Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

zadel afstellen voor dames

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 01 apr 2008 22:30

Een vraagje aan de vrouwen op dit forum.

Ik heb een zadel dat op zich prima zit, maar had het idee dat het te laag stond. Ik heb het dus iets omhoog gezet. Het probleem is alleen dat ik nu mijn triathlonstuur niet meer lekker kan gebruiken, want dan zit je meer voorover gebogen, en omdat het zadel nu hoger staat t.o.v. het stuur krijg ik dan veel sneller last van de schaamstreek.

Nou had ik bedacht dat ik misschien mijn zadel iets voorover kon kantelen, maar nu kreeg ik laatst weer het advies om dat vooral niet te doen, omdat je dan teveel op je armen zou gaan leunen en daar dan weer pijntjes ontwikkelt.

Wat zijn jullie ervaringen op dit vlak? Wat is beter, waterpas, of iets gekanteld?

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 08 apr 2008 11:06

Ik (man) heb daar ook last van en dus kantel ik inderdaad het zadel iets voorover. Dat oogt wel niet maar who cares? Het werkt wel en daar gaat het om!
Wel zet je dan wat meer druk op je polsen en armen maar die zijn te trainen en mijn plasbuis (of jou schaamstreek) dus niet.

monique
Forum-lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 okt 2005 23:14

monique 08 apr 2008 11:52

[quote="spin"]Ik heb een zadel dat op zich prima zit, maar had het idee dat het te laag stond. Ik heb het dus iets omhoog gezet. Het probleem is alleen dat ik nu mijn triathlonstuur niet meer lekker kan gebruiken, want dan zit je meer voorover gebogen, en omdat het zadel nu hoger staat t.o.v. het stuur krijg ik dan veel sneller last van de schaamstreek.
[/quote]

Je hebt nu problemen gekregen omdat je dacht dat je zadel te laag stond. Zelf heb ik hier ook mee moeten worstelen maar uit eindelijk bleek dat de eerste stand toch de beste was. Ik zou het zadel weer op de oorspronkelijke hoogte plaatsen. Moch je toch twijfelen ga dan terug naar je fm.

Mo

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 08 apr 2008 13:24

Bedankt voor de reacties.
Ik heb op dit moment toch het zadel ietsje gekanteld, een heel klein beetje maar, en dat scheelt al een stuk. Ook de punt van het zadel heb ik een klein tikje naar links staan omdat dat comfortabeler voelt. Millimeterwerk, maar het maakt echt uit. Blijkbaar ben ik te asymmetrisch voor een rechte fiets :)

Heb er nog geen echt lange tochten mee gefietst, maar 40 km ging prima. Ik denk dus dat ik het maar even aanzie zo, en zoals lior63 zegt, sommige lichaamsdelen zijn beter te trainen dan andere :) Ik heb overigens niet uit ervaring vastgesteld dat je met gekanteld zadel last krijgt van je armen, dat wordt me verteld door anderen, dus zolang ik er geen last van heb ga ik er maar vanuit dat het niet erg is.

riapatella
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 sep 2005 00:53

riapatella 19 mei 2008 21:07

Je kunt ook even kijken op www.goedopdefiets.nl
Veel fietsplezier.

berrre
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mei 2008 18:42

berrre 08 jun 2008 18:31

Als dat stuur niet hoger gaat is je frame eigenlijk te klein voor jouw lengte. Dat probleem kan je min of meer omzeilen door een langere stuurpen te gebruiken.

Zet je zadel vooral niet weer lager, want dan worden je benen verkeerd belast. De meeste fietsers rijden trouwens met een veel te lage zadelstand. Om een of andere reden hebben velen het idee dat je, gezeten op het zadel, met de beide voeten de grond moet kunnen raken. Dat is beslist fout. Je moet je been bijna volledig kunnen strekken (ook de voet), zonder dat het bekken tijdens het fietsen "schommelt'.

Die veel te lage zadelstand is een erfenis uit de kindertijd. Kinderzadels staan altijd te laag, omdat een volwassene (meestal de vader) de zadelhoogte veel te laat en lang niet vaak genoeg aanpast. Kinderen groeien veel sneller dan je denkt (in de pubertijd zelfs meer dan een cm per maand). Ze lopen dus altijd "voor" op de hoogte van hun zadel. Eigenlijk zouden de ouders dat zadel elke maand moeten aanpassen, wat uiteraard niet gebeurt. Ze leren dus fietsen in een verkeerde houding en dat leren ze nooit meer af.

Je been moet bijna volledig gestrekt zijn als je met de bal van de voet de trapper in de onderste stand drukt; daarbij mag de voet flink worden gestrekt. Dat scheelt centimeters in zadelhoogte. Bij een correcte zadelhoogte werken de kuitspieren mee en ontwikkel je dus meer kracht dan wanneer je te laag zit en alleen met de quadriceps (vierhoofdige dijbeenspier) het been strekt.

