Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Zadel en schaamstreek pijn.

fitseflitser
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14

fitseflitser 06 mei 2010 10:56

[quote="girlinred"][quote="Globeskater"]maar heb wel gemerkt dat het dames zadel toch wel een groot voordeel heeft op mijn oude zadel en ondergoed heeft er voor gezorgd dat ik minder last heb van schuurplekjes.. ik weet dat er mensen in de blote kont in de fietsbroek gaan maar vind dat echt helemaal niets ;)[/quote]

Vind je het gek dat je schuurplekken krijgt als je ondergoed onder je fietskleding draagt??? Dat spul is ervoor gemaakt om zonder ondergoed te dragen!

[/quote]

+1
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 06 mei 2010 11:15

[quote="velo"]Wat draai je in km's per rit dat geeft mij ook een redelijk beeld van dat zadel.

Er zijn talloze opties mbt. zadels dat weet iedereen, maar lang niet alles kan je testen en dan kan het een dure aangelegenheid worden vandaar dat je zoveel mogelijk relevante info wilt.[/quote]


meestal tussen de 70 a 150 km, dat zadel waar ik mee rijd kan je testen, ik weet een aantal winkels waar dat kan. Wat ik al zei die van mij heb ik een paar weken getest.

@globeskater, heb je weleens geprobeerd om zonder slipje erin te gaan, dat spul is er idd voor gemaakt.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 06 mei 2010 11:47

Man of vrouw, zadelpijn is een uniseks probleem.

Laat je niet verleiden om zadel aan te schaffen die anderen goed bevallen. Het is echt persoonlijk. Ik heb er ook lang last van gehad en heb uiteindelijk een zadelmeting laten doen bij Biketotaal. Daarmee wist ik welke zadels voor mij geschikt waren en heb er een aantal geprobeerd. Het was een verademing om uiteindelijk een goed passend zadel op mijn fiets te hebben.

Uit de meting kwam ook naar voren dat ik iets scheef zit. Daar helpt geen zadel tegen, maar zolang ik er maar op let om op de zitbotjes te gaan zitten gaat het goed. Dat kan dus ook nog een oorzaak zijn, door de meting wist ik dit in elk geval van mezelf.

Een goede broek kan ook wonderen doen. Een te kleine broek geeft vaak last in je liezen. Een te grote gaat schuren. Verder gebruik ik Assos Chamoiscreme (zalf), omdat dit ook iets desinfecterend is. Uierzalf is ook prima en stukken goedkoper.

Nog een tip die ik kreeg na de zadelmeting: even een week of 2 niet fietsen om het hele zaakje goed tot rust te laten komen. Pas daarna starten met nieuwe zadels. Met zadelpijn nieuwe zadels uitproberen heeft geen zin.

Ik hoop dat je eruit komt, succes.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 06 mei 2010 11:57

hmmm het gaat hier niet om zadelpijn het gaat hier om pijn aan de voorkant, je weet wel die wat zachtere plek die vrouwen hebben, dat is hetzelfde als ik die aan jou gaat vertellen watv helpt bij pijn aan je edele delen.
Zou het gaan om pijn aan iemands kont dan is het wel logisch wat je zegt.
Het is idd wel zo dat je een zadel echt moet testen, de meeste goede merken kunnen ook gewoon getest worden en 1 ritje geeft geen antwoord
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

jmdegroot
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jun 2009 12:27

jmdegroot 06 mei 2010 12:30

[quote="velo"]
Iedere keer als ik thuis kom dat doen mijn schaamlippen en heel de schaamstreek behoorlijk zeer van het zadel. Iedereen snapt dat dit niet leuk en prettig is en nog los van het feit dat het mogelijk blijvend letsel kan geven ....
[/quote]

Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb een nieuw zadel gekocht met "gat". Daarmee was bij mij het probleem opgelost. Ik sluit me wel aan bij de al gemaakte opmerkingen dat een zadel heel persoonlijk is en dat je moet zoeken wat bij je past. Voor mij was dat de Selle Italia Diva Gel Flow; ik fiets tussen 70 en 130 kilometer per rit.

