LM 250km
http://www.bikeplanner.com/rose69" onclick="window.open(this.href);return false;

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 20 jan 2011 15:15

Ik denk dat vrouwen over het algmeen op een andere manier met het wielrennen/sporten omgaan. Veel onderwerpen op het forum gaan over de materiaal kant van de sport omdat dat iets is waar mannen meer aandacht aan besteden dan de meeste vrouwen.
Voor een groot deel van de dames gaat het bij sporten om de beleving, het materiaal is daar enkel een middel voor. Bij mannen is de keuze van het materiaal meestal een belangrijk deel van de hobby.

mady
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2010 23:19

mady 20 jan 2011 18:21

Ik denk dat vrouwen zowiezo niet van de forums zijn dat is meer een manneding.


colly
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2011 15:13

colly 22 jan 2011 14:26

[quote="mady"]Ik denk dat vrouwen zowiezo niet van de forums zijn dat is meer een manneding.

[/quote] Ik denk dat je je daarin vergist. Als het maar vrouwenonderwerpen zijn, dan doen de dames hun woordje wel hoor. (over kinderen, opvoeden, uiterlijk, na jah, dat hele vrouwenrattaplan)
http://marieke.zitvlees.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie