Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Mont Ventoux

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 jul 2009 22:59

[quote="Louise"]Voor mij, als goed getrainde dame die het vooral van souplesse moet hebben, is een 1-op-1-verzet op de Ventoux geen overbodige luxe. Kan ik blijven rouleren. Stoempen vind ik afschuwelijk. En als dame heb je echt wel een paar tandjes achter meer nodig dan als man.
Heb er zelf een keer op een slechte dag en met al veel vermoeidheid in de benen meer dan twee uur over gedaan. Weet niet meer hoeveel meer, heb ik verdrongen. Vond het een draak van een berg. Diep respect voor!

Louise
[/quote]

Als vrouw hoef je een precieze tijd van "meer dan twee uur" op de Mont Ventoux zeker niet te verdringen! Dan hoor je bij de beteren. Vrouwen hebben een fysiek vermogen dat 15 % lager ligt dan mannen en hebben derhalve een verzet nodig dat 15% kleiner is dan mannen. De fabrikanten zouden daar eens aan moeten denken! Vandaar mijn pleidooi voor een female compact crankstel met 46/30t. Mails naar fabrikanten worden echter niet beantwoord.
Sjef

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 17 jul 2009 23:53

[quote="klimmer"] Ik ken niet de cijfers van 2008, maar in 2005 waren er 50 doden te betreuren op de kale berg. Meestal bergop.
[/quote]

Waar heb je die cijfers vandaan?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jul 2009 00:45

[quote="vrouwke"]Mja, 46/30 is mss ook wel een beetje klein voor een vrouw die een beetje getraind is. Je moet daar gewoon niet aan beginnen als je je niet goed kan voorbereiden. Ik heb hem zelf vorig jaar gereden in 1:42 met 39/27. Nu geef ik toe dat dat eigenlijk iets te zwaar was en ik redelijk geharkt heb de hele tijd :) Maar als je al zo klein moet rijden als 30/27 ofzo, zou ik er eigenlijk niet aan beginnen en gewoon lekker de normale beklimmingen doen.[/quote]

De combinatie van jouw tijd en verzet betekenen dat je een zo lage cadans heb gereden, die 1. verkwistend is voor je trapenergie, dus met een heel laag rendement heb gereden, hetgeen gewoon dom is!, en 2. in alle vrijwilligheid je knieën hebt geruineerd, althans het begin ermee hebt gemaakt. Een net wel/net niet soepel verzet bij een tijd van 1h42min is 34X30, hetgeen gelijk is aan 30X27t!
hou toch op met die macho praatjes: Versnellingen zijn een middel, geen doel!
We zijn onder de indruk van een tijd, een prestatie, niet van een verzet.
34X27 was het verzet voor Bruno Timperman (@Timper) voor een tijd van 1h15min17! (En soms was dat eigenlijk nog te zwaar, vond hij achteraf) Een renner met een niet bij zijn/haar vermogen passend verzet is dom, niet stoer!
Bruno onderschreef mijn benadering! Leer ervan. Ieder mens kan leren.
Overigens vind ik je toonzetting druipen van de arrogantie ten opzichte van andere vrouwen met minder talent of meer jaren op de bagagedrager! Heel, heel jammer.
Sjef

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jul 2009 01:44

[quote="klimmer"]
De combinatie van jouw tijd en verzet betekenen dat je een zo lage cadans heb gereden, die 1. verkwistend is voor je trapenergie, dus met een heel laag rendement heb gereden, hetgeen gewoon dom is!, en 2. in alle vrijwilligheid je knieën hebt geruineerd, althans het begin ermee hebt gemaakt. Een net wel/net niet soepel verzet bij een tijd van 1h42min is 34X30, hetgeen gelijk is aan 30X27t!
hou toch op met die macho praatjes: Versnellingen zijn een middel, geen doel!
We zijn onder de indruk van een tijd, een prestatie, niet van een verzet.
34X27 was het verzet voor Bruno Timperman (@Timper) voor een tijd van 1h15min17! (En soms was dat eigenlijk nog te zwaar, vond hij achteraf) Een renner met een niet bij zijn/haar vermogen passend verzet is dom, niet stoer!
Bruno onderschreef mijn benadering! Leer ervan. Ieder mens kan leren.
Overigens vind ik je toonzetting druipen van de arrogantie ten opzichte van andere vrouwen met minder talent of meer jaren op de bagagedrager! Heel, heel jammer.
Sjef
[/quote]

