Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Zadel en schaamstreek pijn.

Marije88
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2014 10:41
Locatie: Oldenzaal

Marije88 07 jan 2014 12:39

Bedankt voor de reacties! Ik loop al een tijd naar oplossingen te zoeken dus jullie tips zijn meer dan welkom! Ik woon in Oldenzaal en was al van plan om binnenkort naar de fietsenwinkel te gaan om de fiets opnieuw voor mij te laten afstellen om te kijken of dit helpt. Zitbotjes is inderdaad gewoon wennen. Dat vind ik verder ook geen probleem al ga ik ook eens kijken of mijn zadelbreedte goed is. Zou altijd prettig zijn als daar nog iets aan gedaan kan worden! Mijn vriend wil graag toertochten samen met mij doen en ik vind het zo zonde dat me dat nu gewoon niet lukt omdat ik niet zo lang op de fiets kan zitten.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 07 jan 2014 16:33

Enschede ten tuscher zou dan een FM zijn waar je naar toe kan, maar er zijn er vast meer in jouw buurt want daar wordt fiks gefietst :-)
Allard

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 20 jan 2014 10:59

Marije88 schreef:Bedankt voor de reacties! Ik loop al een tijd naar oplossingen te zoeken dus jullie tips zijn meer dan welkom! Ik woon in Oldenzaal en was al van plan om binnenkort naar de fietsenwinkel te gaan om de fiets opnieuw voor mij te laten afstellen om te kijken of dit helpt. Zitbotjes is inderdaad gewoon wennen. Dat vind ik verder ook geen probleem al ga ik ook eens kijken of mijn zadelbreedte goed is. Zou altijd prettig zijn als daar nog iets aan gedaan kan worden! Mijn vriend wil graag toertochten samen met mij doen en ik vind het zo zonde dat me dat nu gewoon niet lukt omdat ik niet zo lang op de fiets kan zitten.
Of eens langs Jan Glorie in Hengelo, is de enige bikefitter in de omgeving volgens mij en doet ook heel veel met zadels..
~live fast, die young ~

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 27 jan 2014 08:16

girlinred schreef:
Marije88 schreef:Bedankt voor de reacties! Ik loop al een tijd naar oplossingen te zoeken dus jullie tips zijn meer dan welkom! Ik woon in Oldenzaal en was al van plan om binnenkort naar de fietsenwinkel te gaan om de fiets opnieuw voor mij te laten afstellen om te kijken of dit helpt. Zitbotjes is inderdaad gewoon wennen. Dat vind ik verder ook geen probleem al ga ik ook eens kijken of mijn zadelbreedte goed is. Zou altijd prettig zijn als daar nog iets aan gedaan kan worden! Mijn vriend wil graag toertochten samen met mij doen en ik vind het zo zonde dat me dat nu gewoon niet lukt omdat ik niet zo lang op de fiets kan zitten.
Of eens langs Jan Glorie in Hengelo, is de enige bikefitter in de omgeving volgens mij en doet ook heel veel met zadels..
Daar kun je inderdaad even een keer langsgaan. Gewoon een aantal zadels uitproberen, daarnaast is een goede zeem ook wel belangrijk.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

neeri
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2014 10:19

neeri 24 sep 2014 10:56

Hallo dames, super n00b hier. Ik fiets op een mountain bike woon/werk maar 36KM per dag.
Maar zelfs met een nieuw zadel een fietsbroekje heb ik dezelfde klachten die ik hier lees.

Welk fiets broekje is dan toch de favo?
En welk zadel?

Ik merk wel dat de babyolie creme van Johnson's erg fijn is na het fietsen, ik ga van de week sudo creme eens proberen.

Alvast bedankt!

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 24 sep 2014 13:04

Zadel is enorm persoonlijk. Zoek een zaak met een grote diversiteit aan modellen en waar je ze kunt uitproberen. Alleen dan kun je het ideale zadel vinden. (zonder dat je straks met 10 zadels zit)

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 24 sep 2014 21:01

Dat is zo wel een beetje een hele open vraag. Hoe lang fiets je al? Staat je zadel wel goed? (bijvoorbeeld niet met de punt iets omhoog), waar heb je precies last van? Lastig om zo te beoordelen.
Veni. Vidi. Fietsie.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 24 sep 2014 21:34

+1

Je zou ook eens langs een goede FM kunnen gaan om te controleren of je wel goed op de fiets zit. Als je niet goed zit, is er geen zadel of broek die het fietsen comfortabel maakt.

Als dat allemaal klopt, willen wij wel onze persoonlijke voorkeuren voor broeken en zadels spuien ;).

Kimzzzie
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2014 22:04

Kimzzzie 30 sep 2014 22:15

Ook ik heb lange tijd last gehad van mijn schaamstreek. Na een uurtje kreeg ik al last, hetgeen het plezier in het fietsen niet echt bevorderde.

Uiteindelijk ben ik overgestapt naar een comfortabelere fiets (van Trek naar Cannondale). Na aanschaf heb ik direct de Precision Fit laten uitvoeren door een fysio en verkoper van de fiets.
Hierbij wordt gekeken naar klachten/ houding e.d. om je zo goed mogelijk op die fiets te zetten. Alles wordt dus zo goed mogelijk afgesteld om klachten e.d. te reduceren. En ik moet zeggen ... het is goed gelukt. Ik zit nu wel meer rechtop (kortere stuurpen en omgedraaid), waardoor er minder druk wordt uitgeoefend op de schaamstreek (en het verminderd ook nog eens rug/nekklachten). Daarnaast een nieuw zadel erop (ook de breedte van de bekken wordt gemeten) ... al met al ... ik ben vooralsnog happy en kan de Precision Fit dan ook echt aanraden.

ajuin
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2010 18:34

ajuin 24 nov 2014 23:25

Dit topic werd 38000 keer gelezen :)
Ik ben een dame, ben 59, fiets pas 4 jaar met de racefiets
train en toertochten 10000 km/jaar langste tochten 12 uur
Heb Marmotte gedaan (zilver), Ben meermaals Cinglé de Ventoux (3x op één dag) en doe alle klassiekers zoals Ronde Vlaanderen, Luik-B-Luik etc.
Wat betreft zadel: is het een beetje zoeken, maar je merkt het gauw ! Ik heb eerst 3 zadels geprobeerd (gekocht)
Nu zit het goed en heb ik meteen op alle 3 racefietsen en op mtb zelfde zadel gezet (goedkoop zadeltje van prologo)
Verder bij ieder rit vooraf een goede kwak ASSOS broekcreme en nooit klachten !
(merk absoluut geen probleem tijdens en na de rit en de dagen erna !
ps: heeft niets te maken met fietsmerk want 3 verschillende ....

Plaats reactie