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 06 mei 2010 13:12

Heb je wel eens geprobeerd je zadel een fractie naar voren te kantelen? Niet teveel want dan zak je naar voren en hang je alsnog op je kruis, maar een klein beetje kan wel helpen de druk net dat beetje te verlichten.

Ik rijd zelf zoals ik in het andere topic al zei op een specialized ruby, met zo'n gat, waar ik vooral op de zitbotjes rust, en een klein beetje gekanteld dus. Als ik maar een klein beetje op de voorkant rust krijg ik daar meteen last van.

En een goeie zeem kan ook echt veel verschil maken!

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 07 mei 2010 14:58

Ik zit op mijn Selle Italia Ldy (alweer een paar jaar oud) in alle posities prima en pijnvrij. Nouja, boven de 100 (begin van het seizoen) à 150 (later) km ga ik mijn zitbotjes wel voelen, maar dat is niet zo gek en die pijn is ook prima te verdragen en goed trainbaar.

Het allerbelangrijkste om pijn op de 'foute' plekken te voorkomen voor mij is dat ik met mijn zitbotjes goed 'op' het zadel zit. Dat is enerzijds een kwestie van daar de goede breedte, en dat is bij mij bij de meeste vrouwenzadels wel goed. Anderzijds is het ook een kwestie van voldoende steun, 'hardheid' onder m'n zitbotjes, anders zak ik te veel in het zadel weg en dat geeft dan druk op plekken waar het niet moet: schaamlippen bijvoorbeeld (bij spinning soms wel last van) en soms ook naast de zeem op m'n kont.

Gelzadels zijn voor mij dus meestal te zacht. En ik ben fan van een gat in het zadel. Maar dat is wel allemaal heel persoonlijk.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 07 mei 2010 20:09

[quote="Louise"]
Het allerbelangrijkste om pijn op de 'foute' plekken te voorkomen voor mij is dat ik met mijn zitbotjes goed 'op' het zadel zit. Dat is enerzijds een kwestie van daar de goede breedte, en dat is bij mij bij de meeste vrouwenzadels wel goed. Anderzijds is het ook een kwestie van voldoende steun, 'hardheid' onder m'n zitbotjes, anders zak ik te veel in het zadel weg en dat geeft dan druk op plekken waar het niet moet: schaamlippen bijvoorbeeld (bij spinning soms wel last van) en soms ook naast de zeem op m'n kont.
Louise
[/quote]

Da's in de kern waar het om gaat en om uit te zoeken hoe eea. te voorkomen.

Het wordt nog een heel 'gevecht' om de juiste er uit te halen, maar gelukkig er is keuze genoeg.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

damabianchi
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2008 00:12

damabianchi 08 mei 2010 22:38

[quote="spin"]Heb je wel eens geprobeerd je zadel een fractie naar voren te kantelen? Niet teveel want dan zak je naar voren en hang je alsnog op je kruis, maar een klein beetje kan wel helpen de druk net dat beetje te verlichten. [/quote]

Dit hielp bij mij ook goed, een nieuw zadel was daardoor niet nodig!

stanockers10
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mei 2009 20:51

stanockers10 10 mei 2010 14:54

Tijdens toertochten valt het me op dat er nogal wat dames zitten te "wringen" op het zadel , waarschijnlijk omdat het tempo net iets te hoog voor ze ligt.
Dit kan ook een oorzaak zijn.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 10 mei 2010 15:46

Kantelen dat heb ik in alle variaties gedaan zonder succes en mbt. het tempo da's niet het geval want ik fiets altijd alleen.

Heb inmiddels het nieuwe zadel in de bestelling staan en hopenlijk kan ik komende donderdag mijn eerste rit gaan maken en ervaring opdoen.

Ben ontzettend benieuwd naar eea.

Dit is 'em trouwens de Bontrager inForm RL WSD

Afbeelding
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 10 mei 2010 17:27

Deze ziet er uit als een erg zacht zadel. Mijn ervaring is dat je met een wat harder zadel beter op je zitbotjes zit.
Maar misschien is dit voor jou de oplossing. Ik ben benieuwd.

Plaats reactie