Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

pedaalvraagje

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 27 jan 2011 18:30

ik heb even een vraagje voor de dames op dit forum.

ik heb gisteren een specialized ruby besteld voor m'n vrouw. Ik ben dol op fietsen en de beste manier om nog vaker van m'n hobby te kunnen genieten was om 1 op 2 toertjes samen met m'n vrouw te gaan fietsen.
De fiets is er, nu vraag ik me af welke pedalen en bijhorende schoen ik het beste kan voorzien voor een beginnende vrouw.
Meteen raceschoenen en dito pedalen (bv mavic met specialized schoenen zoals ik zelf heb) of eerder het moutainbike type met verzonken plaatjes. Dat vergemakkelijkt het stappen. Je weet maar nooit dat de kuitenbijtertjes deels te voet moeten gedaan worden.

Alle tips zijn welkom.


mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 27 jan 2011 18:49

[quote="fransoos"]ik heb even een vraagje voor de dames op dit forum.

ik heb gisteren een specialized ruby besteld voor m'n vrouw. Ik ben dol op fietsen en de beste manier om nog vaker van m'n hobby te kunnen genieten was om 1 op 2 toertjes samen met m'n vrouw te gaan fietsen.
De fiets is er, nu vraag ik me af welke pedalen en bijhorende schoen ik het beste kan voorzien voor een beginnende vrouw.
Meteen raceschoenen en dito pedalen (bv mavic met specialized schoenen zoals ik zelf heb) of eerder het moutainbike type met verzonken plaatjes. Dat vergemakkelijkt het stappen. Je weet maar nooit dat de kuitenbijtertjes deels te voet moeten gedaan worden.

Alle tips zijn welkom.

[/quote]

Maar waarom zou dit nou anders moeten zijn dan voor een "beginnende man"?

Vraag 't haar zelf. Volgens mij is pedaalvoorkeur nogal verschillend per persoon
En kijk anders eens hier
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 27 jan 2011 18:54

waarom dit anders zou zijn??? omdat vaak een vrouw minder ijdel is dan een man
en bijgevolg een vrouw sneller gaat kiezen voor comfort, dan voor "op een racefiets hoort een racepedaal", ookal loop je de plaatjes al na een week aan flarden.

heb je link al gelezen. Veel echte racepedalen, maar geen argumenten

wat ik liever wil horen is het waarom een racepedaal of waarom een mtb-pedaal

heb het m'n vrouw al gevraagd, maar da's gelijk vragen of je liever rode of witte wijn drinkt als je geen een van beide geproefd hebt...

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 27 jan 2011 18:56

Hoe vaak loop je nou op fietsschoenen?

Klimmetjes die je niet haalt zijn uitzondering.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
ceejee
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 10 apr 2005 22:23

Gebruikersavatar ceejee 27 jan 2011 19:06

[quote="superrose"]Hoe vaak loop je nou op fietsschoenen?

Klimmetjes die je niet haalt zijn uitzondering.[/quote]



Nou, eeeeeeeeehhhhhh het is voor een vrouw............. is dit nou een goeie opmerking?

:rolleye::rolleye::rolleye::rolleye::rolleye::rolleye:
Canyon Endurace CF SL 8.0 Aero
Canyon Grizl CF SL 8.0 suspension
Canyon Exceed
Canyon Grand Canyon

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 27 jan 2011 19:10

[quote="ceejee"][quote="superrose"]Hoe vaak loop je nou op fietsschoenen?

Klimmetjes die je niet haalt zijn uitzondering.[/quote]



Nou, eeeeeeeeehhhhhh het is voor een vrouw............. is dit nou een goeie opmerking?

:rolleye::rolleye::rolleye::rolleye::rolleye::rolleye:[/quote]


ik mag het zeggen heh als vrouw
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 27 jan 2011 19:44

[quote="superrose"]Hoe vaak loop je nou op fietsschoenen?

