Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Mont Ventoux

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 21 jul 2009 21:34

Ik ben van plan van de zomer voor het eerst wat échte cols te rijden (hoeft niet perse de Ventoux te zijn, maar gaat om langere beklimmingen zoals de Ventoux in het algemeen) (enkel Limburg en Ardennen ervaring) en het verzet zal wel goed komen, maar ik vraag me eigenlijk af met wat voor hartslag je het beste kunt rijden.

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe lang je rond je omslagpunt kunt rijden natuurlijk, maar rijdt je in de regel dit soort beklimmingen net onder je omslagpunt of ga je 10-20 slagen per minuut lager zitten?
Cervélo & Cannondale

namreh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 dec 2007 22:28

namreh 21 jul 2009 23:08

Eerder hoger zou ik denken. Ik neem me ook steeds voor om de hartslag onder controle te houden, maar helaas is klimmen veel meer inspanning en gaat deze een stuk omhoog in vergelijking met het vlakke (zelfs met tegenwind)
Litespeed Obed 29er
Cube Agree 2009

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 22 jul 2009 11:51

[quote="Jeroenr"]Ik ben van plan van de zomer voor het eerst wat échte cols te rijden (hoeft niet perse de Ventoux te zijn, maar gaat om langere beklimmingen zoals de Ventoux in het algemeen) (enkel Limburg en Ardennen ervaring) en het verzet zal wel goed komen, maar ik vraag me eigenlijk af met wat voor hartslag je het beste kunt rijden.
[/quote]
Ik zou zeggen: probeer maar uit. Als het je lukt om bv. de Ventoux bewust ónder je omslagpunt te rijden en je vindt het niet erg om zo langzaam te gaan - lekker doen. Mijn ervaring is dat ik geen berg op kan rijden anders dan rond mijn omslagpunt, tenzij mijn verzet te groot is en ik blij ben dat ik de trappers nog rond krijg (zoals me op de Ventoux is overkomen - dat is echt nog wel iets anders dan de gemiddelde Alpencol), maar dat is dan alleen maar frustrerend. Hartslag zakt ook wel, van vermoeidheid, maar daar heb ik weinig controle over.

Ik bedoel: het is allemaal niet zo beredeneerd. Dus als je voor het eerst een lange col opfietst, zou ik zeggen: gewoon maar ervaren. En werp af en toe een blik op je hartslagmeter ter informatie.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 22 jul 2009 15:32

Ok prima, niet te druk over maken en gewoon de benen aanvoelen. Ik wilde het even vragen om zeker te weten dat je de hartslag niet bewust laag moet houden. Bedankt!
Cervélo & Cannondale

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 22 jul 2009 15:39

Ik reed hem boven met 42-24, inmiddels alweer 10 jaar geleden. Mijn knie doet nog altijd pijn! :D
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 22 jul 2009 15:44

[quote="Jeroenr"]Ok prima, niet te druk over maken en gewoon de benen aanvoelen. Ik wilde het even vragen om zeker te weten dat je de hartslag niet bewust laag moet houden. Bedankt![/quote]

Ligt eraan wat je nog na die beklimming moet. Als je dan nog 120km door de Provence moet kachelen, dan zal ik me inhouden als ik jou was. Als het de enige beklimming van die dag is... volle bak zodat je geen boe of bah meer kan zeggen als je boven bent. Afzien, afzien en nog eens afzien. Dat is het mooiste aan deze sport / hobby. Dus moet je dat ook af en toe eens doen.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 22 jul 2009 16:13

[quote="Moustache"]Afzien, afzien en nog eens afzien.[/quote]
Misschien ook wel kotsen. Heerlijk! Zonder sappige anekdotes geen smeuiïg verhaal.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 jul 2009 16:20

Maandag begon ik na 150km aan de Ventoux.
Hartslag kwam niet meer boven de 130, terwijl ik hem "normaal" beklim rond de 150, zo'n 10 slagen onder het omslagpunt/MLSS.
Toch bovengekomen, 4 keer moeten stoppen, vanaf Chalet Reynard niet meer kunnen eten.

En ik ging er nog een hoop voorbij.
Niet zijken maar reiden !

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 22 jul 2009 23:08

[quote="Moustache"] Afzien, afzien en nog eens afzien. Dat is het mooiste aan deze sport / hobby. Dus moet je dat ook af en toe eens doen.[/quote]

Dat heb ik al zát gedaan dit seizoen, meestal niet bergop maar een straffe tegenwind op de terugweg doet ook wonderen :D. Even de boel eruit gooien heb ik met fietsen nog nooit gehad, maar met hardlopen al zat ;)...maar we dwalen af ;) :).
Cervélo & Cannondale

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 22 jul 2009 23:12

[quote="Pino"]...,vanaf Chalet Reynard niet meer kunnen eten.[/quote]

Waarom zou je daar nog willen eten?
Als je na dit punt nog moet eten, heb je iets grondig fout gedaan in de kilometers ervoor.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 jul 2009 01:03

[quote="Josebã"][quote="klimmer"] [/quote]

Ik heb nog wat gezocht maar kan nergens iets vinden over 50 doden in een jaar. Misschien bedoel je 50 ongelukken? [/quote]

Er is wel degelijk sprake van 50 doden. Wanneer die gegevens nu niet meer op de site staan (ik vind ze ook niet meer, maar ze stonden bij Willy's Weetjes), komt dat door het overweldigende aanbod aan info, incl interactief kaartmateriaal, dit jaar vooral vanwege de Touretappe a.s. zaterdag. Alex heeft dus een keuze moeten maken en die info is gesneuveld. Dekaleberg.nl is niet commercieel en alles moet betaald worden. Bovendien functioneert er sinds een jaar een ticketsysteem, dat zeer populair is, en dat neemt allemaal megabytes in beslag en die kun je dan niet aan oudere info besteden. Zo is ook de ranglijst met tijden verdwenen (...potverdorie, want daar stond ik ook nog mooi op). Het leven bestaat uit keuzes.
Sjef

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 23 jul 2009 01:10

Mwah, tenzij het tegendeel bewezen is, ga ik er nog maar even van uit dat het aantal sterk overdreven is (of een vergissing) tenzij er dat jaar een touringcar met Belgen van de weg is geraakt.

Heb later dit jaar, als ik er toch 4x tegenop rij op een dag, voldoende tijd om wat plaatselijk marktonderzoek te doen.....

Plaats reactie