Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Mont Ventoux

paulien
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:28

paulien 17 dec 2008 12:32

Hallo,

In de eerste week van mei wil ik de Mont Ventoux beklimmen. Nu kan ik maar 2 keer in de week trainen, waarvan 1 keer in de sportschool (dat heb je met 3 kinderen en een baan). Kunnen jullie mij tips geven of het haalbaar is en hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Bedankt en groetjes Paulien
Paulien

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 17 dec 2008 19:27

De tips van GastheerG zijn zeeeer valide.

Ik heb zelf in het september de VentouxChallenge gereden met een groep (50man) waarvan een behoorlijk deel geen echte fietsers waren. Iedereen is netjes boven (en beneden) gekomen.

Mijn meisie fietst ook en wij hebben twee bokitootjes en allebei een drukke job. Met een beetje afstemming met elkaar komen we allebei aan onze trainingsuren. Inderdaad komt dat er soms op neer dat de een met de auto richting de visite gaat en de andere op de fiets vooruit.

In de nachtelijke uren buiten rijden zou ik niet aan beginnen, zeker niet als vrouw alleen. Je loopt ook het gevaar rommel op de weg of kuilen te laat te zien. Daarnaast zien automobilisten eerder een grote koplamp van een auto dan een kleine lamp van een fiets (al worden die ook steeds mooier en sterker)

En uhhh.......er wordt bij ons nooit uitgeslapen. 06:00 is de uiterlijke tijd dat we opstaan, ook in het weekeinde! Mooiste tijd om te fietsen :-)

oyah
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 19 aug 2006 03:18

oyah 17 dec 2008 22:54

Er uitgerust aan beginnen op een fiets met, inderdaad, een tripel,
voldoende drinken/eten (weersverwachting!) mee,
zorg voor warme, winddichte kleding tijdens afdalen; beheerst en voldoende uitgerust,
support(ers) tijdens of langs de klim verhogen de moraal,
neem geen tijd als streven voor de eerste keer, maar geniet van de belevenis!
Kom boven! Succes.
Fiets... ook eens 11 speed!

paulien
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:28

paulien 18 dec 2008 12:40

Hoi,
Bedankt voor jullie advies. Ik kan er zeker wat mee en het sterkt me in het feit dat ik goed bezig ben. Overigens gaan mijn man, broers en vader ook mee om de top fietsend te bereiken.
Paulien
Paulien

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 dec 2008 12:44

Overigens kan het hele tripje wel in de sneeuw vallen. Vorig jaar ben ik er de 1e week van mij geweest, 4 dagen prachtig weer gehad. 2x de Ventoux opgereden. Alleen op donderdag sloeg het om, beneden regende het de hele de hele dag en boven viel die dag een halve meter sneeuw. Als dat een paar dagen eerder was gebeurd had de Ventoux er niet ingezeten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 18 dec 2008 16:01

Ik neem aan dat je spinning doet op de sportschool? Vraag op de sportschool of je gebruik mag maken van een spinningfiets op een moment dat er geen spinningles is. Ga dan eens een lange tijd achter elkaar een zittende klim (met voldoende weerstand uiteraard!) doen, waarbij je af en toe een klein stukje gaat staan. Dit geeft je een indruk van hoe het straks zal voelen en zo kun je je alvast al instellen op hoe het is om zo'n lange klim te doen.

Verder: probeer twee lessen spinning achter elkaar te doen waarbij je de hartslag niet te hoog laat oplopen. Dat is een betere training voor wat je gaat doen dan 1 les helemaal voluit gaan.

Tenslotte: omdat spinning vrij intensief is, zou ik van de buitenfietstraining een langere duurtraining maken met lagere intensiteit

En uiteraard succes!

Laat je ons tzt ook nog even weten hoe het gegaan is?

ilvolo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 dec 2008 19:21

ilvolo 20 dec 2008 10:56

Nog twee "tips":

1. Er zijn genoeg fietsers/sters die nog nooit een berg van dichtbij gezien hebben en prima of zeer goed bergop rijden (zgn. natuurtalenten)

2. Kijk ook vanuit waar je wilt aanrijden: Bedoin, Malaucene of Sault, kan voor een eerste keer ook wel uitmaken.
- cuore, mente e forza -

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 dec 2008 11:24

Maar er is maar 1 kant die echt telt en dat is Bedoin. Malauscene is net zo zwaar, maar het is niet de kant. Sault is gewoon een stuk makkelijker omdat die veel minder steil is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 21 dec 2008 15:24

Probeer op je ideale gewicht te zijn.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

dart
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 jul 2006 21:58

dart 29 dec 2008 11:48

Ik heb in 2006 de ventoux ook in de eerste week van mei beklommen. Neem winterkleding mee, want wij reden de laatste 6 km echt in een sneeuwstorm. Vooral bergaf heb je dan echt goede kleding nodig. Verder kloppen alle hier gegeven tips zeer zeker. Succes en geniet.......

Plaats reactie