Frame / groep etc. voor bouwen starters racefiets

Vraag hier naar het door jou gezochte onderdeel of fiets
mattbeone
Forum-lid

mattbeone 13 jan 2021 21:42

Ola!

Ik ga voor mijn vriendin haar eerste racefiets opbouwen.
Daarvoor ben ik opzoek naar div. onderdelen. Wie oh wie kan ons helpen!
(let op, het wordt een budget fiets)

- Frame, maat 47-50
- Groepset of delen hiervan (Tiagra/105)
- Dames zadel

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 14 jan 2021 01:10

Als het een budget fiets moet zijn, dan is een fiets uit losse onderdelen absoluut af te raden. Dat is altijd 50 tot 100% duurder dan een complete racefiets. De zg. framemaat zegt niets: er bestaat GEEN universeel maatsysteem. Ieder merk heeft zijn eigen systeem.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 jan 2021 07:54

klimmer schreef:
14 jan 2021 01:10
Als het een budget fiets moet zijn, dan is een fiets uit losse onderdelen absoluut af te raden. Dat is altijd 50 tot 100% duurder dan een complete racefiets.
Mwoa. Ik he is a 2 jaar geleden een mountainbike voor mijn vrouw in elkaar gezet. Carbon frame uit China, 2e hands vork, 2e hands stuur, zadel, zadelpen, crank etc.
Wel nieuwe set rem en schakelspullen (basic shimano) en een set degelijke, nieuwe, dt Swiss wielen. Alles bij elkaar nog geen 1200 euro kwijt. Kan me niet voorstellen dat je zo'n fiets voor 600 tot 800 euro compleet koopt in een winkel ;).

Dus ik zou het helemaal niet gek vinden, en zelfs wel leuk, als TS via deze weg een een 2e hands, klein, frame kan komen. Nog een groepsetnuit het lagere segment.. Dan wat verder sprokkelen, kan je denk ik best prima een fiets bij elkaar vinden voor een paar 100 euro. Met de lol van het in elkaar zetten.

En anders, voor complete budget fietsen, toch kijken naar de van rysel (decathlon), cube, sensa oid.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rikkert
Forum-lid

rikkert 14 jan 2021 08:04

Als je met tweedehands en een beetje geduldig zoeken werkt is het best mogelijk. Ik heb een crosser gebouwd van een frame van marktplaats, een setje standaard-wielen van Giant die ik na aanschaf van mijn racer had liggen (meteen vervangen), wat onderdelen uit de bak in de schuur en tweedehands gekocht op MP. Kostte me destijds denk ik 400 euro. Je moet wel geduld hebben, om de juiste spullen voor de juiste prijs te kopen. Ik ben destijds een maand of 9 bezig geweest met verzamelen.

Leuk om te doen, lichtjes goedkoper dan een tweedehands, niet heel veel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

mderuiter
Forum-lid

Gebruikersavatar mderuiter 14 jan 2021 09:29

Helemaal eens met de optie zelf bouwen maar dat kost tijd omdat je moet sprokkelen (mijn Tarmac Pro 2016 heeft me netto €1174 gekost, incl aero wielen maar dat duurde wel de eerste covid golf). Ik heb geen onderdelen meer liggen helaas maar het kopen van een donorfiets heb ik voor een MTB wel eens gedaan. Een veel te grote Cube stond lang te koop en daardoor scherpe prijs. 180mm crank en frame weer verkocht en de rest opnieuw gebruikt. Maar door huidige gekte op de markt zal het sprokkelen worden.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 jan 2021 09:45

Mocht je interesse hebben in een groepset uit het hogere segment, maar van een paar jaartjes oud (goed onderhouden, altijd binnen gestaan bij een oud vrouwtje enzo), dan heb ik nog een chorus 10 spd voor je liggen, en eventueel ook een wielset. pb maar bij interesse
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 14 jan 2021 10:33

een fiets bouwen uit losse delen, is niet altijd duurder.
een frame+groepset+wielen zijn de grootste uitgaven, als je dit gunstig tweedehands of overjarig kunt aanschaffen, kun je op een fractie van de winkel complete bouw uitkomen.
je hebt wel een beetje geduld en of geluk nodig.

een nadeel bij veel complete bouw is, verkeerd zadel, verkeerde stuurpen, verkeerde stuurbreedte, de groepset die je eigenlijk niet wilde.
dus ik ben altijd voor de TS insteek. Ik heb nu op deze manier 3fietsen gebouwd.

over een tijdje komt mijn force22 (zonder crank) vrij, ik plak er geen datum op maar ik zal je onthouden.
trouwens de 10speed chorus is erg lekker! vervangdelen zijn nog best goed te vinden en voordelig. ook voor een dame zal de shiftervorm een fijne bijkomstigheid zijn.

bluebird
Forum-lid

Gebruikersavatar bluebird 14 jan 2021 20:41

Ik heb ook nog het een en ander liggen: wielset, 105 11speed cassette/shifters/derailleurs. Verder een oude crank, stuurtje en wat pennetjes. PM maar bij interesse.
same shit, different day 8-)

mattbeone
Forum-lid

mattbeone 16 jan 2021 16:00

Bedankt voor de reacties allen!

Ik heb al meerdere fietsen opgebouwd (voor mijzelf en voor anderen), dus van de kosten overwegingen ben ik mij goed bewust. Zelf heb ik bijv. nog een wielset liggen, dus dit scheelt alvast flink.

Kijkend naar het huidige marktplaats aanbod verbaas ik mij over wat er nog voor oude/afgeragde fietsen wordt gevraagd. Ik mik nu op max. 600eu, en dat is dan ex. wielen.

Vooral het frame is de grootste uitdaging. Heb al wel een goed nieuw budget frame gezien dat denk ik prima voldoet. Iemand die net begint merkt het verschil toch niet tussen budget en high-end.

Plaats reactie