Energetische gezien is het juist zeer rendabel om met zo'n lage trapfrequentie te rijden. Je spieren worden er alleen eerder moe van, maar op 1 beklimming is dat absoluut geen onoverkomelijk probleem.

En dat gedoe over knieën kapot te rijden... Kom op zeg, ik heb een paar dagen geleden nog de 1e helft van de Fedaia naast iemand anders opgereden. Hele stukken met 45 omwentelingen gereden, daar voel je echt niets van en je maakt er niets mee kapot. Om je knieën kapot te rijden moet je structureel de boel over belasten, 2 uurtjes omhoog rijden is absoluut geen structurele belasting.

Ik reed 2 jaar geleden met 39-25 al in 1u16 oid omhoog. BikeAddict deed er ooit eens 1 minuutje langer over, die reed met 39-26. Ik ga echt niet roepen dat ik zo soepel heb gereden op 't steile stuk, maar je kunt prima met een vrij groot verzet hard omhoog rijden. Met een piel verzetje knalt je hartslag omhoog omdat t energetisch niet efficient is. Niet voor niets zie je profs die 't moeilijk hebben meestal een groot verzet rijden. Die snelle tijden van mannen met een klein verzetje zeggen helemaal niets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 18 jul 2009 01:50

"Versnellingen zijn een middel, geen doel"...

Hier sluit ik me uiteraard bij aan (ik zag mijn naam passeren). De grootstampers lijken te vergeten dat je met een 34/27 ook kan bijschakelen naar bijv 34/14 op de minder steile stukken (bijv. de eerste kms van de klim tot voor het bos, waar zelfs ik even de 5O gebruikte).
Het gaat erom op het juiste moment het juiste verzet te gebruiken (daarvoor dienen ze uiteraard ;) )om zo ideaal mogelijk te klimmen.

Rij je met een 39 dan heb je veel minder mogelijkheden qua versnellingen. Voor mij was de keuze dan ook vlug gemaakt. (Hoewel ik eerlijkheidshalve even twijfelde om mijn 39 toch te laten zitten. Daarmee ging ik ook boven geraken, daar niet van, maar zeker niet sneller; integendeel zelfs. Wat is dan de verstandigste keuze he?? ).

Voor de 1h15 reed ik in het bos 34/24, heel soms op de 27 om in een soepel ritme te blijven. Zo kon ik op de stukken dat het ging ook makkelijk bijschakelen naar bijv 21 of 19, zonder dat de cadans gebroken werd. Zo behou je je "snelheid" (relatief bergop natuurlijk) .
Had ik de 39 gekozen dan zat ik in een te lage cadans op de steile stukken waardoor ik ook niet meer zou kunnen versnellen op de makkelijker stroken. Dan had ik die moeten benutten om te recuperen ipv te versnellen...en zou ik in het maanlandschap zeker klop gekregen hebben, terwijl ik daar nu steeds sneller kon rijden omdat het iets minder steil is.

Voor de cinglé reed ik 1 tot 2 tanden kleiner, veel meer op de 27. Ik was boven in 1h24. Ik vond toen dat kleiner nog comfortabelder zou zijn. Voor mij persoonlijk koos ik een 30 ipv 34 als ik anderhalf uur of meer nodig had voor de klim.

Ik vind het dus verstandiger om reserve in te bouwen met een kleiner verzet, dan per se die 39 te willen duwen en geen overschot meer te hebben...als je nu logisch nadenkt, dan is het toch makkelijk kiezen?
Soit, elk zijn gedacht.

