Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

pedaalvraagje

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jan 2011 01:49

[quote="fietspraat"]Beginnende fietsers zou ik altijd laten starten met gewone sportschoenen en normale pedalen. [/quote]

Spijt me, maar dat is echt onverstandig. Met gewone sportschoenen op de racefietsen maken je langzamer, maar dat is niet het probleem, je krijgt pijnlijke en soms ook nog branderige voeten door de zachte zolen van sportschoenen en je gaat niet meer fietsen. En dat was toch net de bedoeling.

webby
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 nov 2010 15:05

webby 30 jan 2011 11:19

Eerste keer ook vergeten, en val zo om bij een oversteek plaats, in het gras.
Tweede keer noodstop van twee fietsers voor me, geen mogelijkheid om er even omheen te gaan, heel fijn val zo om in de steentjes en dingen, hele knie kapot!
Gewoon beginnen met klik pedalen, je houd er rekening mee dat je voeten vast zitten na een keer of twee te zijn om gevallen....
Ik heb MTB schoenen op aanraden van mijn vriend (het loopt lekkerder... het zal) maar zit toch te overwegen om raceschoenen aan te schaffen maar meer om de 'mooie' strakke look.

Ik heb nu eggbeaters van crank brothers, erg veel speling met in en uitklikken, 4 kanten om in te klikken.
Ook gekozen voor deze omdat ik last kreeg van mijn knieën bij de SPD plaatjes en na eindeloos af stellen .... voor andere pedalen gekozen. Nu geen last meer.





fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 12 mar 2011 13:01

na wijs beraad en overleg met de FM en m'n vrouw gaan er voorlopig SPD-touring pedalen op met specialized touring schoenen (beetje tss mtb en race in, maar verzonken plaatje).
Eens ze hier vlot de hellinkjes op kan, kunnen er andere op en recupereren we die pedalen voor haar trekkingfiets (daar staan geen klick-pedalen op).

Haar fiets is intussen toegekomen bij de FM. Maar eerst wijselijk achter een apex laten zetten ter vervanging van de 105.
Die 32 zal ze de eerste maanden nodig hebben. Het kan hier over korte strookjes vrij venijnig worden. En aangezien ik hem dan op mn 28 zwier, zal mn vrouw wel een 32 mogen.

Ik kijk al uit naar dat 1e ritje. Mn vrouw ook uiteraard!

timvdn
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 feb 2011 13:48

timvdn 13 mar 2011 23:57

Dit topic brengt bij mij een vreemde "jeuk" (en ik weet dat ik nu nogal ga generaliseren en overdrijven, sorry daarvoor). Het lijkt alsof bij vrouwen per definitie alles super goed en perfect moet gaan, want anders gooit ze haar 2000 euro dure fiets na een rit in de schuur, want ze durft nu absoluut niet meer. En wij mannen hebben daar alle respect voor, want zo is het nu eenmaal... Klinkt als een onwijs luxe situatie die ook nogal on-feministisch is ;)

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 14 mar 2011 01:33

wist jij voor je je reet de eerste keer op een koersfiets neerpootte met honderd procent zekerheid dat je het graag zou doen??? Ik dus niet. En dus kan ik het ook niet helemaal zeker zijn van m'n vrouw.
Ik weet alleen dat ze redelijk sportief is en graag fietst (gezinsfietstochtjes op een hybride met spatborden, lichten en gans de rimram).
Ik heb de pech in een regio te wonen waar vlak helaas niet bestaat. Het is zoeken naar een helling die de mapmyride-criteria doorstaat (al denkt m'n garmin er duidelijk anders over), maar het gaat hier verder wel constant op en af (per verreden km haal je vlot 10hm).
Het lijkt me dan geen overdreven luxe om ervoor te zorgen dat m'n vrouw niet helemaal gefrustreerd geraakt vanaf dag 1. Want wees eerlijk: een uitdaging ga je pas aan als je denkt slaagkans te hebben. Als je op dag 1 bij elke klim te zwaar in de problemen zit dan is de opgeefkans wel erg groot.

Ik snap dus helemaal niet wat hier on-feministisch aan is???

franske71
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jun 2009 11:34

franske71 14 mar 2011 02:44

Dat Race-schoenen stijver zouden zijn dan ATB-schoenen valt te betwisten. Het pedaalopp. van race-pedalen is groter wat in kan houden dat je minder snel last krijgt van je voeten. Het lopen daar in tegen, het stoppen, stilstaan en vertrekken is met ATB-schoenen dan weer net iets prettiger.
Ik vind zelf m'n race-schoenen meer 'open' tov m'n race-schoenen, wat inhoudt dat ik in m'n race-schoenen eerder koude voeten heb.

Maar met wat rij jezelf? Laat je vrouw eens haar voeten in jouw schoenen steken en eens proberen om haar schoenen in uit jouw pedalen te krijgen, eventueel wat te lopen met jouw schoenen

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 14 mar 2011 02:55

Het nadeel van klikpedalen is natuurlijk wel dat je soms je schoenen vergeet, en dat racepedalen met gewone schoenen niet zo fijn fietsen. ;)

Afbeelding

Anyway, gewoon klikpedalen nemen. Bijna iedereen die ik er over hoor is wel eens gevallen in het begin (mijzelf incluis) maar het went zeer snel. En dan wil je echt niet anders meer.

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 14 mar 2011 09:31

fijne tip, maar m'n vrouw krijgt haar 36, dwars in mijn 44... Da's als proberen lopen in de schoenen met naaldhakken van je ma als je 6 bent en dan besluiten dat jij het niet zou kunnen...

Plaats reactie