Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

vraagje (echt voor vrouwen deze keer)

Gebruikersavatar
margriet
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jun 2008 15:36
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 01 mei 2010 12:16

Toen ik nog menstrueerde had dat geen invloed op het fietsen, wel plande ik het de pil zo dat ik niet tijdens lange tochten ongesteld zou zijn. Maar dat alleen maar vanwege het gedoe.

Nu voor het 6e jaar een Mirena-spiraaltje en - net zoals veel andere vrouwen die dit spiraaltje hebben laten plaatsen - heb ik helemaal geen periode meer. De plaatselijke hormoonafgifte vind ik prettiger dan de pil waarmee je toch met een olifant een mug probeert te doden. 1 nadeel: af en toe puistjes in m'n gezicht en vetter haar.
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

inkiepinkie
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 feb 2006 15:40
Locatie: Dordrecht

inkiepinkie 02 mei 2010 22:01

Dat Mirena spiraaltje heb ik ook, maar ik behoor tot heel kleine percentage vrouwen dat nog wel "menstrueert". Gelukkig is dat wel heel licht en kort, dus zoveel gedoe is het niet meer.
Met de pil had ik trouwens ook veel meer last, was de menstruatie heftiger en langer. En dat was inderdaad niet zo ideaal tijdens lange ritten.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 mei 2010 13:33

Mijn "gegevens" kloppen al niet meer, want ik ben ook ziek geworden, dus die hartslag en gevoelige armen en benen kunnen daar nu ook weer aan liggen.

Toch vreemd dat er zo weinig over bekend is.

Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 16 mei 2010 04:21

Ik fiets beter in de periode van mijn vriendin! Houdt denk ik meer energie over. en ik wil langer weg blijven van huis.

Maar euhm als je fiets gerelateerde dingen googled kom je heel vaak weer hier terug op het forum... Dus lekker blijven antwoorden, dat is de enige manier om google alles te laten vinden.

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 16 mei 2010 04:27

Toch vreemd dat er zo weinig over bekend is.
Ik denk dat als je het de sport arts vraagt er genoeg over bekend is. Ook de topsport vrouwen worden ongesteld.. en als er echt grote verschillen zijn is dat een issue in die wereld.
Al trainen die misschien zover door en rommelen die zo met hormonen dat sommige misschien niets eens ongesteld worden.

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 17 mei 2010 13:53

Ik geloof niet dat het niet meer ongesteld worden van topsport vrouwen te maken heeft met het rommelen met hormonen. Het is vaak een combinatie van veel trainen en weinig lichaamsgewicht.

@superrose: om weer even op jouw vraag terug te komen, als ik een wedstrijd reed op de tweede dag van mijn menstruatie dan stond dat garant voor persoonlijke records.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mei 2010 14:20

[quote="lien"]Ik geloof niet dat het niet meer ongesteld worden van topsport vrouwen te maken heeft met het rommelen met hormonen. Het is vaak een combinatie van veel trainen en weinig lichaamsgewicht..[/quote]

Wetenschappelijk aangetoond: laag verpercentage verstoord de hormoonhuishouding, dus ook deze cyclus.
Daarnaast wordt de hormoonhuishouding beinvloed bij zware fysieke inspanningen.
Heeft dus inderdaad niks te maken met het rommelen met hormonen.
Less is bore

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 18 mei 2010 21:53

[quote="Daniel1975"]Wetenschappelijk aangetoond: laag verpercentage verstoord de hormoonhuishouding, dus ook deze cyclus.
Daarnaast wordt de hormoonhuishouding beinvloed bij zware fysieke inspanningen.
Heeft dus inderdaad niks te maken met het rommelen met hormonen. [/quote]
Dat is heel slim van het vrouwenlichaam. Het denkt: oei, nu heb ik niet voldoende reserves & rust om een baby netjes te verzorgen in mijn buik, dus zorg ik ervoor dat ik niet zwanger kan worden.

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 19 mei 2010 12:39

[quote="Daniel1975"]Rose, gezien de toon die je aanslaat is het vandaag zover. Ga eens fietsen en laat ons weten of het goed of slecht ging.....[/quote]

Die is goed ;)
Specialized Tarmac Elite Compact

stanockers10
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mei 2009 20:51

stanockers10 20 mei 2010 15:49

Wellicht aardig om te weten:
Leontien van Moorsel liet de datum van haar aanval op het werelduurrecord in 2003 opzettelijk samenvallen met haar onreine periode.
Tijdens de maandstonde zou "haar pijngrens verder liggen".
Ik zou zeggen: dames doe je voordeel ermee!!!

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 20 mei 2010 17:16

[quote="Stan Ockers"]
Leontien van Moorsel liet de datum van haar aanval op het werelduurrecord in 2003 opzettelijk samenvallen met haar onreine periode.
Tijdens de maandstonde zou "haar pijngrens verder liggen".
[/quote]

Volgens mij was dit op de 2e dag van de menstruatie. Die pijngrens lag die dag wel heel hoog. Leontien reed in het begin te hard waardoor ze gelijk boven haar lactaatgrens fietste. Toch heeft ze die snelheid vol kunnen houden en een uur lang in de pijn kunnen fietsen. Daar heb ik wel veel bewondering voor!

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 21 mei 2010 13:08

Ik zag gisteren van Bioracer een soort pleiste die voor zowel mannen als vrouwen verlichting kan brengen. Geen idee of het werkt. En hoe het werkt bij dit vrouwen probleem, maar niet geschoten is altijd mis.

Plaats reactie