De beste methode om de juiste zadelhoogte te vinden is een eindje te fietsen en telkens het zadel 1 cm hoger te zetten tot het punt dat je bekken links en rechts begint te schommelen; dan zit je te hoog. Zet het zadel dan weer 1 cm lager: het staat dan correct.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 08 jun 2008 21:21

Een vervelend probleem waar niet één twee drie het antwoord voor te geven is.

Wat mi. altijd een goede tip is om bv. met roeien in de sportschool je armen wat bij te trainen.
Dan zijn je armen wat beter getraind om de kracht van het voorover leunen wat beter te kunnen dragen.

Verder doe ik op de tacx regelmatig met een rustig trap tempo van ongeveer 80 recht opzitten. Dan krijg je inderdaad de druk op je schaamstreek en dat 'train' je dan mbt. de gevoeligheid.

Ik wil niet zeggen van eelt er op trainen :-), maar meer de pijn grens wat verleggen of er wat meer en beter aan 'wennen' ...

Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

grasneger
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2008 23:47

grasneger 08 jun 2008 23:36

" bv. met roeien in de sportschool je armen wat bij te trainen "

weet niet wat je dan aan het doen bent, het zal in ieder geval niet veel met roeien te maken hebben. Roeien doe je namelijk voor 80% met je benen en je gebruikt je armen alleen maar om de kracht van je benen door te geven aan het stokje. Als je sterkere armen/schouders wilt krijgen dan kan je je beter dagelijks een aantal keer opdrukken.

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 09 jun 2008 13:16

[quote="Berrre"]Als dat stuur niet hoger gaat is je frame eigenlijk te klein voor jouw lengte. Dat probleem kan je min of meer omzeilen door een langere stuurpen te gebruiken.

Zet je zadel vooral niet weer lager, want dan worden je benen verkeerd belast. [/quote]

Mijn stuur kan best omhoog hoor, maar ik denk niet dat het te laag staat, sterker nog, vergeleken bij de meeste andere wielrenners zit ik heel erg rechtop, ik krijg meestal de opmerking dat mijn zadel wel iets omhoog kan (volgens mij eerder gebaseerd op de rechte zit dan op de strekking van de benen). Overigens begreep ik altijd dat het minder kwalijk is om te laag te zitten dan te hoog, van te laag zitten heb ik in elk geval nooit blessures gekregen dus volgens mij hoeft het niet per se 'slecht' te zijn als je zadel wat aan de lage kant staat.

Overigens fiets ik met het zadel iets gekanteld alweer een stuk beter, waar ik nog wel mee zit is dat ik scheef op de fiets zit, waarschijnlijk doordat ik gewoon niet symmetrisch ben van onderen. Daardoor belast ik de ene kant veel meer dan de andere, en na langere tochten (100+) krijg ik daar last van. Zitvlees kweken is denk ik niet de oplossing, heb het idee dat het eerder erger dan beter wordt naarmate ik meer fiets. Ik ga maar kijken of ik wat andere zadels kan proberen, wellicht dat dat helpt. Iemand zadeltips voor scheve dames? :D

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 09 jun 2008 17:06

[quote="grasneger"]" bv. met roeien in de sportschool je armen wat bij te trainen "

weet niet wat je dan aan het doen bent, het zal in ieder geval niet veel met roeien te maken hebben. Roeien doe je namelijk voor 80% met je benen en je gebruikt je armen alleen maar om de kracht van je benen door te geven aan het stokje. Als je sterkere armen/schouders wilt krijgen dan kan je je beter dagelijks een aantal keer opdrukken. [/quote]

Tja, dan zal het gegeven dat je met roeien 84% van AL je spieren gebruikt wel verkeerd getypt zijn in de brochures/websites ............. en daarmee de overgebleven 16% net die van de armen zijn .............

Waarop is je reactie op gebaseerd? feiten, eigen ervaring of horen zeggen ...
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

grasneger
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2008 23:47

grasneger 10 jun 2008 11:43

Reactie is gebaseerd op eigen ervaring. Heb zelf geroeid op wedstrijd nivo (= dagelijks trainen). Armspieren zullen uiteraard wel met de rest van het lichaam mee ontwikkelen, maar als het je alleen om armspieren te doen is, kan je volgens mij beter een andere oefening zoeken.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 10 jun 2008 12:47

Waar roeien vooral goed voor is, is het ontwikkelen van je spieren rond je middenrif. En dat is dan weer gunstig voor de stabiliteit op je fiets. Toen ik nog roeide had ik overigens ineens enorme armen, dus die ontwikkelen zich prima. De meeste roeiers beschikken over een goed setje biceps en triceps. Het probleem is alleen dat de manier waarop op de sportschool op die dingen getraind wordt, vaak niet bevordelijk is voor wat dan ook.

@grasneger, waar heb je geroeid?

Plaats reactie