Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Mont Ventoux

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jul 2009 01:32





Geen auteur, hoewel ik wel aan het boek heb meegewerkt, maar dat hebben er velen. Ook de site wordt door een team onder leiding van Alex Reurings bijgehouden en de dagelijkse vragen beantwoord. Met hem is alles begonnen. Als je de rubriek "Welk Verzet heb ik nodig" opzoekt, dan zul je mijn naam herkennen. Naar mijn mening rijden veel mensen met te zware versnellingen. Mijn vraag is derhalve, wat was de kleinste versnelling die je gebruikt hebt? En rijd je met een cadansmeter?
Ik neem ook aan dat je je fysieke vermogen in watt/kg kent? Dat moet toch aardig indrukwekkend zijn.

Sjef


bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 04 jul 2009 01:48

[quote="klimmer"]
Naar mijn mening rijden veel mensen met te zware versnellingen. [/quote]

Helemaal mee eens. Op een populaire berg als de Ventoux is het vaak gebrek aan voorbereiding en kennis. Maar gemiddeld genomen fietsen mensen ook elders bergop vaak met te grote verzetten.

Volgend jaar moet de Ventoux er voor mij ook maar eens van komen. Gaan we even die Cinglé scoren en misschien nog even een leuke tijd zetten op de klim vanaf Bedoin.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 04 jul 2009 11:09

Naar mijn mening rijden veel mensen met te zware versnellingen. Mijn vraag is derhalve, wat was de kleinste versnelling die je gebruikt hebt? En rijd je met een cadansmeter?
Ik neem ook aan dat je je fysieke vermogen in watt/kg kent? Dat moet toch aardig indrukwekkend zijn.

Sjef

[/quote]
Ik deed al heel lang geen fysieke testen meer, dus daar heb ik geen gegevens over.
Ik stak speciaal voor de ventoux een 34 met een cassette van 27/12. Voor de cinglé was die 27 nodig, het mocht soms zelfs nog kleiner geweest zijn. Voor de snellere tijden reed ik meestal 34/24 tot 15. De eerse kms voor een deel op de 50.
Ik rij op soeplesse (zelfs op het vlakke laat ik de 50 zitten, met een 53 doe ik geen voordeel) en mijn cadans lag op 81 a 85 gemiddeld bergop.
Er reden daar inderdaad heel veel fietsers veel te groot. Onbegrijpelijk dat ze het zichzelf zo moeilijk willen maken. Een triple zou 90% van hen echt helpen om vlotter te rijden. De locals reden veel verstandiger naar boven, vooral de oudere, pezige fransozen.
Het viel me ook op dat heel veel mensen daar onvoldoende getraind aan beginnen. Dit in combinatie met een te groot verzet kan nooit gezond zijn, zeker gezien het feit dat ze er ook relatief lang over doen en zo hun knieën nog meer belasten, om over het hart nog te zwijgen.
Mijn hartslag lag gemiddeld op 169 (max 183) bij de snelste tijd. Ik ben 35 jaar oud, 186cm groot (93 binnenbeenlengte) en weeg 71 kg.

Wat me het meest opviel was het aantal vrouwen dat ginder fietst, vooral veel koppels...en heel dikwijls was de vrouw sneller dan hun man/vriend!

'De kale berg' zou velen kunnen helpen om beter voorbereid aan de voet van de berg te staan, zelfs getrainde fietsers.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jul 2009 12:33

Kom op zeg, het is echt niet slecht voor je om 3 uurtjes zwaar af te zien. Je knieën hebben door echt niets van te leiden en je hart al helemaal niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jul 2009 15:11

[quote="Paulien"]
Ik heb inmiddels de Ventoux overwonnen. Ik ben 1 keer via Bedoin naar boven gefietst en 1 keer via Sault naar boven gefietst .
Ik vond het erg zwaar en heb er lang over gedaan, maar ik ben boven gekomen en dat was een grote overwinning op mezelf.[/quote]

Ik nodig je uit je verhaal op www.dekaleberg.nl te plaatsen. Er zijn nog weinig verhalen van vrouwen. Jouw verhaal is weer een stimulans voor andere vrouwen.
Er is plaats op de web-log. Zie de link Verslagen.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 04 jul 2009 15:26

Ik heb daar mensen zien afzien dat het niet schoon meer was. Voor minder getrainde mensen houdt dit risico's (cardiovasculair) in, dat is alles...zeker in die hitte.