Bruno
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 18 jul 2009 10:37

[quote="Amclassic-fan"][quote="klimmer"]
De combinatie van jouw tijd en verzet betekenen dat je een zo lage cadans heb gereden, die 1. verkwistend is voor je trapenergie, dus met een heel laag rendement heb gereden, hetgeen gewoon dom is!, en 2. in alle vrijwilligheid je knieën hebt geruineerd, althans het begin ermee hebt gemaakt. Een net wel/net niet soepel verzet bij een tijd van 1h42min is 34X30, hetgeen gelijk is aan 30X27t!
hou toch op met die macho praatjes: Versnellingen zijn een middel, geen doel!
We zijn onder de indruk van een tijd, een prestatie, niet van een verzet.
34X27 was het verzet voor Bruno Timperman (@Timper) voor een tijd van 1h15min17! (En soms was dat eigenlijk nog te zwaar, vond hij achteraf) Een renner met een niet bij zijn/haar vermogen passend verzet is dom, niet stoer!
Bruno onderschreef mijn benadering! Leer ervan. Ieder mens kan leren.
Overigens vind ik je toonzetting druipen van de arrogantie ten opzichte van andere vrouwen met minder talent of meer jaren op de bagagedrager! Heel, heel jammer.
Sjef
[/quote]

Energetische gezien is het juist zeer rendabel om met zo'n lage trapfrequentie te rijden. Je spieren worden er alleen eerder moe van, maar op 1 beklimming is dat absoluut geen onoverkomelijk probleem.

En dat gedoe over knieën kapot te rijden... Kom op zeg, ik heb een paar dagen geleden nog de 1e helft van de Fedaia naast iemand anders opgereden. Hele stukken met 45 omwentelingen gereden, daar voel je echt niets van en je maakt er niets mee kapot. Om je knieën kapot te rijden moet je structureel de boel over belasten, 2 uurtjes omhoog rijden is absoluut geen structurele belasting.

Ik reed 2 jaar geleden met 39-25 al in 1u16 oid omhoog. BikeAddict deed er ooit eens 1 minuutje langer over, die reed met 39-26. Ik ga echt niet roepen dat ik zo soepel heb gereden op 't steile stuk, maar je kunt prima met een vrij groot verzet hard omhoog rijden. Met een piel verzetje knalt je hartslag omhoog omdat t energetisch niet efficient is. Niet voor niets zie je profs die 't moeilijk hebben meestal een groot verzet rijden. Die snelle tijden van mannen met een klein verzetje zeggen helemaal niets. [/quote]

Zou toch willen adviseren om als moderator goed in de gaten te houden, wie deze teksten hier allemaal tot zich neemt. Jij rijdt mss 25k km per jaar, je bent 60 kg zwaar en neemt deel aan vele wedstrijden gedurende het jaar. Jouw lichaam kan extremiteiten aan gedurende langere perioden. Deze gegevens kun je niet op de gemiddelde wielertoerist op dit forum projecteren anders hadden we de triple niet hoeven uitvinden. Denk dat het verstandig is, in z'n algemeenheid, een verzet te kiezen dat het lichaam schoont, plezier maximaliseert en een stimulans is om morgen weer op de fietste gaan. Pantani reed op de 42x19 de Fedaia op denk ik dan maar.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 18 jul 2009 21:13

[quote="vrouwke"][quote="timper"]"Versnellingen zijn een middel, geen doel"...

Hier sluit ik me uiteraard bij aan (ik zag mijn naam passeren). De grootstampers lijken te vergeten dat je met een 34/27 ook kan bijschakelen naar bijv 34/14 op de minder steile stukken (bijv. de eerste kms van de klim tot voor het bos, waar zelfs ik even de 5O gebruikte).
Het gaat erom op het juiste moment het juiste verzet te gebruiken (daarvoor dienen ze uiteraard ;) )om zo ideaal mogelijk te klimmen.

