Pagina 1 van 3

Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 23 sep 2021 10:02
door Slowracer
BikeExchange gaat na 1 jaar Bianchi inruilen voor Giant https://www.wielerflits.nl/nieuws/bikee ... oor-giant/

Re: Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 23 sep 2021 10:24
door RKN
Hoe zit dit nu eigenlijk tussen fietsfabrikant en wielerploeg;
Is het de fietsfabrikant die de ploeg het materiaal gunt, of andersom de ploeg die de fabrikant de sponsorruimte gunt?

Re: Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 23 sep 2021 10:53
door havana
Een fietsensponsor moet flink betalen om sponsor te mogen zijn. Dus het gaat veel verder dan alleen fietsen leveren. Overigens is het in de meeste gevallen zo dat de fietssponsor zelfde overige onderdelen "regelt" (en daar in sommige gevallen ook geld voor vraagt).

Er zijn wel uitzonderingen, zoals TJV en FDJ krijgen van hun sponsor alleen de frames. Zij regelen zelf groepen, wielen, enz. (ook via sponsordeals)

Re: Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 26 sep 2021 14:59
door Lcsmet
Ik heb in 2019 op Velofollies op de Shimano stand, van een Shimano medewerker, gehoord dat Shimano enkel de Sky ploeg rechtstreeks sponsort.
Alle anderen zouden, mogelijk onrechtstreeks, moeten betalen voor hun Shimano groepen.
Of het waar is weet ik niet.

Re: Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 26 sep 2021 19:23
door havana
Nee, dat klopt niet. Alleen is de sponsoring dan indirect, d.w.z. de framebouwer sluit een deal met Shimano. Vaak zitten daar ook OEM-afspraken in.

Re: Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 28 sep 2021 21:23
door RonaldH76
Ineos heeft toch zelf Lightweight wielen gekocht?, is dat ook de reden dat ze nog met velgremmen rijden?

En Alpecin een speciaal setje tijdritwielen voor MvdP.

Bepalen ze zelf met wat ze rijden buiten het frame om ?

Re: Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 28 sep 2021 22:15
door havana
Ineos een verhaal apart.

In de 1e jaren hadden ze geen wielensponsor. Ze kochten alles zelf. Ze reden in die jaren met Hed, Shimano en LW.

Later wilde Shimano de wielen wel sponsoren maar er was een clausule dat ze ook LW mochten gebruiken om de fiets op 6.8 kg te krijgen.

Deze wielen kochten ze zelf want LW sponsort niet/nauwelijks meer.

Nu ze met discs gaan rijden is het even afwachten wat er gaat gebeuren.

Waar ploegen mee rijden hangt dus van het sponsormodel af. Meest gebruikelijk is dat de framebouwer dat bepaalt. Voordeel voor de ploeg: levert meer op en minder gedoe. Nadeel minder flexibiliteit. Situatie 1.

Er zijn echter ook ploegen die afzonderlijke contracten afsluiten en dus alles zelf kunnen bepalen. Voordeel is maximale flexibiliteit. Nadeel meer geregel en meestal financieel minder interessant. Situatie 2.

In situatie 1 zijn er ook nog uitzonderingsclausules mogelijk. Gebeurt bijvoorbeeld vaak bij zadels. Soms bij pedalen en wielen. Voor die speciale wielen van MvdP in de Tour heeft Shimano eenmalig toestemming gegeven.

Accesoires zoals fietscomputers, kleding en voeding gaan altijd in losse deals.

Re: Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 29 sep 2021 21:35
door RonaldH76
Reed Jumbo 2 jaar terug niet met een ander merk voorwiel voor gewichtsbesparing?

Re: Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 30 sep 2021 08:51
door havana
Klopt, dat waren Corima-wielen. Die Bianchi's waren anders niet op 6.8 kg te krijgen.

https://www.cyclingweekly.com/news/raci ... nce-466205

Shimano is daarin nooit de moeilijkste geweest. Ze maken graag een uitzondering als het echt een verbetering is. Zij willen ook het liefst dat iemand met een Shimanogroep de Tour wint (afgelopen 2 jaar niet gebeurd...). En de gemiddelde kijker ziet het toch niet.

Overigens is dit wel de reden geweest dat TJV nu met losse sponsordeals werkt. Zo hebben ze maximale flexibiliteit.

Re: Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 19 okt 2021 00:15
door Aspide83
Leuk, Giant terug in peloton. Ik vind dit echt mooi merk. Waarom weet ik niet.....iets vanuit mijn jeugd waarschijnlijk, toen zei men altijd dat Giant het A-merk was.

Re: Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 19 okt 2021 16:03
door havana
Niet echt een transfer, maar Lotto Soudal blijft t/m 2025 op Ridley rijden.

Re: Materiaaltransfers voor 2022

Geplaatst: 19 okt 2021 19:52
door TKMP
havana schreef: 19 okt 2021 16:03 Niet echt een transfer, maar Lotto Soudal blijft t/m 2025 op Ridley rijden.
en met shimano ipv campy dat is dan wel weer een tranfer, bron fiets.nl