Voor getrainden is dit uiteraard geen probleem, integendeel.

Twee uur aan een stuk aan 40 rpm rijden, bergop is zeker niet aan te raden. Gewoon kleiner schakelen is veel verstandiger.

Soit, 't is altijd beter van er goed getraind aan te beginnen en een beetje zelfkennis te hebben.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jul 2009 23:56

'De kale berg' zou velen kunnen helpen om beter voorbereid aan de voet van de berg te staan, zelfs getrainde fietsers.

Wij staan open voor al je suggesties.
Nodeloos te zeggen dat ik je analyse en conclusies volledig onderschrijf, maar dat had je al uit mijn rubriek op kunnen maken. In 2002 werd je met dergelijke conclusies nog belachelijk gemaakt. Dat is al veranderd. Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen ligt veel tijd. Inmiddels word ik via het ticketsysteem van de site vrijwel dagelijks benaderd met vragen op dit terrein. Daaruit is op te maken dat er bij velen sprake is van voortschrijdend inzicht.
Helaas staan ook nog vele ventouristen en alpentoeristen er uit imago overwegingen niet voor open. Ze willen niet met een triple worden gezien, of hebben, vooral de laatste twee jaar, hun triple vervangen door een compact. Of ze willen persé met die stalen Colnago van hun vader de Mont Ventoux beklimmen alsof het een avontuurlijke fietstocht is. Ik ken niet de cijfers van 2008, maar in 2005 waren er 50 doden te betreuren op de kale berg. Meestal bergop. Het ongeoefend drie uur afzien, waar AMclassicfan zo lakoniek over doet, is superdom. Overigens zouden de fabrikanten ook ander materiaal/meer uitwisselbare systemen aan moeten bieden die passen bij de lagere vermogens van gewone stervelingen. Daar tel ik jou dan even niet bij.
Voor je suggesties kun je indien gewenst gebruik maken van het ticket systeem van dekaleberg.nl of .be.
Sjef

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 05 jul 2009 00:21

Joh, je ziet het overal, bij de toerversie van de Amstel Gold race zie je ook `fietsers` waarvan het het lijkt dat ze voor het eerst een racefiets zien en erop fietsen, zo zie je dat natuurlijk ook bij de Mont Ventoux, overal zie beter getrainde en getrainde mensen, zo is dat eenmaal.

Het te groot rijden zie ik meer als ontwetendheid, maar dat is natuurlijk super dom, vooral in die hitte die daar is. Ik ga over een half weekje aan de voet van de mont Ventoux zitten, en ga na een paar dagen naar de Zuid kust, zijn ook redelijk bergen. Het zal niet het juiste topic zijn, maar weet iemand een berg die ik absoluut moet hebben in de buurt van Bormes les mimosas? Ik heb er al een paar keer gereden, maar eigenlijk de heuvels/bergen gereden die ik al kende en gewoon op toeval, maar geen bergen die ik echt moest hebben vanwege zwaarte..weet iemand een stevige klim daar? Anders stel ik mijn vraag wel in een ander topic...

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 05 jul 2009 00:51

[quote="klimmer"]
'De kale berg' zou velen kunnen helpen om beter voorbereid aan de voet van de berg te staan, zelfs getrainde fietsers.

Wij staan open voor al je suggesties.
Nodeloos te zeggen dat ik je analyse en conclusies volledig onderschrijf, maar dat had je al uit mijn rubriek op kunnen maken. In 2002 werd je met dergelijke conclusies nog belachelijk gemaakt. Dat is al veranderd. Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen ligt veel tijd. Inmiddels word ik via het ticketsysteem van de site vrijwel dagelijks benaderd met vragen op dit terrein. Daaruit is op te maken dat er bij velen sprake is van voortschrijdend inzicht.
Helaas staan ook nog vele ventouristen en alpentoeristen er uit imago overwegingen niet voor open. Ze willen niet met een triple worden gezien, of hebben, vooral de laatste twee jaar, hun triple vervangen door een compact. Of ze willen persé met die stalen Colnago van hun vader de Mont Ventoux beklimmen alsof het een avontuurlijke fietstocht is. Ik ken niet de cijfers van 2008, maar in 2005 waren er 50 doden te betreuren op de kale berg. Meestal bergop. Het ongeoefend drie uur afzien, waar AMclassicfan zo lakoniek over doet, is superdom. Overigens zouden de fabrikanten ook ander materiaal/meer uitwisselbare systemen aan moeten bieden die passen bij de lagere vermogens van gewone stervelingen. Daar tel ik jou dan even niet bij.
Voor je suggesties kun je indien gewenst gebruik maken van het ticket systeem van dekaleberg.nl of .be.
Sjef