Klimmetjes die je niet haalt zijn uitzondering.[/quote]

dat moet nog blijken...
m'n vrouw is balletdanseres dus kracht in de benen tov gewicht zit dus wel ok, maar tijdens onze eerste fietsreis met hybride-fietsen moest ze er toch af en toe af... al was ze toen wel zwanger (maand of 3 als m'n geheugen me niet in de steek laat)

maar los van het wandelen... is op de fiets het comfort van het ene beter dan het andere?? op een manier die vrouwen anders naar waarde inschatten dan wij?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 27 jan 2011 20:00

raceschoenen hebben een stijvere zool en het spd sl plaatje is groter, dat is fijner. Ik vind ook het inklikken aangenamer.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 27 jan 2011 21:12

aha, dit is zinvol!
dus minder last aan je voetzool, zeker bij langere ritten??
Zal ook wel bij mannen zo zijn, maar ik heb enkel ervaring met race-schoenen

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 27 jan 2011 21:42

punt is gewoon dat heel veel vrouwen voor het onzin verhaal vallen dat mtb schoenen lekkerder lopen. Nou ik loop niet op mijn fietsschoenen, mocht ik het doen dan lopen beide onaangenaam, dus dan kan ik beter voor een goede schoen kiezen en het hele loop verhaal loslaten.

Bij mijn mtb schoenen kreeg ik last van tintelingen, bij mijn race schoenen niet. De mtb schoenen die ik nu heb voor het crossen zijn gewoon heel erg goed en idd die zool is heel stijf en heb ik ook geen uren aan, ander verhaal dus. Maar als ik met die dingen even loop ga ik er sneler mee op mijn plaat op de weg dan met mijn race schoenen.

Dan zijn er nog schoenen die eruit zien als race schoenen maar waar erin verzonken een spd systeem past. Toen ik die verkocht heb ik ze met regelmaat bekeken en ik vind het prutsschoenen, snap het nu ook totaal niet.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jan 2011 10:33

Gewone spd plaatjes, maar dan wel verzonken in de schoenzool: gemakkelijk en tweezijdig inklikken, lopen kun je kilometers. slijtage vrijwel nul. Uitklikken is snel geleerd, geen knieproblemen enz. Na inrijden draaien ze soepel en niet te vergeten: zeer betaalbaar. Nadelen zijn er ook: niet geschikt (dus met " soepele trekkingschoenen") voor ritten langer dan 2 uur, je krijgt branderige voeten. Bij lange tochten gebruik ik toch mijn raceschoenen en pedalen. Ik heb 12 jaar ervaring met Shimano spd, Look (oude versie: rommel) en Speedplay X-type.
Met spd pedalen beginnen lijkt heel verstandig, geen groot financieel risico en er zijn vaak aanbiedingen van (mtb)schoenen met pedalen voor een habbekrats, nou ja, laten we zeggen, minder duur.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 28 jan 2011 11:51

Ik ben zelf met SPD en trekking scchoenen op mijn racefiets begonnen omdat ik al een fiets met SPD had. Na een jaar ben ik overgestapt op raceschoenen en Speedplay pedalen, de belangrijkste reden was dat ik het er niet vond uitzien en het officiële excuus was uiteraard dat het een betere krachtoverdracht geeft. Vooral het psychologische effect was groot, in de praktijk heb ik nog niet veel verschil gemerkt.

Het is erg leuk dat jij van fietsen houdt en dat je een fiets voor je vrouw koopt zodat ze mee van jouw hobby kan genieten. Je hebt neem ik aan haar wel de fiets laten uitkiezen en het niet echt opgelegd. Mijn zwager heeft de fout gemaakt om mijn zusje een fiets en outfit cadeau te doen om haar te overtuigen mee te gaan fietsen met hem. Ze is een paar keer meegeweest voor een tochtje van 25km en nu liggen de roze pakjes ergens onderin de kast.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het bij jou ook zo zal zijn maar als ik zo de eerste zin lees heb jij de fiets gekocht voor haar zodat jij meer kan gaan fietsen. Hou er rekening mee dat zij net komt kijken en luister dus erg goed naar haar! (Als ik het verkeerd begrepen heb bied ik alvast mijn excuses aan :))

Laat haar zelf kiezen welke schoenen ze wil, misschien kan je zelfs beter beginnen met standaard fietspedalen en sportschoenen als ze nog nooit met klikpedalen of een racefiets heeft gereden. Laat haar zelf beslissen en leg haar niets op!

Plaats reactie