Rij je met een 39 dan heb je veel minder mogelijkheden qua versnellingen. Voor mij was de keuze dan ook vlug gemaakt. (Hoewel ik eerlijkheidshalve even twijfelde om mijn 39 toch te laten zitten. Daarmee ging ik ook boven geraken, daar niet van, maar zeker niet sneller; integendeel zelfs. Wat is dan de verstandigste keuze he?? ).

Voor de 1h15 reed ik in het bos 34/24, heel soms op de 27 om in een soepel ritme te blijven. Zo kon ik op de stukken dat het ging ook makkelijk bijschakelen naar bijv 21 of 19, zonder dat de cadans gebroken werd. Zo behou je je "snelheid" (relatief bergop natuurlijk) .
Had ik de 39 gekozen dan zat ik in een te lage cadans op de steile stukken waardoor ik ook niet meer zou kunnen versnellen op de makkelijker stroken. Dan had ik die moeten benutten om te recuperen ipv te versnellen...en zou ik in het maanlandschap zeker klop gekregen hebben, terwijl ik daar nu steeds sneller kon rijden omdat het iets minder steil is.

Voor de cinglé reed ik 1 tot 2 tanden kleiner, veel meer op de 27. Ik was boven in 1h24. Ik vond toen dat kleiner nog comfortabelder zou zijn. Voor mij persoonlijk koos ik een 30 ipv 34 als ik anderhalf uur of meer nodig had voor de klim.

Ik vind het dus verstandiger om reserve in te bouwen met een kleiner verzet, dan per se die 39 te willen duwen en geen overschot meer te hebben...als je nu logisch nadenkt, dan is het toch makkelijk kiezen?
Soit, elk zijn gedacht.

Bruno[/quote]

Ja, je hebt helemaal gelijk. De volgende keer zal ik er zeker een 34 opzetten. Lijkt me wel leuk om te weten of ik dan sneller ga zijn als met de 39. Ik heb idd de hele klim op 39/27 gereden, als ik wat had kunnen schakelen was zeker beter geweest. Maar ik ben gewoon van mening als je een heel licht verzet nog niet fatsoenlijk rondkrijgt op die berg, dat je er beter niet aan kunt beginnen. Er zijn genoeg beklimmingen die mooi zijn en veel minder zwaar. Voor de Ventoux kun je je beter goed voorbereiden.
[/quote]

Met een 34 zal je ketting ook mooier recht liggen bergop, nog een voordeel.

Vroeger trapten de renners ook groter bergop en velen sukkelden niet toevallig met hardnekkige tendinitis.

Voorbereiding vind ik ook noodzakelijk, het is zeker gezonder. Iemand die niet gewoon is van intensief te sporten en die dan probeert de ventoux op te rijden, die zit veel te lang in een hoge hartslagzone. Doordat het zo traag gaat, duurt het ook veel langer, wat nog een extra nadeel is.
Het is voor getrainden al niet evident om 2 uur of meer rond de overslagpols te rijden, laat staan in het rood.

Succes de volgende keer,

mvg
bruno
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jul 2009 21:28

[/quote]

Als dat zo over is gekomen, dat is totaal niet mijn bedoeling. Ik ben maar een doodnormale vrouw en al helemaal niet arrogant of stoer. Andere vrouwen op de fiets zie ik ook heel graag, van welk niveau dan ook.
Het is alleen maar mijn mening, misschien een beetje verkeerd opgeschreven, maar dat was dan onbedoeld.

[/quote]

Point taken..., zie je graag nog eens op de Mont Ventoux!
Sjef

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 21 jul 2009 21:18

[quote="klimmer"] Ik ken niet de cijfers van 2008, maar in 2005 waren er 50 doden te betreuren op de kale berg. Meestal bergop.
[/quote]

Ik heb nog wat gezocht maar kan nergens iets vinden over 50 doden in een jaar. Misschien bedoel je 50 ongelukken? De Stelvio is de gevaarlijkste van Italië met 4,55 ongelukken per kilometer per jaar.......
Als er elke week een lijkwagen omhoog moet was die berg nu wel gesloten voor fietsende jongens en meisjes?

Plaats reactie