[/quote]
Je kunt je afvragen wat het strafst is he : zo groot mogelijk rijden, of zo snel mogelijk rijden. Bij velen is het licht nog niet gaan branden, uit onwetendheid. Maar goed, die discussie is hier al uitvoerig gevoerd en zal toch weer geen resultaat hebben.

Jullie adviseren de mensen goed : de beoogde tijd koppelen aan het verzet, ongeveer aan 80 rpm. Ik zou ze enkel adviseren nog twee tot drie tandjes extra op overschot te hebben voor de steilere stukken of de zwakkere momenten, of gewoon om overschot te hebben voor bijv. de cinglé.
Heb je bijv. een 34 kun je makkelijk een 27/24/21 tot 12 monteren. 34/14 is zeker voldoende voor de meer lopende stukken, als het snel moet gaan.
Wie boven de 1h40 uitkomt kan beter nog kleiner gaan en een triple kiezen...ik zou het doen.

Over de standaardverzetten ben ik het ook met je eens. De standaard 53 is veel te groot, een 50 zou ideaal zijn. Ik rij ook bewust met een 50 in het vlakke.
Voor mij is 50/39 perfect in het vlakke en een 34 in de bergen.

Soit, we zullen toch geen gelijk halen...


:/
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jul 2009 02:57

[quote="klimmer"]Ik ken niet de cijfers van 2008, maar in 2005 waren er 50 doden te betreuren op de kale berg. Meestal bergop. Het ongeoefend drie uur afzien, waar AMclassicfan zo lakoniek over doet, is superdom. Overigens zouden de fabrikanten ook ander materiaal/meer uitwisselbare systemen aan moeten bieden die passen bij de lagere vermogens van gewone stervelingen. Daar tel ik jou dan even niet bij.
Voor je suggesties kun je indien gewenst gebruik maken van het ticket systeem van dekaleberg.nl of .be.
Sjef [/quote]

Tja 50 doden op de hoeveel personen? Als iemand een hart aanval tijdens de Mont Ventoux of bijv de AGR krijgt, dan is de oorzaak niet het diep gaan. Het diep gaan is enkel de aanleiding, wordt die aanleiding weg genomen dan komt er vanzelf een andere aanleiding.

Ik heb er zelf ook ooit eens meer dan 3 uur over gedaan, toen was ik een knulletje van 11. Daarna 2 weken moe geweest, maar ach 't is nog redelijk goed gekomen met me.

En die verzetten, ik reed 2 jaar geleden met 39-25 omhoog. Nu voor t 1e eens 36-25 uitproberen in italie, misschien dat 't toch sneller is op de stukken ruim boven de 10%. Als iemand aan een verzet van 30-29 niet genoeg heeft, dan zou ik 't makkelijk stellen, gewoon niet die berg op willen fietsen. En tja compact is voor de fabrikanten nu eenmaal een stuk interessanter dan triples.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 08 jul 2009 22:44

Voor mij, als goed getrainde dame die het vooral van souplesse moet hebben, is een 1-op-1-verzet op de Ventoux geen overbodige luxe. Kan ik blijven rouleren. Stoempen vind ik afschuwelijk. En als dame heb je echt wel een paar tandjes achter meer nodig dan als man. Gemiddeld dan, hè.

Heb er zelf een keer op een slechte dag en met al veel vermoeidheid in de benen meer dan twee uur over gedaan. Weet niet meer hoeveel meer, heb ik verdrongen. Vond het een draak van een berg. Diep respect voor!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie