Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Zadel en schaamstreek pijn.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 26 aug 2011 10:42

Ribkarton is te hoogdrempelig, dat heb je niet in huis bedoel ik.
Laatst met m'n reetje op een gewoon dik stuk van een supermarktdoos gezeten.
Afdrukken van m'n zitbotjes heel duidelijk zichtbaar. Kuiltjes omcirkelen met pen en van middelpunt naar middelpunt kuiltjes opmeten en je klaar ben je.

Zelf lang last gehad van pijn bij het fietsen, totdat ik m'n zadelpunt wat naar beneden heb gezet... Nu heb ik nooit meer pijn!
Gewoon zodanig naar beneden kantelen dat je het op het oog met heel goed kijken maar nét een héél klein beetje schuin ziet staan, op het eerste gezicht zie je niet eens dat het naar beneden staat.
Als je dan boven op je zadel een lange lat legt dan zie je dat deze heel goed zichtbaar naar beneden loopt.
Pijn aan je schaamdelen komt toch door te veel druk aan de voorkant van het zadel?
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
margriet
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jun 2008 15:36
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 07 apr 2012 14:26

Vorig seizoen op zoek naar een oud model Selle Italia gel flow zadel (nieuw model bleek net ietsje anders te zijn). Toen ik dat in december bij vrienden ter sprake bracht bleek dat zij nog een dameszadel hadden liggen. Een Specialized Jett comp gel saddle wmn (ofte wel Jett 155) die mijn vriendin helemaal niet beviel. Er nu 4 tochten mee gefietst (woon in de bergen, dus 's winters wordt er gelanglaufd, niet gefietst). De eerste keer behoorlijke zadelpijn (het zadel is vrij hard, maar 'veert' mee), maar bij elke rit verbetering. Tot nu toe dus positief. Binnenkort een weekje Girona, hopelijk dat ik dan nog steeds zo positief over dit zadel denk.
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

Gebruikersavatar
Bar
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 aug 2011 20:08
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Bar 08 apr 2012 21:18

Ik fiets nog steeds op hetzelfde zadel, het naar voren kantelen heeft bij mij al flink geholpen. Wel merk ik nu ik zwanger ben, dat het zitten op de fiets steeds meer moeite gaat kosten. Achteraf heb ik snel rugpijn. Maar ja, dat zal wel een tijdelijk probleem zijn. Ben al blij dat ik nog kan fietsen!

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 17 apr 2012 13:54

Met grote belangstelling heb ik dit topic gelezen -welliswaar met een iets andere insteek dan Stan Ockers :D - ; ik werk als rijwieltechnicus in Amsterdam en mij valt 't op dat de meeste dames die met een racefiets de zaak in komen strompelen een heren racezadel op hun fiets hebben. Vaak inderdaad met de punt flink omlaag en dan met op 't zadel vaak een schapevachtje of gelpad. Helpt allemaal voor geen meter en groot is hun opluchting dan ook als ik ze aanbied om een van onze dames sportzadels in ieder geval 's een dag mee te nemen voor een uitgebreide proefrit. Wij hebben omdat wij nou eenmaal een low profile winkeltje zijn alleen zadels in 't goedkopere segment (Cordo Lady, Velo Plush (da's geen racezadel maar een sportzadel maar toch) en een goedkoop SR dingetje, alles om en bij de 35 euro.
Tot nu toe is iedereen overgegaan tot aanschaf dus da's leuk.
Nou heb ik een vriendin die op & neer naar Marocco is gefietst en die als beloning voor zichzelf een Brooks Professional -met de grote koperen klinknagels- dameszadel heeft gekocht en die is vanaf dag 1 super enthousiast.
Wellicht een tip want dat zadel heb ik in dit topic niet vernoemd zien staan!

Overigens, het kantelen van 't zadel met de punt omlaag kan ervoor zorgen dat je overmatige druk op je polsen krijgt. Opgelet dus! Geldt ook voor heren.

In Novi Ligure in 't fietsmuseum heb een fiets van Leontien van Moorsel mogen aanschouwen en daarop zat een...... Rolls San Marco! Ongelofelijk dat die daar op kon fietsen.

Gebruikersavatar
Evelien
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jul 2011 21:58
Locatie: Oost-Groningen

Gebruikersavatar Evelien 09 jun 2012 14:48

Gisteren de locatie van mijn zitbotjes opgemeten en er achter gekomen dat ik op een "te breed" zadel rijd. Nu een smallere , goedkopere zadel gekocht.
Echter ben ik hier een beetje sceptisch over. Zelf zou ik eerder kiezen voor de "middenklasse" ... Iemand ervaring met goedkope zadels? ( positief of negatief )
Ik wil mijn zadel een eerlijke kans geven en testen, maar omdat deze zo goedkoop (€29.90)was heb ik de neiging om bij voorbaat al te zeggen, dat hij niet goed (genoeg) is .
Graag hoor ik jullie ervaringen !

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 09 jun 2012 15:48

Goedkope zadels kunnen prima zijn. De vorm en drukverdeling zijn bepalend, gewicht en afwerking zijn van secundair belang voor comfort.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 10 jun 2012 12:54

lvgh schreef:Goedkope zadels kunnen prima zijn. De vorm en drukverdeling zijn bepalend, gewicht en afwerking zijn van secundair belang voor comfort.
En tijdens het fietsen zie je hem toch niet .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
Evelien
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jul 2011 21:58
Locatie: Oost-Groningen

Gebruikersavatar Evelien 25 jun 2012 20:45

Inmiddels tevreden over mijn nieuwe zadel!... Mijn oude ( duurdere ) zadel nu te koop. Iemand belangstelling? Het is een Dames racefiets zadel, WSD, van Bontrager
- Ongeveer 3000 kilometer mee gefietst
- Reden voor verkoop: nieuw, smaller zadel gekocht
- Maat: Medium 150mm
- Kleur: Zwart
- Ergonomisch ontwerp
- Goede pasvorm
- Duurzaam
- Drukverlichtende zones
- Lichtgewicht
- Geen beschadigingen
- Prijs € 60,-

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 26 jun 2012 13:01

@Evelien: Nog even wat postjes er bij en dan mag je dit in het te koop aangeboden forum plaatsen (iets te koop aanbieden mag alleen in dat forum en alleen als je 25 posts of meer geplaatst hebt).

Gebruikersavatar
Evelien
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jul 2011 21:58
Locatie: Oost-Groningen

Gebruikersavatar Evelien 26 jun 2012 14:11

Haha, ja klopt inderdaad.. ik had het al ergens gelezen...maar wellicht dat ik op deze manier ook wel de doelgroep kan bereiken en iemand blij kan maken met een ander zadel.

judith85
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2010 18:25

judith85 26 apr 2013 12:19

Het enige wat echt helpt is een SMP zadel, Google maar eens en ga eens 'passen' bij de plaatselijke dealer.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 apr 2013 14:21

Wat een onzin!!
Je moet een zadel hebben wat bij je past en dat is niet per definitie een SMP zadel.
Less is bore

Plaats reactie