Avid shorty ultimate

Vraag hier naar het door jou gezochte onderdeel of fiets
Hanz Bé
Forum-lid

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 nov 2019 16:31

Ik ben nog niet echt tevreden over de remkwaliteiten van mijn “Franken-bike”. (Mtb naar Gravel- project)
Nu hoor en lees ik dat Avid Shorty Ultimate remmen op het gebied van canti’s e.d. aan de top zitten.

Is er hier iemand die toevallig nog een setje “heeft liggen” én er voor een vriendelijke prijs afstand van wil doen?

Dan hoor ik het graag!

Philippos
Forum-lid

Gebruikersavatar Philippos 18 nov 2019 16:48

Uiteraard is Avid een topper maar ik heb ook goede dingen gelezen over onderstaande. Is ook wat vriendelijker qua prijs in het uit te proberen?
https://www.mantel.com/shimano-cx50-racerem
Afbeelding

Hanz Bé
Forum-lid

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 nov 2019 21:52

Die heb ik gezien. Met wat wisselende reviews. Maar ga nu eerst kijken of ik de shorty ultimates als “occasion” kan vinden.

Philippos
Forum-lid

Gebruikersavatar Philippos 22 nov 2019 17:44

Hanz Bé schreef:
18 nov 2019 21:52
Die heb ik gezien. Met wat wisselende reviews. Maar ga nu eerst kijken of ik de shorty ultimates als “occasion” kan vinden.
Ik heb een oude koga frame liggen sinds afgelopen zomer, wat een Frankenbike moest worden. Ware het niet dat er opeens een garage sale was van Le Grimpeur en er nu een andere frameset tussendoor is gekomen wat voorrang gaat krijgen.

Maar goed, de Koga heeft ook canti's waar ik geen ervaring mee heb. Wat gebruik jij nu wat je niet bevalt? Dan kan ik dat in ieder geval doorstrepen van mijn lijst :)
Afbeelding

ypuh
Forum-lid

Gebruikersavatar ypuh 22 nov 2019 19:30

Op MP staan de wereld aan redelijk geprijsde crossfietsen met Shorty Ultimates, maar het is mij niet gelukt om een los setje te vinden. Ben uiteindelijk maar gezwicht en heb een nieuwe set besteld bij Wiggle voor zo'n €130 (V+A).

Ben zeer tevreden met de Shorty's. Kwalitatief beter dan de TRP RevoX die ik hiervoor had.
Niet gefietst is altijd mis

Hanz Bé
Forum-lid

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 nov 2019 20:08

@ypuh, marktplaats levert inderdaad nog weinig op. Ook heb ik al een “cross-fiets verkoper” benadert, of hij z’n remmen los wilde verkopen. Helaas zonder resultaat.

Bij Wiggle kost een setje nu 150 euro. De goedkoopste die ik nu kon vinden was 135 voor een set. Helaas heeft mijn wijsvinger de “koop-knop” reeds beroerd ;-)

Hanz Bé
Forum-lid

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 nov 2019 20:28

Philippos schreef:
22 nov 2019 17:44
Hanz Bé schreef:
18 nov 2019 21:52
Ik heb een oude koga frame liggen sinds afgelopen zomer, wat een Frankenbike moest worden. Ware het niet dat er opeens een garage sale was van Le Grimpeur en er nu een andere frameset tussendoor is gekomen wat voorrang gaat krijgen.

Maar goed, de Koga heeft ook canti's waar ik geen ervaring mee heb. Wat gebruik jij nu wat je niet bevalt? Dan kan ik dat in ieder geval doorstrepen van mijn lijst :)
Mijn donor-MTB kwam met shimano Deore XT cantilevers. Met de originele Xt (flatbar-) remgrepen werkten ze prima.
Ik heb de frankenbike uitgerust met Sram S500 (race-) remgrepen. (Voor kromme sturen)
De voorrem werkte in deze combi nauwelijks. De achterrem bij droog weer goed. Bij natte omstandigheden matig.....

De voorrem heb ik vervangen door Tektro RX6 mini V-brakes. Die werkt op zich vrij goed in deze combi, maar heeft voor mijn beoogde gebruik van deze fiets, wat te weinig clearance. Beoogd gebruik is bijv. ook bos, modder etc.

Hopelijk heb je hier wat aan. Bovenstaande onderdelen komen allemaal in de verkoop ;)
(muv de S500 remgrepen!)

En nu maar hopen/duimen/bidden etc. dat het met de Avid remmen wel lekker gaat werken.

Philippos
Forum-lid

Gebruikersavatar Philippos 22 nov 2019 20:57

Hanz Bé schreef:
22 nov 2019 20:28
De voorrem heb ik vervangen door Tektro RX6 mini V-brakes. Die werkt op zich vrij goed in deze combi, maar heeft voor mijn beoogde gebruik van deze fiets, wat te weinig clearance. Beoogd gebruik is bijv. ook bos, modder etc.
Als het niet teveel moeite is, hoe breed zijn jouw velgen en hoeveel ruimte heb je nu tussen velg een remblok?

Modder is niets voor mij ;)
Als ze in de verkoop gaan, geef een gil.
Afbeelding

Hanz Bé
Forum-lid

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 nov 2019 21:10

Ik zal de velgbreedte morgen opmeten. Maar de breedte maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat je de remmen vrij dicht bij de velg moet stellen, voor goed rem gedrag. En dat is bij modder niet zo handig.
Als je ze wilt overnemen, stuur maar een PM. Komen we vast uit.

Plaats reactie