Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Mont Ventoux

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 dec 2008 22:31

[quote="Paulien"]Hallo,

In de eerste week van mei wil ik de Mont Ventoux beklimmen. Nu kan ik maar 2 keer in de week trainen, waarvan 1 keer in de sportschool (dat heb je met 3 kinderen en een baan). Kunnen jullie mij tips geven of het haalbaar is en hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Bedankt en groetjes Paulien[/quote]

Pas de gegeven adviezen in je leven in. Minstens 4 maanden voorbereiding is nodig. Minstens eenmaal per week hersteltraining, dat versnelt het in vorm komen. 1,5 uur pedalen laten vallen is genoeg. Alleen maar intensiteit is echt verkeerd. Zo traint geen enkele atleet/wielrenner enz.
Voor praktische info over de kale berg, zie www.dekaleberg.nl. Monteer op je fiets bij jou passend verzet. Voor het verzet zie Tips/Welk Verzet. Rijd tevoren in de buurt wat cols. Rijd eerst vanuit Sault, dan weet je wat het is om 2 uur achter elkaar te klimmen. Heb je een week dan is het kort dag voor een tweede beklimming, maar het kan wel. Beter is twee weken, ook vanwege het grillige weer. Boven komen is wat telt.
Malaucene is mooier, maar ook zwaarder dan Bedoin. Vraag maar aan Roland Hurtecant, 147 beklimmingen! Die mijdt hij als de pest. Bedoin is traditie.
8 x ventourist

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 03 jul 2009 19:22

Mijn verslagje over mijn trip naar de Ventoux : http://picasaweb.google.com/picomadone/ ... directlink

Mijn snelste tijd was 1h15m17sec, vanuit bédoin aan die startstreep.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

paulien
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:28

paulien 03 jul 2009 22:01

Hoi,

Jeetje ik vind het knap wat je hebt gedaan. Ik heb inmiddels de Ventoux overwonnen. Ik ben 1 keer via Bedoin naar boven gefietst (zelfs soms een stukje gelopen) en 1 keer via Sault naar boven gefietst (wel in 1 keer).
Ik vond het erg zwaar en heb er lang over gedaan, maar ik ben boven gekomen en dat was een grote overwinning op mezelf.
Groetjes Paulien
Paulien

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 03 jul 2009 22:32

[quote="Paulien"]Hoi,

Jeetje ik vind het knap wat je hebt gedaan. Ik heb inmiddels de Ventoux overwonnen. Ik ben 1 keer via Bedoin naar boven gefietst (zelfs soms een stukje gelopen) en 1 keer via Sault naar boven gefietst (wel in 1 keer).
Ik vond het erg zwaar en heb er lang over gedaan, maar ik ben boven gekomen en dat was een grote overwinning op mezelf.
Groetjes Paulien[/quote]

Ook knap gedaan hoor ! Geef toe : het is kicken om boven te komen he...De afdaling nadien was telkens als in een roes. Verslavend !
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jul 2009 00:19

[quote="timper"] Mijn snelste tijd was 1h15m17sec, vanuit bédoin aan die startstreep.[/quote]

Grote klasse!

De ranglijst op dekaleberg.nl (wel niet echt geactualiseerd) wordt al jaren aangevoerd door een ventourist met als tijd: 1h15.00sec! Overigens een tijd waar menig prof zijn hoofd voor moet buigen, zeker als het zonder extra bloed moet.
Wanneer deze tijd is neergezet als onderdeel van de cinglé, dan moet een tijd van minder dan 1h15min tot je mogelijkheden behoren! Plaats je verhaal op dekaleberg.nl of .be !

Sjef

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 04 jul 2009 00:30

[quote="klimmer"][quote="timper"] Mijn snelste tijd was 1h15m17sec, vanuit bédoin aan die startstreep.[/quote]

Grote klasse!

De ranglijst op dekaleberg.nl (wel niet echt geactualiseerd) wordt al jaren aangevoerd door een ventourist met als tijd: 1h15.00sec! Overigens een tijd waar menig prof zijn hoofd voor moet buigen, zeker als het zonder extra bloed moet.
Wanneer deze tijd is neergezet als onderdeel van de cinglé, dan moet een tijd van minder dan 1h15min tot je mogelijkheden behoren! Plaats je verhaal op dekaleberg.nl of .be !

Sjef[/quote]
Bedankt voor het compliment, maar die tijd is los van de cinglé gereden hoor. Tijdens de cinglé had ik 1h24. Fysiek kon ik niet veel beter zijn dan nu, mijn fiets was in orde, ik had de juiste verzetten, enz...het enige wat me zou kunnen helpen om sneller te gaan is het weer. Nu was het snikheet. Laat de omstandigheden ideaal zijn en er kan nog wel iets vanaf...maar goed. Als, als, als...je moet de berg nemen zoals hij komt he.

Ik haalde trouwens heel veel info uit het boek en de site van 'de kale berg'.

Bedankt.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 04 jul 2009 00:50

[quote="GastheerG"][quote="timper"]Mijn snelste tijd was 1h15m17sec, vanuit bédoin aan die startstreep.[/quote]

Dat is wel gruwelijk hard. In mijn beste jaren zat ik (door een Belg geklokt!!!!) net onder de 1:20. En dat is al knap hard.
Ik ben wel eens benieuwd waar ik nu 20 jaar ouder en bijna 20 kilo zwaarder zou uitkomen:D

Plan om volgend jaar met een paar man naar de kale berg te gaan is al een paar keer geopperd. Doen we wel gelijk zo´n dag met drie beklimmingen:rolleye:[/quote]
Als ik lees met welke passie je fietst en wat je aan kms doet, dan twijfel ik niet aan de slaagkansen... De cinglé is zeker te doen.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 04 jul 2009 00:55

[quote="GastheerG"]CLINGE zo heet dat. Kon even niet op de naam komen. Zit in m´n werkkamer (moet ook nog wat doen:rolleye: ) maar is zo gruwelijk warm. Op de Ventoux heb je tenminste een lekker windje:D[/quote]

En dat het deugd deed, dat windje. Lol. Courage.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jul 2009 01:05



en dat vind ik nou weer een compliment,

Daar doen we het dus ook voor.

Sjef

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 04 jul 2009 01:17

[quote="klimmer"]

en dat vind ik nou weer een compliment,

Daar doen we het dus ook voor.

Sjef[/quote]

Ik las dat boek zeker drie keer de laatste maanden, sommige passages nog meer. Ik had het gevoel dat ik de berg al een beetje kende toen ik de eerste keer passeerde.
Ik was (nog altijd) bezeten door de berg. Als kind droomde ik ervan om er eens op te rijden en langs het monument van Tom Simpson te passeren. Ik wachtte heel lang om het te doen omdat ik na mijn koersperiode lang niet reed. Nu wilde ik eerst in topconditie zijn voor ik er aan begon, ik wilde daar niet afgaan (de koersmicrobe is nog niet dood) en heb me te pletter getraind deze winter.
Tot grote opluchting van mijn omgeving zit het avontuur er al op...op naar het volgende doel.

Bent u een van de auteurs van het boek/site?
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie